معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور دستاوردهای این معاونت در سال 96 را تشریح کرد.

آخرین آمار کودکان واگذار شده به خانواده ها در پایتخت در سال 95

سلامت نیوز:معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور دستاوردهای این معاونت در سال 96 را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،نوزاد حبیب الله مسعودی فرید  گفت: از سوی معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اقدامات مختلفی در دستور کار قرار گرفت اما 2 اتفاق مهم درحوزه اجتماعی سازمان بهزیستی رخ داد که تحولات عظیمی را در پی داشت.

وی افزود: افزایش صددرصدی توزیع یک وعده غذای گرم در روستا مهدها و همچنین افزایش قابل توجه آمار فرزند خواندگی از جمله این اقدامات بوده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به موفقیت آمیز بودن طرح توزیع غذای گرم در میان کودکان روستا مهدها اظهار کرد: در استانهای ایلام،‌ کهکیلویه و بویراحمد،‌ خوزستان ، هرمزگان،‌ بوشهر، کرمان وسیستان وبلوچستان توزیع غذای گرم را داشتیم و این اقدام در سال 96 نیز در استان های بیشتری اجرایی خواهد شد.

مسعودی فرید در خصوص گزارشات ارائه شده از سوی وزارت بهداشت در رابطه با کاهش سوءتغذیه در میان کودکان روستایی تصریح کرد: طبق گزارشات ارائه شده از سوی وزارت بهداشت بااجرای طرح توزیع یک وعده غذای گرم در میان کودکان روستاهای محروم سوء تغذیه تا حدود زیادی در میان کودکان از میان رفته است.

رشد 30 درصدی آمار فرزندخواندگی در کشور

وی به اقدامات موثر سازمان بهزیستی کشور در حوزه فرزند خواندگی اشاره کرد و گفت: پس از تدوین قانون سال 92 در رابطه با فرزند خواندگی و اصلاحات بعدی آن در سال 94 در هیئت وزیران شاهد اقدامات موثری درحوزه افزایش فرزند خواندگی در سراسر کشور بوده ایم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از برپایی 6 نشست تخصصی میان مسئولان سازمان بهزیستی و برخی دستگاه های متولی در حوزه فرزند خواندگی خبر داد و بیان کرد: در سال 95 شش نشست تخصصی میان کارشناسان سازمان بهزیستی ، ثبت احوال و قوه قضائیه برگزار شد و در این نشستها در رابطه با تسهیل روند فرزند خواندگی بحث وبررسی صورت گرفت.

مسعودی فرید افزود: در سال 95 به نسبت سال 94 آمار فرزند خواندگی در کشور رشد 30 درصدی داشته و امیدوار هستیم در سال 96 این آمار رشد بیشتری داشته باشد.

وی با ارائه آماری از تعداد واگذاری کودکان در استان تهران طی سال 95 خاطر نشان کرد: در استان تهران 650 مورد فرزند خواندگی داشتیم و 800 کودک نیز در سال 95 در استان تهران به سیستم سازمان بهزیستی برای سرپرستی واگذار شدند.

مسعودی فرید تاکید کرد: آمار واگذاری کودکان به خانواده ها در سال 95 رشد قابل توجهی داشته و این آمار کاملا بی سابقه بوده است.

خروج 17 هزار زن سرپرست خانوار از چرخ های حمایت بهزیستی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه توانمند سازی زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: در سال 95 بیش از 4هزار نفر از زنان سرپرست خانوار تحت عنوان طرح خودیاری اقداماتی را در راستای توانمند شدن پشت سر گذاشته اند.

وی از خروج 17هزار زن سرپرست خانوار از چرخه حمایت های سازمان بهزیستی خبر داد و تصریح کرد: در سال 95 بیش از 17 هزار زن سرپرست خانوار به واسطه توانمند شدن از چرخه حمایتی سازمان بهزیستی خارج شده که این تعداد فراتر از 10 درصد میزان ابلاغ شده به سازمان بهزیستی برای توانمندی زنان بوده است.

مسعودی فرید برپایی جشن خودکفایی زنان سرپرست خانوار را از جمله برنامه های پیش روی سازمان بهزیستی کشور دانست و خاطر نشان کرد: به زودی جشن خودکفایی را 700زن سرپرست خانوار را در سازمان بهزیستی بر گزار خواهیم کرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با ارائه توضیحاتی در رابطه با جزئیات طرح خودیاری گفت: در این طرح که جزو محورهای اقتصاد مقاومتی به شمار می آید از سوی قرارگاه اقتصاد مقاومتی مباحثی به سازمان بهزیستی ابلاغ شده و بر مبنای آن مقدماتی را برای توانمند کردن زنان در دستور کار داشته ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به زنان سرپرست خانوار وام نیز ارائه می شود یا خیر بیان کرد: با هماهنگی های صورت گرفته با بانکهای عامل به زنان سرپرست خانوار بر اساس نوع شغل که انتخاب می کنند وام هایی به صورت قرض الحسنه و یا بلاعوض پرداخت می شود.

شناسایی باندهای تکدی گری کودکان در پایتخت

مسعودی فرید درخصوص اقدامات انجام شده از سوی سازمان بهزیستی در رابطه با کاهش آمار طلاق و کودکان خیابانی در سطح کلانشهرها اذعان کرد: طبق برنامه ریزی سازمان بهزیستی سامانه کاهش طلاق در سال 95 به صورت پایلوت در خراسان رضوی به راه انداخته شد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سال آینده طرح به طور جدی در سراسر استانهای کشور اجرایی خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که فعالیت سامانه کاهش طلاق به چه صورت خواهد بود گفت: در این طرح از مددکاران ، روانشناسان،‌روانپزشکان و افراد متخصص در حوزه حقوق بهره گرفته شده تا آنها به بحث طلاق بین زوجین ورود پیدا کرده و در صورت امکان با ارائه مشاورهای کافی مانع از این کار شوند.

مسعودی فرید در رابطه با اقدامات سازمان بهزیستی کشور در حوزه کودکان خیابانی خاطر نشان کرد: برای کاهش آمار کودکان خیابانی در کلانشهرهای کشور مذاکراتی را با سازمان های مردم نهاد داشته ایم تا بتوانیم از ظرفیت این سازمان ها برای کاهش کودکان کار بهره بگیریم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از فعالیت 38 مرکز حمایت از کودکان خیابانی وخانواده های آنها خبر داد واظهار کرد: کودکان خیابانی که از سوی سازمان های مردم نهاد شناسایی می شوند به مراکز حمایت از کودکان معرفی شده تا بتوانند خدماتی را از سازمان بهزیستی دریافت کنند.

وی افزود: علاوه بر این کودکان خانواده های آنها نیز مشمول برخی حمایت های موردی می شوند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به همکاری شهرداری و برخی ارگان های دیگر با سازمان بهزیستی کشور جهت کاهش آمار کودکان کار و خیابانی اظهار کرد: با همکاری شهرداری اداره اتباع خارجی ،‌آموزش و پرورش و وزارت بهداشت طرحی را برای کاهش آمار کودکان کار و خیابانی اجرایی کردیم.

وی ادامه داد: در قالب این طرح در سال 95 ، 8هزار کودک شناسایی وطی فرایندی تحت حمایت های سازمان بهزیستی کشور قرار گرفتند.

راه اندازی اورژانس اجتماعی در 140 منطقه کشور

مسعودی فرید در خصوص فعالیتهای اورژانس اجتماعی در سال 95 گفت: یکی از مهمترین بخش های معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی مداخله به هنگام در مسائل اجتماعی است که در همین راستا نیز اورژانس اجتماعی را راه اندازی کردیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: در برنامه ششم توسعه تاکید شده که باید در 140 منطقه کشور که جمعیتی بالای 50هزار نفر دارند اورژانس اجتماعی راه اندازی شود.

وی با تاکید بر اجرای فعالیت های اورژانس اجتماعی در حوزه کاهش طلاق و کودکان خیابانی گفت: در سال آینده تلاش خواهیم کرد که میزان آسیب های اجتماعی را از طریق اورژانس اجتماعی کشور کاهش دهیم.

مسعودی فرید در پاسخ به این پرسش که اعتبارات در نظر گرفته شده به منظور توسعه فعالیت اورژانس اجتماعی در سال 96 چه میزان خواهد بود بیان کرد: در سال آینده برای توسعه فعالیت های اورژانس اجتماعی 100میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان بهزیستی کشور در نظر گرفته شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به شناسایی 4 باند فعال در حوزه کودکان خیابانی خبر داد و گفت: طبق هماهنگی با نهادهای امنیتی و همچنین نیروی انتظامی 4 باند فعال در تهران را شناسایی و مانع از فعالیت آنها در حوزه به کارگیری از کودکان کار و خیابانی شدیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سایر کلانشهرهای کشور نیز باند فعال در حوزه کودکان خیابانی وجود دارد یا خیر تصریح کرد: در این زمینه خوشبختانه باندی شناسایی نشده اما خانواده هایی هستند که با بکارگیری از کودکان خود آنها را وادار به تکدی گری می کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر لزوم ورود سازمان های مردم نهاد به موضوع حمایت از کودکان کار و خیابانی بیان کرد: طبق گزارش های جمع آوری شده از سوی دستگاه های مختلف در شهر تهران 5 درصد از کودکان از سوی باندهای فعال درحوزه تکدی گری اقدام به فعالیت کرده که برای شناسایی باندهای آنها نیازمند حمایت های هر چه بیشتر سازمان های مردم نهاد هستیم.

وی با اشاره به افزایش 25 درصدی اعتبارات معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در سال 96 خاطر نشان کرد: طبق جلساتی که با مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشتیم آنها تایید کردند که اعتبارات حوزه معاونت اجتماعی بهزیستی در سال 96 رشد 25 درصدی خواهد داشت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha