قاضی‌زاده‌هاشمی در ماه‌های پایانی دولت و پس از فشار رسانه‌ها از تعیین سقف برای نسخه‌های پزشکان خبر داد.

تغییر شیوه نسخه‌پیچی پزشكان

سلامت نیوز: قاضی‌زاده‌هاشمی در ماه‌های پایانی دولت و پس از فشار رسانه‌ها از تعیین سقف برای نسخه‌های پزشکان خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت:رسانه‌ای شدن ماجرای نسخه‌های میلیاردی پزشكان از سوی مدیران تأمین اجتماعی برگ دیگری از جابه‌جایی پول‌های نجومی را رو كرد؛ حكایتی كه هم سازمان‌های بیمه‌گر بابت ناتوانی از پایش و بررسی و برخورد نكردن با پزشكانی كه نسخه‌های میلیاردی می‌نویسند، مورد انتقاد قرار گرفتند و هم وزارت بهداشت به دلیل نظارت نداشتن بر نسخه‌های تجویزی، آن هم در شرایطی كه كفگیر سلامت به ته دیگ خورده و دولت برای جبران بار مالی طرح تحول دست به عرضه اوراق مشاركت زده است. حالا و پس از آنكه نسخه‌های نجومی به تیتر یك رسانه‌های خبری تبدیل شد، وزیر بهداشت هم به صرافت افتاده تا برای نسخه‌ها و بستری‌ها سقف و ضابطه تعیین كند؛‌تدبیری در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید كه نشان می‌دهد بر خلاف برخی اظهارنظرها در رد نسخه‌های میلیاردی، ‌نسخه‌های نجومی هم مانند حقوق‌ها و كارانه‌های نجومی واقعی‌تر از آن است كه قابل كتمان باشد.
 
نسخه‌های میلیاردی پزشكان آخرین ورژن از میلیاردی‌هایی است كه طی یك ساله اخیر رونمایی شد و مانند ورژن‌های قبلی خود ابتدا با انكار و تكذیب همراه بود، اما اسناد موجود و حالا تصمیم وزیر بهداشت بر تعیین سقف برای نسخه‌ها از تأیید تلویحی وجود نسخه‌های میلیاردی حكایت دارد.
 
رونمایی از ورژن جدید نجومی‌ها
نسخه ۶ میلیارد تومانی یك پزشك عمومی رونمایی از وضعیت نابسامان نظارت بر عملكرد پزشكان از سوی وزارت بهداشت و بیمه‌ بود. محسن سرخو، عضو هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی گفته بود، وقتی كه در نسخ وضعیت به این صورت است، در مورد اعمال جراحی و هزینه‌های بستری چه اطمینانی می‌توانیم بكنیم. احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت كار و رفاه اجتماعی هم در واكنش به انتشار خبری مبنی بر نسخه‌پیچی 6 میلیارد تومانی یك پزشك عمومی گفته بود: پزشكی داشتیم كه طی حدود یك سال ۳۷ میلیارد تومان نسخه نوشته است.
وی در پاسخ به این پرسش كه مسئولیت نظارت بر نسخ بر عهده كیست، افزوده بود: وزارت بهداشت حدمجازها را تعریف نكرده است. ما شماره نظام پزشكی و نسخه‌هایی را كه پزشك نوشته است، داریم و به بیمه‌ها داده‌ایم. اطلاعات كامل داروهای تفاهمنامه‌ای هم مشخص است. بیمه‌ها كارنامه‌ای به پزشك می‌دهند و اگر مقادیر بالایی دارو در نسخ نوشته باشد باید برود و توضیح بدهد.
 
در برابر این ماجرا، علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشكی هم وجود نسخه‌های نجومی را به كلی انكار كرد، آن هم با این استدلال كه اگر پزشكان عمومی اقلام نسخ آنها بیش از 50 هزار تومان شود باید در كمیته تأیید نسخ بیمار بررسی شود و بیمه‌ها آن را ممیزی ‌كنند.
 به گفته زالی اگر نسخه نجومی وجود داشته  است، چرا بیمه‌ها صبر كرده‌اند تا به چنین مبالغ كلانی برسد و بعد آن را رسانه‌ای كنند، آن هم در شرایطی كه كمیته‌های بررسی نسخ وجود دارد؟ وی در برابر این نكته كه آیا نسخه‌های میلیاردی اعلام شده از سوی تأمین اجتماعی دروغ است؟ پاسخ داد: اغلب داروهای شیمی‌درمانی گران است و طبیعتاً پزشكانی كه در این حوزه كار می‌كنند، نسخه‌هایشان گران‌تر تمام می‌شود.
 
ورود بهارستان
بهارستانی‌ها هم از كنار این ماجرا بی‌تفاوت عبور نكردند. اكبر رنجبرزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس در این باره می‌گوید: در حال حاضر نسخه‌های پزشكی همانند چك‌های سفید امضایی است كه از سوی پزشكان و بیمارستان‌ها صادر و به سازمان‌های بیمه‌گر ارسال می‌شود این در حالی است كه نظارتی از سوی سازمان بیمه سلامت و سایر سازمان‌های بیمه‌ای بر عملكرد پزشكان درنسخه‌نویسی وجود ندارد. محمدحسین قربانی، نایب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم معتقد است در شرایطی كه آزمایش‌های بی‌مورد پاراكلینیكی و داروهای بی‌دلیل تجویز می‌شود و پزشك به شكل دلخواه دارو تجویز می‌كند به طورحتم نسخه‌های میلیاردی در جامعه نمود پیدا می‌كند.
حیدرعلی عابدی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است در خصوص این مشكل وزارت بهداشت و بیمه‌ها مقصرند. وی می‌گوید: به طور حتم این وزارتخانه باید گایدلاین‌ها را اعلام و بیمه‌ها نیز باید سیستم نظارتی خود را دقیق اجرا می‌كردند. به باور این نماینده مجلس بیمه‌ها می‌توانند اگر پزشكی اقدام خلافی در تجویز دارو داشت، قراردادش را لغو كنند یا با تشكیل كمیته‌ای بر این موضوع نظارت داشته باشند.
 
تأیید نسخه‌های نجومی
حالا وزیر بهداشت از تعیین سقف برای نسخ خبر می‌دهد.‌ هاشمی می‌گوید: ‌آنچه از اول هم به آن معتقد بودیم و اكنون در قالب سازمان بیمه سلامت اجرا می‌كنیم، این است كه نظام باز پرداخت با دفترچه‌های بیمه بدون محدودیت كه یك دفترچه را دست مردم می‌دهند و هر چه خواستند هزینه می‌كنند به روش بسته تبدیل می‌شود.
وی می‌افزاید: در این روش برای هزینه‌های درمانی چه سرپایی و چه بستری سقف گذاشته می‌شود، زیرا این روش درستی نیست كه هر چه خواستند در دفترچه‌ها بنویسند. البته این كاری است كه باید یكسال و نیم پیش انجام می‌شد، اما به علت ناهماهنگی كه بین برخی دستگاه‌ها وجود داشت، انجام نشد كه امیدوارم سال آینده اجرا شود تا تضمین‌كننده ادامه طرح تحول سلامت باشد. در این بین با توجه به تولیت وزارت بهداشت همه بیمه‌ها باید با وزارت بهداشت هماهنگ شوند و جامعه پزشكی هم باید همراهی كند، زیرا منابع مالی، محدود است و باید مدیریت هزینه‌ها اعمال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha