دندان های زیبا ، مرواریدهای گران قیمتی است که خداوند به کودکمان هدیه کرده است وچون او توانایی واطلاع کافی از بهداشت دهان ودندان ندارد، والدین وظیفه دارند به وی در این زمینه کمک کنند. دراهمیت دندان های شیری همین بس که یاد آوری کنیم ، در زمان رشد کودک، باید دندان ها سالم باشد تا اولین مرحله هضم به خوبی انجام و مواد مغذی جذب بدن شود.

نکته های مهم برای مراقبت از دندان های شیری کودکان

سلامت نیوز: دندان های زیبا ، مرواریدهای گران قیمتی است که خداوند به کودکمان هدیه کرده است وچون او توانایی واطلاع کافی از بهداشت دهان ودندان ندارد، والدین وظیفه دارند به وی در این زمینه کمک کنند. دراهمیت دندان های شیری همین بس که یاد آوری کنیم ، در زمان رشد کودک، باید دندان ها سالم باشد تا اولین مرحله هضم به خوبی انجام و مواد مغذی جذب بدن شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، دکتر سید حسین حسینی، دانش آموخته رشته دندانپزشکی وبازنشسته وزارت بهداشت، درباره اهمیت دندان های شیری می گوید:جوانه های دندان های شیری ودائمی در ماه اول حاملگی در دهان جنین شکل می گیرد و در ماه های آخر، رشد وآهکی شدن ( مینا وعاج)دندان های شیری  جلو( قدامی)شروع می شود.اولین دندان های شیری در 6 ماهگی در وسط فک پایین وسپس سایر دندان های شیری به ترتیب خاص تا دو و نیم سالگی کامل می شود . تعداد دندان ها 20 عدد ودر هر فک 10 عدد است. بنابراین خانم های باردار باید برای مقاومت دندان های نوزاد از موادغذایی لازم مانند پروتئین، قند، چربی، موادمعدنی، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم ومنیزیم ،ویتامین های A، B، D، E و....به میزان کافی استفاده کنند.


بهداشت ودرمان دندان های شیری
دندان های شیری نیزهمانند دندان های دائمی قابل ترمیم ( پر کردن) است.  درمان عصب دندان ها توسط متخصصان دندانپزشک اطفال انجام می شود.

نگهداری و بهداشت دندان های شیری
بعد از شیردادن به نوزاداز طریق شیشه یا پستانک باید کمی آب تمیز در شیشه به او بخورانید یا با پنبه تمیز وکمی آب دندان های کودک را تمیز کنید. به مادران توصیه می شود به جای غذاهای قندی ،آردی، شیرینی، کیک وشکلات های چسبنده به کودک خود شیر وفرآورده های لبنی بدهند.


عوارض از دست دادن دندان های شیری

*طفل در این شرایط ازغذا خوردن امتناع می کند.

* به علت دندان دردوپوسیدگی دندان و عفونت آن علاوه بر دندان درد، امکان انتشار عفونت به دریچه قلب، نسج کلیه و سایر اعضا و سوءتغذیه وجود دارد.


* روییدن نامرتب دندان ها
به علت پوسیدگی زیاد وبد نما شدن دندان ها و تمسخر همسالان، طفل گوشه گیرمی شود.

* پیشنهاد:
 مسئولان تغذیه مدارس از توزیع کیک وبیسکویت وانواع شیرینی در بوفه مدارس خودداری کنند . شیر بسیار مفید است . همچنین در صورت دسترسی  نداشتن به مسواک، خوردن کمی نان وپنیر به بهداشت دندان ها کمک می کند.

نکته:
به گفته مسئولان ،هزینه پیشگیری از پوسیدگی دندان کودک، حدود ۴۰ درصد کمتر از هزینه درمان است.مسواک زدن و استفاده از نخ دندان باید برای کودکان عادت شود و در برنامه روزانه آنها قرار گیرد.مسواک زدن باید پس از دندان در آوردن کودک آغاز شود. با افزایش تعداد دندان های شیری کودک بهتر است از یک مسواک بزرگ تر و خمیر دندان حاوی فلوراید مخصوص کودکان به مدت دوبار در روز استفاده کرد. استفاده از نخ دندان وقتی شروع می شود که دو دندان با یکدیگر تماس پیدا می کند.

بهترین زمان استفاده از نخ وقتی است که کودک توانایی خارج کردن آب دهان را به طور ارادی داشته باشد و رویش دندان ها کنار یکدیگر مشاهده شود.مصرف برخی داروها حاوی قند یا برخی طعم دهنده ها، از طریق تخمیر باکتری ها باعث پوسیدگی دندان می شود و حتی ممکن است تبدیل به عفونت های قارچی شود و مانند پلاک ها روی سطح زبان و اطراف دهان قرار بگیرد. داروهای آسم، قلب و آنتی بیوتیک ها از آن دسته اند.اگر کودک مجبور به استفاده از این داروهاست، بهتر است از دندانپزشک او پرسیده شود که چند بار در روز مسواک بزند، ممکن است حتی ۴بار در روز کودک مجبور به مسواک زدن باشد.وقتی که کودک خسته نیست، باید مهارت مسواک زدن به او آموزش داده شود و والدین او را همراهی کنند، از کودکان بزرگ تر نیز بهتر است کمک گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha