همه ما در جامعه ای که زندگی می کنیم، نیازمند صلح و مدارا هستیم، چون نبود روحیه تحمل، صبر و گذشت با آثار مخرب و ویرانگری همراه خواهد بود.

جای پارک و گرفتن جان پاک

سلامت نیوز: همه ما در جامعه ای که زندگی می کنیم، نیازمند صلح و مدارا هستیم، چون نبود روحیه تحمل، صبر و گذشت با آثار مخرب و ویرانگری همراه خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بعد از طی مسیر و رفتن و بازگشتن درنهایت جایی برای پارک کردن می یابد اما حین قرار دادن خودرو در محل مناسب، خودرویی دیگر به سرعت همانجا پارک می شود.


در حالیکه در خودرو را به شدت می کوبد، زیر لب غرولند کنان چیزی گفته و به طرف راننده مقابل می رود ؛ دو طرف شانه به شانه مقابل هم قرار می گیرند؛ دونفری که نه همدیگر را می شناسند و نه تا آن زمان همدیگر را دیده بودند؛ باهم درگیری می شوند و خشم بالا می گیرد و یکی بسرعت وارد خودروی خود شده و قفل فرمان خودرو را در دست گرفته از ماشین بیرون می آید؛ با نهایت عصبانیت بدون آنکه ذره ای با عواقب کارش فکر کند، قفل فرمان را بر سر آن فرد می کوبد و ضربه قفل فرمان همانا و جان باختن آن فرد همانا.


این اول نتیجه یک خشم کنترل نشده است؛ به راحتی و در چند ثانیه خانواده ای پدر و همسر خود را از دست می دهد و پدر و مادری فرزند خود را . حالا او هم که خود پدر یک خانواده است در زندان به سر می برد و در پشت میله های زندان به فردایی می اندیشد که طناب دار قصاص نفس، گلویش را قلقلک می دهد و جان او را چون جان فردی که با قفل فرمان بر سرش زده است، سرد و بی روح می کند.


بیاییم فیلم را به عقب ببریم؛ راننده بعد از کلی دور زدن و گشتن درنهایت جایی برای پارک کردن خودرو می یابد و تا بخواهد خودروی خود را در آن محل مناسب پارک کند، می بیند خودرویی دیگر به سرعت در آن محل قرار گرفته است.
از خودرو پیاده می شود و خطاب به راننده مقابل مودبانه می گوید او اینجا را برای پارک انتخاب کرده است و راننده مقابل هم تصمیم می گیرد خودروی خود را از آنجا بردارد.
راننده اصلی داستان ما ، خطاب به طرف می گوید اگر کمی جلوتر یا عقب تر برود جا برای پارک کردن دو خودرو هم فراهم می شود و اینگونه هر دو راننده خودروی خود را پارک می کنند.
این نه یک داستان و قصه بلکه رویدادی واقعی است که بارها و بارها در اطراف خود شاهد آن هستیم، رویداد تلخی که درحال حاضر افرادی هستند به خاطر ارتکاب همین نوع قتل ها در زندان و منتظر زمان قصاص نفس هستند.

** توصیه های دینی بر کنترل خشم
خشونتی که یک آن، سراغ انسان می آید و کنترل را از دست ما خارج می کند به همان اندازه و با ممارست قابل کنترل است. دین اسلام بارها مسلمانان را به گذشت و کنترل خشم توصیه کرده و حتی روایت داریم وقتی عصبانی هستید کمی آب بنوشید، قدم بزنید یا اگر ایستاده اید بنشینید.
یادمان نرفته در کتاب دینی دوران ابتدایی که نوشته بود وقتی مردم مکه از بالای ساختمان های خود سر پیامبر زباله می ریختند، رسول خدا تنها آن زباله ها را از تن خود پاک می کرد و رد می شد.
البته خود خشم معلول علت های متفاوت است و حتی نظریه ای به نام ناکامی معتقد است سرخوردگی و ناکامی باعث احساس خشم و میل به پرخاشگری می شود.

** بیکاری عامل تنش روحی
عبدالصمد خرمشاهی حقوقدان و وکیل دادگستری در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: جوانی که با هزاران آرزو درس خوانده، حقوق اولیه او یعنی کار و مسکن برایش فراهم نیست و خود را سربار خانواده می بیند دچار تنش روحی می شود و مدام با خود درگیر است.
به گفته وی، این فرد با نوعی افسردگی و سرخوردگی در جامعه روبرو شده و نصیحت ناپذیر است و با صرف نصیحت نمی شود کاری کرد؛ بلکه باید ریشه های فقر فرهنگی و فقر مالی فراهم شود.
حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا درباره کنترل خشم و اعتنا نکردن به دشنام دهنده می گوید: هر کسی به حضرت علی (ع) دشنام می داد، ایشان بدون نشان دادن هیچ واکنشی از کنارش رد می شد و می گفت خطاب او من نیستم و حقیقتش هم همین است، آن دشنام دهنده از جایگاه والای حضرت علی خبر نداشت.
وی خطاب به مردم ادامه می دهد: مردم هم با پیروی از مولایشان حضرت علی (ع) بدانند خطاب دشنام دهنده، آنان نیستند بلکه فرد تصوری در ذهن و خیالاتشان است ؛ چون جایگاه ما بالاتر از آن چیزی است که دشنام دهنده بیان می کند.
صادقی با تاکید بر صبوری، تحمل و گذشت و اینکه با گذشت می توان جلوی یک قتل و نزاع را در آینده گرفت، لازمه کنترل خشم را تمرین دانسته و بیان می کند: شرط این کار تمرین در برابر ناملایملات و زود واکنش نشان ندادن .


معاون فرهنگی قوه قضائیه معتقد است قبل از رجوع موارد اختلافی بین افراد به دادگاه ، همه چیز را بین خودمان حل و فصل کنیم؛ چون دادگاه از در اقتدار وارد می شود و گرفتن حق در دادگاه از کسی و دادن آن به دیگری موجب می شود تا بین دو نفر کینه شکل بگیرد.
این مقام قضایی با ذکر مثالی ادامه می دهد: فرض کنید یک زوج باهم اختلاف پیدا می کنند و همسر به دادگاه درخواست حق مهریه و نفقه می دهد و دادگاه از آنجا که از در اقتدار وارد می شود، مرد را محکوم به پرداخت مهریه می کند؛ ممکن است مرد پول پرداخت مهریه را نداشته باشد و حتی مدتی را هم در زندان سپری کند و همه اینها باعث می شود حتی اگر دو نفر قصد بازگشت به زندگی قبلی خود را داشته باشند، به دلیل حقد و کینه ایجاد شده بین زوج، آنها نمی توانند باهم به خوبی زندگی کنند و آن محبت نخست به زندگی آنان برنمی گردد.

** پایین آمدن آستانه تحمل مردمانی که نماد گذشت بودند
پایین آمدن آستانه صبر و تحمل مردم در حالی است که ما نماد صبوری، مهربانی و گذشت بوده ایم؛ همانانی هستیم که هنگام سوار شدن بالابر به همدیگر تعارف می کنیم طوری که در بالابر بسته می شود و خودمان از سوار شدن جا می مانیم. حالا همین انسان ها در بیرون ، سوار شدن اتوبوس، مترو ، تاکسی و عبور ازخیابان، پارک کردن خودرو و سر مسائل جزئی و بیخود چنان باهم درگیر می شویم که واقعا جای شرمساری دارد.


خرمشاهی در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: مردم ما مردم بسیار مهربان، صمیمی و خونگرم بودند مسائلی در جامعه اتفاق افتاد که متاسفانه این اندازه مدارا و میزان تحمل و صبر مردم کمتر شده است؛ رعایت حقوق همدیگر، خصلت گذشت، مدارا و صبر از منظر جامعه شناسی و روانشناسی قابل تبیین است.
وی با اشاره به اینکه در پرونده های قتل بحث گذشت تا حدودی کم رنگ شده در حالیکه روایت از امیرالمومنین داریم که بیان می کند لذتی که در عفو است در انتقام نیست، ادامه می دهد: گاهی موارد، وقتی اولیای دم برای رضایت دادن، مبالغ زیاد یا درخواست های نسبتا غیرمنطقی مطرح می کنند و تعجب دارد مردمی که همیشه در صلح سازش و دوستی پیشقدم بوده اند امروز به اینجا کشیده شدند.


این وکیل دادگستری با بیان اینکه منشا بسیاری از قتل ها در کشور، مدارا نکردن و نداشتن بردباری طرفین بوده است، خاطرنشان می کند: گاهی با یک درگیری لفظی ساده، درگیری های فیزیکی و متاسفانه بعد از آن قتل اتفاق می افتد ، بدون اینکه طرفین حتی سابقه ذهنی نسبت به یکدیگر داشته باشند.
وی همه اینها را جای تامل دانسته و معتقد است باید فکری در این باره کرد که چرا آستانه تحمل مردم پایین آمده که با کوچکترین حرف و مسئله و انگیزه ، صبر خود را از دست داده و دست به کاری می زنند که جبران ناپذیر است و عواقب بدی برای آنان دارد.


خرمشاهی درعین حال به خصلت زندگی در کلان شهرها اشاره و رقابت را یکی از خصلت های آن معرفی کرده و می گوید: عجله در سوار شدن به اتوبوس و تاکسی به علت ضیق وقت و مشکلات موجود در کلان شهرها ، مردم را عجول کرده طوری که مسائل اولیه اخلاقی را زیر پا می گذارند و موجب ایجاد پرونده های ضرب و شتم و توهین می شوند؛ در حالی که در روستاها و شهرهای کوچک چنین نیست و هنوز احترام در بین مردم این مناطق وجود دارد.
این وکیل دادگستری از نهادهای متولی خواسته تا بی تفاوت و سهل انگارانه از کنار این قضایا رد نشوند، آموزش ها و راهکارهای لازم را به مردم ارائه دهند و یا ابزاری فراهم کنند تا تبعات نتیجه محتوم زندگی کلان شهرها کمتر شود.
وی همچنین از مردم می خواهد با رجوع به گذشته خود، صبر را در وجود خود تقویت کرده و به همدیگر بویژه بزرگترها احترام بگذارند.

** افراد باگذشت دارای توانمندی های مهارتی، عاطفی و دینی هستند
علیرضا احمدیان روانشناس در گفت وگو با ایرنا در مورد عفو و بخشش افرادی که از حق قانونی خود می گذرند، می گوید: پیامدهای اصلاحی برخی رفتارهای مجرمانه که آن را مدعی العموم و جامعه به عنوان نقطه غیرقابل گذشت اجتماعی، مطرح می کنند را افرادی با روح بلند خود هموار می سازند.
به گفته وی، افراد باگذشت، دارای توانمندی های مهارتی، روان شناختی، عاطفی، دینی و انسانی متفاوتی در مقایسه با دیگران هستند که این گذشت و بخشودگی ابتدا در درون خود فرد اتفاق می افتد و بعد از دست یافتن به آرامش درونی و تجربه کردن لذت آن، سپس آن را به دیگران هم هدیه می دهد.
این روانشناس یادآورمی شود: اگر فضیلت های اخلاقی از یاد برود جامعه برای برخی از شاخص های سلامت روان از جمله مقوله صلح، بخشش دچار مشکل شود.

** صبر نماد همدلی قوای کشور
حالا برای ترویج فرهنگ صلح و سازش، بخشایش و رضایت و جا انداختن این موضوع و بازگرداندن مردم ایران زمین به خصلت های خوب ذاتی آنان ، قوه قضاییه و بویژه معاون فرهنگی این قوه با تشکیل ستادی به نام صبر و به دنبال آن برگزاری همایشی به همین منظور ، مصمم است اقدام فرهنگی مناسبی در این زمینه انجام دهد.


معاون فرهنگی قوه قضائیه در توضیح این موضوع، خواستار ترویج فرهنگ مصالحه شده و آن را موجب افزایش مهربانی دانسته و می گوید: معاونت فرهنگی به منظور ترویج مصالحه اقدام به برگزاری همایش و تشکیل ستاد ملی صبر کرده است.
صادقی با بیان اینکه مردم و سه قوه هر کدام به نوعی می توانند در ترویج فرهنگ صبر و گام برداشتن در مسیر صلح قدم بردارند، خاطرنشان می کند: مجلس می تواند با قانونگذاری مناسب، مداخله و در مسیر افزایش صلح و سازش گام بردارد و کار اصلی در صحنه عمومی برعهده مردم است که می توانند همدیگر را به صلح، بخشایش و رضایت تشویق کنند.


معاون فرهنگی قوه قضاییه، صبر را راس ایمان و یک رکن آن را صبر در مشکلات بیان کرده و معتقد است، بی صبری موجب دوچندان شدن تلخی می شود؛ البته مسئولیت و وظیفه مسوولان در تلاش برای فراهم کردن بستر و بهبود زندگی مردم قابل گذشت نیست.


وی اضافه می کند: توصیه کردن به مردم به صبوری، نفی مسئولیت مسوولان نیست؛ البته همه مردم هم نسبت به یکدیگر مسئولیت دارند بعنوان مثال اگر توانگران جامعه هر کدام دست یک تا دو خانواده را بگیرند، در تعدیل اقتصادی جامعه تاثیرگذار خواهند بود.
به گفته معاون فرهنگی قوه قضائیه در این همایش که فردا سه شنبه درسالن اجلاس سران با حضور مسئولان سه قوه برگزار می شود، قرار است از نمادهای ارزشمند این عرصه تجلیل و از کسانی که در این مسئله پیشتاز بوده اند، قدردانی شود.


صادقی برپایی این همایش را سرآغازی برای انجام کارهای مداوم و تعمیق کردن این فرهنگ دانسته و می گوید: این همایش فقط به افراد زندانی محدود نمی شود و شامل قضات ، فرد خیر، صلح و سازش کننده بین زوجین، و همه آحاد مردم می تواند باشد.
خرمشاهی، نفس برگزاری این همایش را خوب و گامی رو به جلو دانسته اما در عین حال معتقد به تداوم آن، جدی گرفتن موضوع و محدود نشدن آن به یک زمان خاص دانسته و معتقد است، تبیین صلح و سازش عزم ملی می طلبد و مسئولان هم باید پیگیر این قضایا باشند که البته معاون فرهنگی قوه قضاییه هم بر ادامه دار بودن فعالیت ستاد تا رسیدن به نتیجه مطلوب تاکید دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha