پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 208710

نوروز و تعطیلات طولانی‌اش با سفرها و آمدورفت‌ها و میهمانی‌هایش را پیش رو داریم. ناگفته پیداست که مسافرت‌های نوروزی یا میهمانی‌های پشت سر هم، آن هم در زمان‌های محدود، برنامه غذایی را تغییر می‌دهند و گاه در چنین مواردی، استفاده از غذاهای آماده، کنسرو شده یا سوسیس و کالباس تنها راه حل مشکلات‌مان خواهد بود. اما حالا دیگر برای همه ما روشن شده است که این خوراکی‌های خوشمزه و پرطرفدار رابطه خوبی با «سلامتی» ندارند و این اواخر لذت خوردن آنها تحت‌الشعاع ترس از مصرف آنها قرار گرفته است. حالا تکلیف چیست؟

نوروز، سوسیس و کالباس را به آشپزخانه راه ندهید!

سلامت نیوز: نوروز و تعطیلات طولانی‌اش با سفرها و آمدورفت‌ها و میهمانی‌هایش را پیش رو داریم. ناگفته پیداست که مسافرت‌های نوروزی یا میهمانی‌های پشت سر هم، آن هم در زمان‌های محدود، برنامه غذایی را تغییر می‌دهند و گاه در چنین مواردی، استفاده از غذاهای آماده، کنسرو شده یا سوسیس و کالباس تنها راه حل مشکلات‌مان خواهد بود. اما حالا دیگر برای همه ما روشن شده است که این خوراکی‌های خوشمزه و پرطرفدار رابطه خوبی با «سلامتی» ندارند و این اواخر لذت خوردن آنها تحت‌الشعاع ترس از مصرف آنها قرار گرفته است. حالا تکلیف چیست؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، دکتر محمد هاشمی در خصوص مزایا و معایب استفاده از سوسیس و کالباس می‌گوید: امروزه به مدد تکنولوژی‌های جدید، گوشت به گونه‌ای فرآوری می‌شود که طعم و کیفیت آن برای مدت بیشتری باقی بماند. اما در این فرآیند، از موادی استفاده می‌شود که در صورت استفاده مداوم و طولانی مدت، سلامت فرد را به خطر می‌اندازند.این متخصص بهداشت عمومی می‌افزاید: نیترات‌ها موادی هستند سرطان زا که در این فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده کم و در فواصل طولانی این مواد مشکلی ایجاد نمی‌کند اما به دلیل خاصیت تجمعی که دارند در صورت استفاده مکرر و مداوم به ایجاد بدخیمی و برخی بیماری‌های خطرناک منجرمی شوند.


از دیگر معایب این دسته از خوراکی‌ها مقدار نمک فراوانی است که در تهیه آنها به کار می‌رود. همان طور که می‌دانید نمک عامل اصلی ابتلا به بیماری فشار خون محسوب می‌شود. البته در این میان نباید زیانبار بودن مواد افزودنی، رنگ دهنده‌ها و طعم دهنده‌ها را هم فراموش کرد.دکتر هاشمی تأکید می‌کند: این تصور که از گوشت‌های فاسد شده و نامرغوب یا ضایعات گوشت مرغ و گاو در این صنعت استفاده می‌شود به هیچ وجه درست نیست. خوشبختانه درحال حاضر وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی نظارت جدی و مناسبی بر عملکرد برندهای معروف اعمال می‌کنند. البته گروه‌های زیرزمینی و غیرقانونی از این قاعده مستثنی هستند. از این‌رو توصیه می‌شود که هنگام خرید به مجوز تولید و تاریخ مصرف دقت کنید.طعم مطلوب و دلچسب و طبخ سریع این دسته از مواد غذایی، باعث شده مصرف آنها به گونه‌ای با زندگی بشر امروزی عجین شود که حتی خطرساز بودن آنها هم مانع مصرفشان نشود. از این‌رو دکتر هاشمی توصیه می‌کند: بهتر است مصرف گوشت‌های فرآوری شده را به قدری کاهش دهیم که برای به یاد آوردن زمان آخرین مصرف قدری بیندیشیم. همچنین بهتر است در کنار سوسیس و کالباس از سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان مانند کاهو و گوجه فرنگی بیشتر استفاده کنیم تا از تجمع نیترات در سلول‌های بدن جلوگیری شود. بهتر است از خیارشور و سس‌های چرب هم استفاده نکنیم، چراکه این مواد غذایی خود حاوی مقدار زیادی نمک و چربی هستند.


وی درباره مواد کنسرو شده نیز توضیح می‌دهد: کنسرو کردن به معنی نگهداری کردن مواد غذایی در طولانی مدت است که امروزه این کار با ایجاد خلأ و وکیوم کردن صورت می‌گیرد. بنابراین این باور غلط  که از مواد نگه دارنده برای کنسرو کردن استفاده می‌شود کاملاً رد می‌شود اما باید بدانیم که خواه ناخواه مواد کنسروشده از چربی و شوری بیشتری نسبت به خوراکی‌های دیگر برخوردارند. مصرف طولانی مدت کنسرو‌ها می‌تواند به اضافه وزن، ‌ابتلا به فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی منجر شود. از سوی دیگر می‌دانیم که هرچه فاصله بین تولید و مصرف مواد غذایی کمتر باشد ارزش غذایی آنها بیشتر است، بنابراین با مصرف کنسرو‌ها خود را از برخی ویتامین‌ها محروم می‌کنیم.این متخصص بهداشت عمومی درخاتمه با تأکید بر اهمیت تاریخ مصرف خاطرنشان می‌کند: هنگام خرید کنسرو دقت کنید که بسته‌بندی آن بدون ضرب دیدگی، زنگ زدگی و پوسیدگی باشد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha