جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 208753

یک فعال محیط زیست ضمن بررسی ابعاد اقتصادی، تاریخی و بهداشتی ماهی های قرمز، گفت: قبل از خرید ماهی قرمز از سلامت آنها مطمئن شوید.

هشدار نسبت به ماهی‌های قرمز ناسالم

سلامت نیوز:یک فعال محیط زیست ضمن بررسی ابعاد اقتصادی، تاریخی و بهداشتی ماهی های قرمز، گفت: قبل از خرید ماهی قرمز از سلامت آنها مطمئن شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حسین عبیری گلپایگانی  اظهار کرد: چند سالی است پیش از آغاز سال نو، موضوع ماهی سفره هفت سین به یکی از بحث انگیزترین موضوعات زیست محیطی در میان فعالان محیط زیست تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در میان فعالان محیط زیست و انجمن های دوستدار حقوق حیوانات دو نوع بحث در زمینه ماهی های قرمز مطرح است، گفت: جمعی از آنان اعتقاد جدی دارند که جای ماهی قرمز سر سفره هفت سین نیست تعداد زیادی از این موجود کوچک در اسارت تولد می یابند و در طول زندگی در تنگ اسیر هستند و مرگ بسیاری از آنها نیز غم انگیز است.

این فعال محیط زیست افزود: جمعی دیگر از فعالان اعتقاد دارند که نگهداری ماهی قرمز و بعضی از حیوانات خانگی در منازل می‌تواند باعث دوستی و الفت میان کودکان و حیوانات شود و ما فعالان محیط زیست می توانیم از این طریق یعنی حضور ماهی قرمز در میان خانواده ها اعم از کودکان و بزرگسالان بیاموزیم که چگونه دوستدار حقوق حیوانات باشند.

عبیری گلپایگانی با بیان اینکه برخی فعالان محیط زیست مخالف حضور تنگ ماهی در سفره هفت سین به بحث تاریخی این موضوع اشاره می کنند، گفت: این فعالان اعتقاد دارند تا صد سال پیش در عید نوروز اصلا ماهی قرمز سر سفره هفت سین ایرانیان جای نداشت.

وی افزود: این فعالان از نقاشی سفره هفت سین کمال الملک به عنوان یک سند گویا نام می برند؛ زیرا از وجود ماهی قرمز سر سفره هفت سین این نقاش بزرگ خبری نیست و آنان می گویند که حتی در دوره قاجارنیز مردم در سفره هفت سین از ماهی قرمز استفاده نمی کردند و این نشان می دهد که ماهی قرمز در چند دهه اخیر سر سفره هفت سین راه یافته است.

به گفته عبیری گلپایگانی، بررسی ها نشان می‌دهد فقط در کشور چین مردم در مراسم عید کشور خود از ماهی قرمز استفاده می کردند و در پایان مراسم عید نیز این ماهی های کوچک را در آب های روان رها می‌کردند، ولی از حدود هشتاد سال پیش همزمان با ورود چای از چین به کشور ایران در جشن‌های نوروزی که یکی از اعیاد مخصوص ایرانیان است استفاده از ماهی قرمز نیز شایع شده است.

این فعال حوزه محیط زیست در ادامه به ابعاد بهداشتی ماهی قرمز پرداخت و گفت: ممکن است که در هنگام تکثیر و پروش ماهی های قرمز از آب های آلوده و غیر بهداشتی استفاده شود که عامل انتقال بیماری های ویروسی، انگلی و یا باکتری باشند و یا در هنگامی که زمان پرورش ماهی ها کامل شد و باید برای فروش جابجا شوند در هنگام حمل و نقل و فروش به بدن ماهی ضربه زده شود که موجب مجروح شدن ماهی شود که در این صورت به لحاظ بهداشتی مشکلاتی وجود دارد.

وی همچنین به بحث روانی استفاده از ماهی های قرمز اشاره و اظهار کرد: کودکان به علت روحیه عاطفی خود و از طرفی به علت حس کنجکاوانه خود دوست دارند با هر چیزی که در اطرافشان است مخصوصا با موجودات زنده بی آزارمانند ماهی قرمز ارتباط برقرار کنند و چون طول عمر ماهی های قرمز در حالت معمولی به علت ندانستن شرایط نگهداری و حفاظت آنان در اکثر خانواده ها کوتاه است و چون آنان کم تجربه هستند و هنوز مفهوم مرگ موجودات زنده را نمی دانند لذا در بعضی از کودکان این آثار مرگ می تواند آثار بد روحی و روانی داشته باشد و در صورتی که کودکی با ماهی انس گرفته باشد و مرگ ماهی سفره هفت سین در جلو چشم ایشان اتفاق بی افتد این نوع مرگ می تواند تا مدت ها در ذهن آنان باقی بماند که از نظر روحی و روانی به سلامت کودکان آسیب جدی وارد شود.

عبیری گلپایگانی با اشاره به بعد اقتصادی ماهی های قرمز گفت: با توجه به خرید و فروش ماهی قرمز در ایام اسفند ماه فرض کنید که حدود 10 میلیون خانوار ایرانی ماهی قرمز بخرند و به طور میانگین هر خانواده دو تا ماهی بخرد حدود چند میلیارد تومان پول جهت خرید ماهی قرمز توسط مردم در سال هزینه می شود که مبلغ چشمگیری است که متاسفانه اکثر این ماهی ها تا پایان تعطیلات نوروزی زنده نخواهند ماند.

وی افزود: ماهی های قرمز کنار خیابان به علت اینکه یا در آب کلر دار قرار گرفته اند و یا در اثر ضربه های غیر عادی که در هنگام جابجای و جدا کردن آنها به بدنشان وارد می شود اکثرا سکته زده می شوند همچنین ریختن مواد غذائی چرب به درون تنگ ماهی و یا استفاده از آب کلر دار در هنگام تعویض آب ماهی و بازی و تماس کودکان با این ماهی ها درست نمست و به خانواده ها توصیه می شود که در هنگام خرید ماهی های قرمز سفره هفت سین از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنند. 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha