در میان شلوغی های این روزهای نزدیک به آخر سال و در میان کسانی‌که به فکر فروش بیشتر برای سود بیشتراند، مردمانی هستند که مهربانی توزیع می کنند. نه کمپین می زنند برای کار خوب‌شان و نه تبلیغ می کنند؛ فقط حال خوب شان را با مردمان شهرشان تقسیم می کنند و در این میان آدم های مهربانی از جنس خودشان به یاری شان می شتابند.

سلامت نیوز: در میان شلوغی های این روزهای نزدیک به آخر سال و در میان کسانی‌که به فکر فروش بیشتر برای سود بیشتراند، مردمانی هستند که مهربانی توزیع می کنند. نه کمپین می زنند برای کار خوب‌شان و نه تبلیغ می کنند؛ فقط حال خوب شان را با مردمان شهرشان تقسیم می کنند و در این میان آدم های مهربانی از جنس خودشان به یاری شان می شتابند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، در آخرین چهارشنبه سال در آشپزخانه مجموعه «پایان‌کارتن‌خوابی» هر کسی گوشه ای از کار را می گیرد تا زودتر و به بهترین شکل کار انجام شود. در حالی‌که دستکش در دست داشتم و درهای پلوهایی که برای ناهار آماده شده بود را می بستم، از خانم کناردستی ام می پرسم با این مجموعه چطور آشنا شدید؟ می گوید: از طریق یکی از دوستانم. ادامه می دهد: کلی کارهای خانه خودم مانده ولی آمدم کمی کمک کنم تا روحیه ام خوب شود و بتوانم کارهای خودم را تمام کنم. هرچه به ظهر نزدیک تر می شویم، تعداد داوطلب هایی که برای کمک می آیند، بیشتر می شود. پیر، جوان و نوجوان ندارد. گویی همه می دانند که در ساختمان «پایان کارتن خوابی» می توانند لحظاتی حال خوب بخرند.

پایان کارتن خوابی از کجا شروع شد؟

مرد مهربان کارتن خواب ها از چهارشنبه شب هایی می گوید که در منطقه شوش وهرندی و مولوی غذا توزیع می کنند. برای اولین بار با 15 پرس غذا تصمیم می گیرد میزبان کارتن خواب‌ها باشد اما لذت این یک شب برایش آنچنان ماندگار می شود که تصمیم می گیرد این رویه را ادامه دهد. آشپزخانه ای در منطقه میدان شهدا اجاره می کند و کارش را شروع می کند. این گروه خیریه که مجوزش را از وزارت کشور گرفته‌است، برای اولین بار به کارتن خواب‌ها کارت شناسایی می دهد. علی حیدری، مدیرعامل موسسه می گوید: این کارت‌ها اعتبار خاصی ندارد ولی به این آدم ها هویت می دهد. احساس می کنند به عنوان عضو این جامعه به حساب می آیند.

حال خوب این روزهای مردم پایتخت

ساختمانی در منطقه ای متوسط نشین در پایتخت که این روزها خانه‌امید بسیاری از کارتن خواب‌ها و کودکان کار و خانواده های بدسرپرست یا بی‌سرپرست شده است. هرچند این روزها، موسسه «پایان کارتن خوابی» و فعالیت هایش را بسیاری از خیرین می شناسند اما بهانه نوشتن این گزارش، اشتیاق مردمانی است که در شلوغی این روزهای‌شان فرصت کمک کردن پیدا کرده اند و همه می آیند تا حال خوب شان را با هم تقسیم کنند. به سبک و سیاق هر چهارشنبه، آشپزخانه «پایان کارتن خوابی» تصمیم می گیرد تعدادی غذا برای توزیع در میان کارتن خواب‌ها بپزد اما این بار به بهانه آخرین روزهای‌سال، ماهی پلو را در منوی غذایی اش قرار می دهد. در همان روزی که ایده شان را اعلام می کنند، استقبال بی نظیری از جانب مردم خیر می شود و بسیاری برای شرکت در این امر خیر اعلام همکاری می‌کنند. در همان روزهای اول تعداد غذاها به دو هزار پرس می رسد.

علی حیدری می‌گوید:مهربانی مردم این شهر تمام شدنی نیست؛ به دلیل محدودیت تجهیزات و مکان مان ، ناگزیر نتوانستیم تعداد بیشتری را بپذیریم وگرنه استقبال بسیار بیش از این ها بود. در هر طبقه ساختمان «پایان‌کارتن‌خوابی» جوششی از مهربانی هایی با رنگ های متفاوت جاری است. از تهیه و توزیع غذا گرفته تا توزیع لباس در میان نیازمندان و توزیع تنقلات مختلف و ارائه خدمات پزشکی هفتگی با همراهی پزشکان خیر. درهرطبقه از ساختمان «پایان کارتن خوابی» جنب و جوشی در جریان است.

توانمندسازی بعد از تامین نیازهای اولیه

در طبقه زیرزمین آشپزخانه ساختمانی واقع شده که علاوه بر توزیع رایگان غذا در چهارشنبه شب ها در میان کارتن خواب ها، هرروز غذایی به قیمت فقط 3 هزار تومان می فروشد.علی حیدری می‌گوید: هزینه پخت این غذا بسیار بیش از این است اما فرصتی است تا کسانی‌که مایل هستند بیایند و با مبلغ اندک شان در این امر خیر شرکت کنند. در راه پله های ساختمان، انبوهی از کمک های مردمی است که بسته بندی شده اند. طبقه دوم مملو از لباس های نو، دست‌دوم و اهدایی است. لباس های دست دوم توسط داوطلبان شسته و اتو کشیده می شود و برای اهدا به نیازمندان و کارتن خواب‌ها بسته بندی می شود.

طبقه سوم ساختمان، دفتر موسسه است که اتاقکی دارد با تجهیزات بهداری کوچک. پزشکان داوطلب یک روز در هفته در این اتاق به نیازمندان خدمات رایگان بهداشتی اهدا می‌کنند.نیازهای اولیه کارتن خواب‌ها و نیازمندان دیگری که تامین می شود، می توان فکری به حال توانمندسازی شان نیز کرد. علی حیدری می گوید: خوراک‌وپوشاک و بهداشت کارتن خواب ها که برآورده شود، اگر مایل بودند می آیند و برای پاک شدن شان داوطلب می شوند. تمام هزینه های کمپ پرداخت می شود تا پاک شوند و برای شان شغلی دست و پا می‌کنیم. وی می گوید: تعداد 150 خانواده ارزاق می گرفتند که به مرور زمان این خانواده ها توانمند شدند و خودشان صاحب شغل‌ودرآمد شدند. اکنون از آن تعداد اولیه 150 خانواده، کمتر از 10خانواده مانده اند که به آن‌ها کمک می کنیم. در میان خانواده‌های توانمند شده، تعدادی افراد دارای معلولیت هم هستند که آن‌ها نیز خودشان می توانند تامین معاش داشته باشند. علی حیدری، مردبزرگی است که نه تنها در میان مهربانی های مردم شهر، جایگاه بالایی دارد بلکه در رسانه های بین المللی نیز بسیار از وی یاد شده است. بزرگ مردی که ابتکار دیوار مهربانی، یخچال مهربانی وکلبه مهربانی را در کارنامه خود دارد و این روزها با زندگی در روزگار حال، حال خوبی را در میان هموطنانش توزیع می کند. مردی که بسیاری از کارتن خواب ها را از نقطه صفر مطلق به زندگی برگردانده است و اکنون هزاران نفر از هموطنان مهربان داخلی و خارجی با او دست یاری داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha