دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 208473

جنگل‌های هیرکانی که در آستانه ثبت جهانی قرار دارد، اکنون بیش از گذشته در معرض تهدید است.

هجوم دوباره آفات به شمشادهای خزری

سلامت نیوز: جنگل‌های هیرکانی که در آستانه ثبت جهانی قرار دارد، اکنون بیش از گذشته در معرض تهدید است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،آنطور كه معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور می‌گوید، حدود 72هزار هكتار شمشادها براثر بیماری «بلایت» و« آفت شب‌پره» با خطر نابودی مواجه است. علاوه بر این 2آفت دیگر هم به‌تازگی در میان شمشادها شایع شده است.

دكتر هادی كیادلیری، رئیس دانشكده كشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات كه برای نخستین بار طغیان آفت در شمشادهای خزری را رسانه‌ای كرد با اشاره به بازدید اخیر خود از شمشاد‌ها درباره آخرین وضعیت این‌گونه نادر جنگلی به همشهری گفت: آفت شب‌پره متأسفانه دوباره شروع به فعالیت كرده و در حال خوردن و نابودی برگ‌های آخرین درختان شمشاد است. مشكلی كه وجود دارد با تمام شدن برگ‌ها، این آفت به سراغ پوست درختان می‌رود و در نتیجه میزبان را نابود می‌كند.

این استاد دانشگاه گفت: این احتمال وجود دارد كه سرمای دیر‌رس در بهار باعث صدمه به این آفت شود اما مهار این آفت را نباید به‌احتمالات مبتنی كرد و باید با برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق با آن مقابله كرد.

وی بهترین راه حفاظت از شمشادها را تكثیر قلمه از پایه‌های باقیمانده و تهیه بانك ژن اعلام كرد و افزود: با این روش می‌توان در زمان مناسب، قلمه‌ها را در رویشگاه‌های نابود شده استفاده و شمشادها را احیا كرد. كیادلیری درعین حال از فرصت‌سوزی انتقاد كرد و گفت كه زمان قلمه‌گیری بسیار محدود است زیرا با رویش جوانه‌ها امكان قلمه‌گیری وجود نخواهد داشت و متأسفانه زمان ارزشمندی را ما از دست داده‌ایم این درحالی است كه آفت شب‌پره با قدرت و شدت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مدرس علوم جنگل‌داری از مشاهده نوعی كنه روی درختان شمشاد خبرداد و گفت: علاوه بر 2آفت قبلی، اكنون نوعی كنه هم به بذر شمشادها حمله كرده و بر آفات قبلی افزود‌ه شده است. علاوه بر این، نوعی بیماری قارچی (زنگ برگ شمشاد) هم دامنگیر شمشادها شده و با آسیب رساندن به برگ شمشادها، این‌گونه را با خطر نابودی مواجه كرده است.

    حال شمشادها خوب نیست

عباسعلی نوبخت، معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشوردرباره وضعیت شمشادها گفت: بیش از نیمی از شمشادها براثر بیماری«بلایت» كه 5سال است بلای جان شمشادها شده خشك شده و از یك سال پیش هم آفت شب‌پره دامنگیر شمشادها شده است؛ آفتی كه برای نخستین‌بار در نمك آبرود چالوس مشاهده شد و به گفته وی با آنكه تصور می‌شد با بروز برف و سرما، مهار می‌شود اما گذشت زمان نشان داد كه با افزایش دما و آفتاب، این آفت دوباره جان می‌گیرد و شمشادها را نابود می‌كند.

شمشادهای خزری درحالی با خطر نابودی مواجه هستند كه این‌گونه، یكی از گونه‌های پهن‌برگ نادر همیشه سبز است كه رویشگاه آنها منحصر به جنگل‌های شمال ایران است و جزو ذخایر جنگلی محسوب می‌شوند. اما این همه اهمیت درختان شمشاد نیست. آنطور كه نوبخت می‌گوید، از همین شمشادها، ‌اسانس ضد‌سرطان پستان و ایدز تولید می‌شود و به همین دلیل، ورود آفت شب‌پره به كشور ناشی از بیوتروریسم است.

    بیوتروریسم، شمشادها را هدف گرفت

این نخستین بار است كه یك مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها از بیوتروریسم در كشور خبر می‌دهد. او در توضیح این مطلب افزود: شب‌پره آفت تنبلی است كه حداكثر 5كیلومتر حركت می‌كند این در حالی است كه این آفت اكنون در بخش‌های مختلف رویشگاه‌های شمشاد با فاصله بسیار زیاد دیده می‌شود.

معاون امور جنگل یكی از راهكارهای نجات شمشادها را استفاده از این‌گونه برای ایجاد فضای سبز در شهرها اعلام و تأكید می‌كند: درصورت استقبال شهرداری‌ها می‌توان با كاشت شمشاد در فضاهای شهری، بانك ژن شمشاد ایجاد كرد. در این راستا به گفته وی 100هزار قلمه تولید شده و با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی قرار است 2میلیون قلمه تهیه شود كه تاكنون 800هزار قلمه تولید شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha