در شرایطی که کمپین " نه" به چهارشنبه سوری خطرناک در سراسر کشور به راه افتاده است اما هنوز شاهد موارد متعدد انفجار مواد محترقه در سراسر کشور هستیم.

خطرات انفجار موادمحترقه در جیب و کیف دانش آموزان

سلامت نیوز: در شرایطی که کمپین " نه" به چهارشنبه سوری خطرناک در سراسر کشور به راه افتاده است اما هنوز شاهد موارد متعدد انفجار مواد محترقه در سراسر کشور هستیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  میزان، مراسم چهارشنبه سوری که در سال های دور، با روشن کردن یک آتش کوچک و دور هم جمع شدن خانواده ها جشن گرفته می شد، سال هاست که شباهت زیادی به صحنه های جنگ پیدا کرده است.

دیگر مراسم چهارشنبه سوری، شباهتی به جشنی که در شاهنامه فردوسی نیز به آن اشاره شده، ندارد.

در شب چهارشنبه آخر سال، قشری که بیشتر آنها را جوانان و نوجوان تشکیل می دهند با در دست داشتن مواد محترقه خطرناک، آرامش را از شهروندان سلب می کنند و گاه این سلب آرامش آنها با خطراتی برای خودشان و همچنین دیگران همراه می شود.

هر سال توصیه های مکرری در رابطه با کم خطر برگزار کردن مراسم چهارشنبه سوری ارائه می شود و امسال نیز این توصیه ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

در سال جاری، بسیاری از شهروندان در کمپینی مشترک و با گفتن "نه" به مراسم چهارشنبه سوری پر خطر در تلاش هستند تا علاوه بر زنده نگاه داشتن یاد 16 شهید آتش نشان حادثه پلاسکو، خطرات کمتری را برای آتش نشان های شهر رقم زنند.

شرکت کنندگان در این کمپین اعتقاد دارند که همراه شدن مردم با این پویش می تواند سبب کاهش حوادث و به دنبال آن حضور کمتر آتش نشان ها در عملیات های مختلف شود.

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانیبا اشاره به استقبال آتش نشان ها از کمپین "نه" به مراسم چهارشنبه سوری پر خطر می گوید: در آستانه روزهای پایانی سال و با نزدیک شدن به مراسم چهارشنبه سوری، افرادی که پیش از این اقدام به جمع آوری، نگهداری و انبار مواد محترقه کرده اند در تلاش برای رساندن این مواد به مصرف کنندگان خود هستند.

وی می افزاید: افردای که از خرید مواد محترقه استقبال می کنند، بیشتر نوجوانان و جوانان هستند و این عده، فریب فروشندگان مواد محترقه را می خورند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان اینکه شهروندان تخلفات فروشندگان مواد محترقه را به پلیس اطلاع دهند، می گوید: تقاضای ما این است که اگر شهروندان از اطلاع پیدا کردند که فردی در خانه، محل کار و یا هر جای دیگر اقدام به فروش مواد محترقه خطرناک می کند، حتما موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

ملکی می افزاید: در بسیاری از حوادثی که شاهد فوت افراد هستیم، همسایگان و یا اقوام آنها اعلام می کنند که از موضوع فروش مواد محترقه افراد خبر داشته اند اما با این فرضیه که شاید اقدام آنها به نوعی آدم فروشی آن هم در آستانه عید نوروز تلقی شود، گزارش این اقدام خطرناک را به پلیس ارائه نکرده اند.

وی با تاکید بر اینکه " اطلاعات افرادی که در رابطه با فروشندگان مواد محترقه با پلیس همکاری می کنند محفوظ است" می گوید: افراد باید بدانند در صورتی که با پلیس همکاری کرده و جلو خطرات را بگیرند، اطلاعات آنها محرمانه خواهد بود و هیچ گاه اعلام نمی شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به حادثه انفجار مواد محترقه در استان اردبیل که منجر به کشته شدن تعدادی از شهروندان در این حادثه شد می گوید: در برخی حوادث، حتی برخی از افرادی که در یک خانه زندگی می کنند نیز نمی دانند که در محل زندگی آنها مواد محترقه خطرناک نگهداری می شود. در حادثه انفجار مواد محترقه در اردبیل که منجر به کشته شدن 7 تن و مصدومیت 4 تن دیگر از شهروندان شد نیز همه افراد از وجود مواد محترقه در زیر زمین خانه اطلاع نداشتند.

ملکی با ارائه هشداری مبنی بر خطرات ترکیب مواد شیمیایی برای تهیه مواد محترقه خطرناک می گوید: کار کردن با مواد شیمیایی نیازمند علم و دانش کافی است و افراد باید بدانند به صرف داشتن پول و راه اندازی کاسبی پر درآمد در آستانه عید، نباید نسبت به خرید موادی از جمله اکلیل و سرنج و ترکیب آن اقدام کنند.

وی می افزاید: نگهداری و به طور کلی انبارداری مواد شیمایی طبق محاسبات علمی انجام می شود و این طور نیست که هر فردی قادر به انجام این کار باشد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به خطرات مواد محترقه برای کودکان و نوجوانان می گوید: بسیاری از کودکان و نوجوانان که از مواد محترقه خطرناک استفاده می کنند به هیچ وجه متوجه خطرات استفاده از این مواد نیستند. آنها تنها از زشت بودن عمل خود با خبر هستند و به همین خاطر ترقه هایشان را مخفی می کنند.

ملکی در خصوص حوادث متعدد رخ داده طی سال های گذشته و انفجار مواد محترقه در مدارس می گوید: در بسیاری از موارد دیده شده که کودکان و نوجوانان مواد محترقه خود را در زیپ کیف مدرسه خود مخفی می کنند. در این شرایط اگر کیف آنها در کنار شوفاژ کلاس قرار گیرد، هر لحظه احتمال منفجر شدن ترقه ها وجود دارد ضمن اینکه برخی از دانش آموزان مواد محترقه را در جیب لباس خود نگهداری می کنند و با حرارت بدن آنها، احتمال انفجار مواد محترقه وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم نظارت هر چه بیشتر والدین بر عملکرد کودکان و نوجوانان خود در آستانه مراسم چهارشنبه سوری می گوید: درخواست ما این است که پدران و مادران طوی که به شخصیت فرزندانشان لطمه وارد نشود، نقاطی که احتمال مخفی کردن ترقه از سوی فرزندانشان وجود دارد را شناسایی و بازدید هایی را از این محل ها داشته باشند. بدون شک با این کار جلو بسیاری از خطرات گرفته خواهد شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان اینکه " معلمان باید در کلاس های درس خطرات مواد محترقه را به دانش آموزان خود گوشزد کنند" می گوید: درخواست ما این است که معلمان در کلاس های درس خود، دانش آموزان را از خطرات مواد محترقه مطلع کرده و به آنها گوشزد کنند که در صورت مصدومیت در مراسم های چهارشنبه سوری، تمام تعطیلات عید را درگیر مشکلات ناشی از سوختگی و سایر جراحات خواهند بود.

ملکی در مورد استقرار آتش نشانان در روز چهارشنبه سوری اظهار داشت: علاوه بر آماده باش 123 ایستگاه آتش نشانی در سطح شهر آتش نشانان به همراه خودروهایشان در 1000نقطه مستقر می شوند تا زمان رسیدگی به حوادث به حداقل برسد.

وی در مورد میزان حوادث سال گذشته اظهار داشت: مقایسه امار حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته نشان می دهد این حوادث نسبت به سال 93 تغییری نداشته است به گونه ای که در سال گذشته 53 مورد حریق فضای سبز و 26 حادثه آتش سوزی خانه داشتیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha