سال نو و لحظه سال تحویل هم که باشد ممکن است بیماری و درد و رنج سراغ‌مان بیاید و ما را به دردسر بیندازد به خصوص اینکه در این ایام از سال بسیاری پزشکان در مرخصی هستند و در تورهای گردشگری خارجی مشغول گذراندن تعطیلات نوروزی خود هستند و در چنین شرایطی مردم ناگزیرند خودشان نسخه خود را بچیند!

مردم در غیاب پزشکان سفركرده، خودشان نسخه پیچیدند!

سلامت نیوز: سال نو و لحظه سال تحویل هم که باشد ممکن است بیماری و درد و رنج سراغ‌مان بیاید و ما را به دردسر بیندازد به خصوص اینکه در این ایام از سال بسیاری پزشکان در مرخصی هستند و در تورهای گردشگری خارجی مشغول گذراندن تعطیلات نوروزی خود هستند و در چنین شرایطی مردم ناگزیرند خودشان نسخه خود را بچیند!

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: سال نو و لحظه سال تحویل هم که باشد ممکن است بیماری و درد و رنج سراغ‌مان بیاید و ما را به دردسر بیندازد به خصوص اینکه  در این ایام از سال بسیاری پزشکان در مرخصی هستند و در تورهای گردشگری خارجی مشغول گذراندن تعطیلات نوروزی خود هستند و در چنین شرایطی مردم ناگزیرند خودشان نسخه خود را بچیند!
تعطیلات نوروزی برای هر کدام از اقشار جامعه در زمان متفاوتی شروع می‌شود و پایان می‌یابد. کارمندان و کارگران اغلب اوقات تا روز 28 اسفند سر کارند. کاسب‌ها اما گاهی تا لحظاتی قبل از سال تحویل کوله بار سال رفتنی را برای ورود به سال تازه پر می‌کنند اما برخی مشاغل هم از نیمه‌های اسفند ماه کم کم تعطیلات نوروزی شان آغاز می‌شود. پزشکان یکی از اقشاری هستند که تعطیلات نوروزی شان زودتر از دیگر اقشار جامعه آغاز می‌شود و دیرتر از همه به پایان می‌رسد. این قشر سفید پوش تعطیلات عید را فرصت مناسبی برای گشت و گذارهای خارجی می‌دانند، به همین خاطر هم هست که از نیمه‌های اسفند ماه تا حوالی پایان فروردین ماه هر سال اگر خدایی نکرده ناخوش احوال شوید،‌نه دکتری هست و نه درمانگاهی و خیلی وقت‌ها اگر داروخانه ای را پیدا کنید که در ایام تعطیلات نوروزی به لطف حضور نسخه پیچ و نه پزشک باز باشد. خیلی وقت‌ها ناگزیر می‌شوید سراغ داروخانه بروید و خودتان نسخه خود را بپیچید چرا که پزشک مورد نظر در دسترس نیست!
این حکایت اما شاید برای سرماخوردگی جواب دهد- هر چند سرماخوردگی هم بیماری ساده‌ای نیست- اما حکایت بیمارانی که نیازمند خدمات اورژانسی و تخصصی هستند به این سادگی‌ها قابل حل و فصل نیست و غیبت پزشکان به دلیل مسافرت‌های نوروزی پزشکان می‌تواند گاهی اوقات بیماران و مصدومان تصادفات نوروزی را با عواقب جبران‌ناپذیری مواجه سازد.
 
 رشد آمار حوادث ترافیکی و بیمارستان‌های خالی از کادر درمان
نوروز سال 95 بود که 964 نفر در حوادث جاده‌ای سفرهای نوروزی کشته شدند. شاید چیزی حدود دو برابر این تعداد مصدوم و افراد بد حال بر اثر تصادفات جاده ای نیازمند خدمات اورژانسی پزشکی بودند. در کنار اینها افراد دارای بیماری‌های مزمن قلبی- ریوی،‌ سالمندان و افراد پر خطری مانند زنان باردار و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا حتی افرادی که ممکن است هیچ مشکل قبلی نداشته باشند اما بیمار شوند، همه و همه نشانگر آن است که بیماری و درد تعطیلی بردار نیست و ایام نوروز و غیر نوروز سرش نمی‌شود. به همین خاطر هم اگر نگوییم در ایام نوروز به دلیل بالا رفتن آمار حوادث ترافیکی باید مراکز درمانی آماده باش باشند لااقل می‌توان انتظار داشت این مراکز تعطیل یا نیمه تعطیل نباشند. به همین خاطر هم وزارت بهداشت همه ساله تدابیری را برای پیشگیری از تعطیل یا نیمه تعطیل بودن مراکز درمانی به کار می‌گیرند.  آنطور که پیر حسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور هم خبر می‌دهد از زمان شروع طرح سلامت نوروزی در  ۲۵ اسفند تا کنون ۷۷ هزار و ۳۲۵ مورد ماموریت نوروزی توسط اورژانس در سطح کشور انجام شده است.
وی با بیان اینکه ۱۷ هزار و۳۱۶ مورد از این ماموریت ها ترافیکی بوده است، می‌افزاید: در این مأموریت‌های ترافیکی ۱۴ هزار و ۵۵۶ نفر به بیمارستان‌ها اعزام شده‌اند. همچنین  هزار و ۷۸۵ نفر از افرادی که در زمان حوادث ترافیکی دچار آسیب شده بودند در محل مورد درمان قرار گرفتند.
 
 آماده‌باش بخش مراقبت‌های ویژه
روزهای پایانی اسفند ماه بود که معاون درمان وزارت بهداشت از برنامه‌های این معاونت برای خالی نماندن بیمارستان‌ها و درمانگاه ها از کادر درمان در نوروز امسال خبر داد. محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید: با دستور وزیر بهداشت به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی تکلیف شده که همه اورژانس‌ها و بخش‌های مراقبت ویژه همه بیمارستان‌ها در تعطیلات نوروز فعال باشند.به گفته وی در تعطیلات نوروز به تمامی ۹۰۰ بیمارستان‌ کشور اعم از دولتی، خصوصی، خیریه و عمومی غیر دولتی تکلیف شده است که بخش‌های اورژانس و همه بخش‌های مراقبت ویژه شامل ICU ،CCU، NICU، PICU و نیز بخش‌های دیالیز به طور کامل باز باشد.اتاق‌های عمل بیمارستان‌ها نیز به میزانی که نیاز باشد، در تعطیلات نوروز فعال خواهند بود.آقاجانی می‌گوید: در تمامی بیمارستان‌های وزارت بهداشت در تمام شیفت‌های کاری ایام نوروز حتی شیفت شب حتما یک پزشک متخصص حضور دارد و ۸۰۰ پزشک متخصص برای حضور در شیفت شب بیمارستان‌های دولتی آماده‌باش هستند.
بنا به تاکید معاون درمان وزارت بهداشت در تعطیلات نوروز، تمامی ۲ هزار و ۴۰۰ پایگاه اورژانس کشور با ۱۷ هزار نیروی تکنسین و با استفاده از ۴ هزار آمبولانس در سراسر کشور آماده خدمات رسانی به هموطنان و مسافران نوروزی هستند.
برای ارائه خدمات سرپایی و غیر اورژانسی به مردم نیز کلینیک‌های ویژه تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی در بسیاری از شهرها بنا به نیاز با بخشی از ظرفیت خود باز خواهند بود و اگر شهری مسافرپذیر باشد و نیاز وجود داشته باشد، کلینیک‌های ویژه به اندازه نیاز در ایام نوروز باز هستند.
 
 پزشکانی که باید باشند اما نیستند
این بار هم واقعیت با آنچه از پشت تریبون‌های رسمی‌اعلام می‌شود متفاوت است. برای اثبات این ادعا کافی است تا خودتان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها سری بزنید. اگر هم که در خانواده، ‌دوستان و آشنایانتان پزشک داشته باشید تصریح می‌کنید که بسیاری از پزشکان از مدت‌ها قبل به تعطیلات نوروزی رفته‌اند و اگر بخواهید دوا درمانتان را ادامه دهید یا خدایی نکرده بیمار شوید باید دست نگه دارید و بعد از تعطیلات بیمار شوید! چراکه اغلب پزشکان در تورهای نوروزی خارج از کشور هستند.
 
 به 190 شکایت کنید
با وجود این اما آنطور که معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید اگر به مرکزی مراجعه کردید و تعطیل بود شما حق شکایت دارید. آقاجانی می‌افزاید: با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت در مورد خدمات اورژانسی هیچ‌گونه تعلل و تاخیری در ارائه خدمات در اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی در سراسر کشور از هیچ مرکز دولتی و غیر دولتی پذیرفته نیست و در صورت کم کاری و تعلل در هر مرکزی با افراد مسئول برخورد می‌شود.وی تصریح می‌کند: مردم می‌توانند هر نوع شکایت خود را از مراکز اورژانس وزارت بهداشت با شماره ۱۹۰ در میان بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha