سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 208565

شاید شما هم تصور می کنید این تنها زنان هستند که گرفتار سرطان سینه، این بیماری شایع و مهلک می شوند اما خوب است بدانید که تنها در آمریکا، هرساله 2400 مرد دچار این بیماری می شوند. حالا محققان موفق به کشف دو پروتئین شده اند که با سرطان سینه از نوع مردانه در ارتباط است. این کشف می تواند به درمان مؤثرتر این بیماری نیز کمک کند.

عوامل سرطان سینه در مردان کشف شد

سلامت نیوز: شاید شما هم تصور می کنید این تنها زنان هستند که گرفتار سرطان سینه، این بیماری شایع و مهلک می شوند اما خوب است بدانید که تنها در آمریکا، هرساله 2400 مرد دچار این بیماری می شوند. حالا محققان موفق به کشف دو پروتئین شده اند که با سرطان سینه از نوع مردانه در ارتباط است. این کشف می تواند به درمان مؤثرتر این بیماری نیز کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، مطالعه جدیدی که از سوی یک تیم تحقیقاتی در مدرسه عالی پزشکی دانشگاه لیدز انگلستان انجام شد می تواند روش درمان سرطان سینه در مردان را تغییر دهد چراکه آن‌ها پروتئین هایی را شناسایی کرده اند که در پیشروی این بیماری در مردان نقش مهمی ایفا می کند.

به گفته جامعه سرطان آمریکا، سرطان سینه در مردان حدوداً 100 بار کمتر از زنان اتفاق می افتد و خطر ابتلای یک مرد به این بیماری در طول زندگی اش حدوداً 1 در 1000 است. از آنجایی که سرطان سینه مردانه نسبتاً نادر است، پیدا کردن و گرد هم جمع کردن شرکت کنندگان کافی برای مطالعه مؤثر عوامل بیماری زا در مردان نیز برای محققان دشوار است. همین موضوع مانعی در برابر توسعه درمان سرطان سینه مختص مردان ایجاد کرده است به طوری که نتیجه اش درمان یکسان زنان و مردان و استفاده از یک روش درمانی برای هر دو جنس است.

اما محققان این بار با سنجش نمونه تومورهای 697 مرد مبتلا به سرطان سینه که توسط یکی از بنیادهای خیریه در انگلستان تهیه شده بود یکی از بزرگترین مطالعات مربوط به سرطان سینه مردان را تا امروز انجام دادند. آن‌ها در این مطالعه متوجه شدند مردانی که نمونه تومورهای آن‌ها دو پروتئین خاص را به نام های elF4F وelF5 را در خود داشتند با احتمال کمتری در مقایسه با مردانی که چنین پروتئین هایی در تومورهای خود نداشتند از سرطان سینه جان سالم به در خواهند برد.

به گفته سرپرست این تیم تحقیقاتی این مردها تقریباً دو و نیم برابر بیشتر از کسانی که سطوح پایین تر این پروتئین ها را داشتند جان خود را از دست می دهند. البته همین پروتئین ها می توانند هدف ما برای داروهای جدید باشند و ما را به کشف درمان های مختص سرطان سینه مردان نزدیک کنند.

توجه به این نکته مهم که مردان و زنان چه تفاوت های زیستی در ابتلا به سرطان سینه دارند، این تضمین را به بیماران می دهد که مناسب ترین خدمات درمانی را دریافت کنند و بهترین شانس زنده ماندن را داشته باشند. همچنین اگر بدانیم داروهایی که هم اکنون نیز برای درمان این بیماری عرضه می شوند می توانند پروتئین های مذکور را نشانه روند، احتمال ارتقا شرایط درمانی برای برخی از سرطان های سینه مردانه از نوع حاد و پیشرفته را امکان پذیر می کند.

منبع: Medical News Today

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha