شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 208567

سرکه در سفره هفت سین، نماد پاکی و رفع عفونت‌هاست. این چاشنی ترش‌مزه و با فواید زیاد را می‌توان از برخی میوه‌ها و حتی سبزی‌ها تهیه کرد اما خواص درمانی آن به میزانی نیست که در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی بیان شده است.

باورهای اشتباه درباره سرکه

به گزارش سلامت نیوز، سرکه از میوه هایی نظیر سیب، به، خرما، گیلاس، هلو، انگور، شکر، گندم، جو، ذرت و برخی سبزی ها همچون نعنا به دست می آید و خواص آن بسته به میوه و سبزی مورد استفاده، قدری متفاوت است. این چاشنی طی دو مرحله، از تبدیل قند میوه به الکل و از الکل به اسید استیک تهیه می شود.

سرکه های خانگی نسبت به سرکه های صنعتی درصد اسید پایین تری دارند، اما خواص تغذیه ای آنها بیشتر است. لازم است بدانید در سرکه های کارخانه ای برای ماندگاری بیشتر محصول از مواد نگهدارنده استفاده می شود و در نتیجه استارتر خوبی برای تهیه سرکه های خانگی نیستند و چنین سرکه‌هایی اغلب به رنگ سفیدند که انواع رنگی آن به واسطه افزودن کارامل (شکر سوخته)، قرمز رنگ می شود.


سرکه در افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن اثرگذار است، اما تا زمانی که فرد از رژیم غذایی مناسبی پیروی نکند استفاده از سرکه به تنهایی در لاغر شدن فرد اثری نخواهد داشت؛ چون این چاشنی اشتهاآور خوبی است.

سرکه همچنین یک سم زدا و ضدعفونی کننده قوی است و مصرف مناسب آن می تواند به سلامت دستگاه گوارش و عملکرد کبد کمک کرده، صفرای اضافه را دفع کند. همچنین به رفع جرم دندان و التهاب لثه کمک می کند اما در صورت مصرف زیاده از حد، بر مینای دندان اثر منفی می گذارد.

بخور سرکه در رفع گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی موثر است و سردردی که در نتیجه استشمام هوای آلوده و بخار حمام باشد را التیام می بخشد.

گفته شده که سرکه به کاهش قند خون کمک می کند اما هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و محققان در این زمینه نظر قطعی نداده‌اند. با این حال، تاکید شده که مصرف زیاد سرکه موجب کاهش میزان پتاسیم و بروز رخوت و سستی می‌شود و استفاده طولانی مدت از آن در افراد سالمند سبب کاهش کلسیم از استخوان ها و منجر به ضعف و پوکی استخوان و عضلات می شود. برای مبتلایان به ضعف اعصاب، درد مفاصل و زخم معده نیز سرکه نه تنها خواص چندان مفیدی ندارد بلکه استفاده از آن برای این دسته افراد مناسب نیست.

درباره خواص درمانی سرکه باورهای نادرست و ضد و نقیضی وجود دارد. سرکه به تسریع هضم و جذب غذاها بخصوص چربی ها کمک می کند، اما دافع و خنثی کننده چربی نیست و از میزان کالری آن نمی کاهد.

افسانه هایی درباره سرکه سیب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایت دیس، سرکه سیب یکی از تحسین‌شده‌ترین مواد غذایی سلامتی در دهه گذشته بوده است که برای همه چیز از سوزاندن چربی گرفته تا کاهش قند خون و تمیز نگه داشتن کف‌پوش‌ها اعتبار دارد. با این حال رایج‌ترین افسانه‌های مربوط به سرکه سیب و آنچه علم واقعاً می‌گوید را از هم متمایز کنید:

سرکه سیب به کاهش وزن سریع کمک می کند

بسیاری از مردم به سرکه سیب به عنوان یک ابزار معجزه آسا برای کاهش وزن روی می آورند، مکملی که ظاهراً "چربی ها را از بین می برد" و شما را سریع لاغر می کند. بسیاری از این ادعاها ناشی از تحقیقات منتشر شده در مجله Bioscience, Biotechnology, Biochemistry است که نشان می دهد گروهی از شرکت کنندگان در مطالعه که ACV در یک دوره 12 هفته ای دریافت کردند وزن، چربی بدن و سایز بیشتری از کمر خود را کاهش دادند. با این حال، این مطالعه شامل رژیم غذایی یا ورزش نمی شد، به این معنی که کاهش وزن از نظر تئوری می تواند به سرکه نسبت داده شود اما شرکت کنندگان ACV به طور متوسط فقط حدود یک پوند از دست دادند.

متأسفانه، سرکه نمی‌تواند رژیم غذایی نامناسب یا سبک زندگی کم تحرک را خنثی کند. اگرچه می تواند مکملی مفید برای برنامه غذایی کاهش وزن و رژیم ورزشی باشد، اما رژیم سرکه سیب را به عنوان یک درمان جادویی که بدن شما را یک شبه متحول می کند، برنامه ریزی نکنید.

سرکه سیب یک درمان مفید برای دیابت است

سرکه سیب به دلیل توانایی آن در تثبیت سطح گلوکز در بدن و جلوگیری از افزایش خطرناک قند خون، به عنوان یک سلاح مفید در بیماران دیابتی مورد تحسین قرار گرفته است. مطالعه‌ای در سال 2015 که در مجله تحقیقات دیابت منتشر شد، نشان داد که بیماران دیابتی نوع 2 که 1 اونس سرکه می‌نوشیدند، در مقایسه با گروه دارونما، سطح گلوکز، انسولین و تری گلیسیرید خون را تا 5 ساعت پس از خوردن کمتر تجربه کردند؛ در حالی که سرکه ممکن است برای افراد مبتلا به مقاومت به انسولین یا پیش دیابت مفید باشد، جایگزین انسولین و سایر داروهای دیابت نمی شود. این مطالعه به این نتیجه رسید که برای بررسی اثرات طولانی مدت سرکه در دیابت نوع 2 به مطالعات بیشتری نیاز است.

سرکه سیب می تواند کلسترول را کاهش دهد

بیشتر توانایی فرضی سرکه سیب برای کمک به کاهش کلسترول بر اساس مطالعه ای است که در سال 2006 در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد که نشان داد اسید استیک موجود در سرکه باعث کاهش کلسترول و تری گلیسرول تام می شود. یک مطالعه جدیدتر در مجله زیست شناسی غشایی نشان داد که سرکه سیب به ویژه سطوح چربی را کاهش می دهد و از کبد و کلیه ها در پاسخ به رژیم غذایی با کلسترول بالا محافظت می کند.

مشکل؟ این مطالعات بر روی موش‌ها انجام شد که از نظر فیزیولوژیکی با ما بسیار متفاوت هستند. اگرچه نویدبخش اثرات مشابهی در افراد است، اما مطالعات بیشتری بر روی انسان‌ها مورد نیاز است تا به طور قطعی مشخص شود که سرکه سیب چه میزان تأثیری بر سطح کلسترول ما دارد.

سرکه ممکن است برای افراد مبتلا به مقاومت به انسولین یا پیش دیابت مفید باشد اما هرگز جایگزین انسولین و سایر داروهای دیابت نمی شود.

سرکه سیب فشار خون بالا را کاهش می دهد

برخی از شایعات در اینترنت وجود دارد مبنی بر اینکه سرکه سیب می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. یک مطالعه نشان داد که موش‌هایی که اسید استیک (موجود در سرکه) مصرف می‌کردند، فشار خون پایین‌تری داشتند، اما این در موش‌ها بود، نه انسان!

هیچ مطالعه خوبی وجود ندارد که بتواند به طور قطعی ثابت کند که سرکه سیب می تواند فشار خون را در انسان کاهش دهد.

سرکه سیب برای معده شما مفید است

اگرچه تحقیقات هنوز در مورد چگونگی تأثیر آن بر چربی شکم وجود دارد، سرکه سیب روی شکم شما تأثیر داخلی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند گاستروپارزی را تشدید کند، وضعیتی رایج در بیماران دیابتی که در آن معده شما نمی‌تواند به طور معمول خود را تخلیه کند.

سرکه سیب می تواند از سرطان جلوگیری کند

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد سرکه سیب می تواند به کند کردن رشد سلول های سرطانی کمک کند اما این مطالعات مقدماتی هستند و در مقایسه با تحقیقات مرتبط، نتایج غیرقطعی است.

به جرات می توان گفت ACV یک ماده معجزه آسا برای مبارزه با سرطان نیست و نباید آن را چنین در نظر گرفت.


سرکه سیب دارای همان مواد مغذی سیب است

مواد مغذی مهم موجود در سیب، مانند فیبر، پتاسیم و ویتامین C، در ACV وجود ندارند . در سرکه سیب پتاسیم وجود دارد ، اما این مقدار تنها 5 درصد از مقدار موجود در یک سیب واقعی است.

سرکه سیب نباید به صورت موضعی استفاده شود

سرکه سیب با بوی قوی و خاصیت اسیدی، اگرچه نباید جایگزینی برای کرم های صورت باشد، اما در واقع می تواند به عنوان تونر صورت هنگام مخلوط شدن با آب( یک قسمت سرکه، ۳ تا ۴ قسمت آب 3-4 ) برای پاک کردن کثیفی و باقی مانده های آرایش استفاده شود.

با یک پد پنبه ای این ترکیب را به پوستتان بمالید و بعد از 10 دقیقه آبکشی کنید. یا از این مخلوط به عنوان جایگزینی برای شستشوی صورت استفاده کنید. این ترکیب را باید فقط چند بار در هفته استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • منصور حسن زاده IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    با سلام و درود مطلب مفيد و کاربرديي بود با سپاس
  • حسین IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 0
    سلام اگر از بخور آب و سرکه استفاده می‌کنید حتما باید مقدار سرکه کم باشد یعنی یک قاشق مربا خوری در یک قابلمه ، وگرنه ، سرکه زیادشود باعث می‌شود که بخار آن به شش صدمه بزند بسیار مواظب باشید .