رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به معضل پسماند در استان‌های شمالی گفت: شوراها اختیار دارند عوارض وصول کنند و گردشگران باید عوارض بپردازند تا هزینه‌ها، صرف مدیریت پسماند و جمع‌آوری آن شود.

گردشگران برای حل معضل پسماند در شمال کشور عوارض بدهند

سلامت نیوز:  عباسعلی نوبخت، معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و‌ آبخیزداری كشور، 21اسفندماه سال گذشته در آخرین روز هفته منابع طبیعی معضل زباله را در كنار معدنكاری و حضور دام مازاد در جنگل به‌عنوان یكی از 3عامل اصلی تهدید جنگل‌های شمال كشور دانست و گفت كه مازندرانی‌ها هر روز 3150تن، گیلانی‌ها 2هزار تن و شهروندان گلستانی 1100تن زباله تولید می‌كنند اما در ایام نوروز، حجم زباله به 3برابر ایام معمولی افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری،  نوبخت تأكید كرد: بنا به بررسی‌های انجام شده روزانه 753هزار لیتر، شیرابه ناشی از زباله‌های دپو شده در جنگل وارد عرصه‌های جنگلی می‌شود و هم‌اكنون بسیاری از درختان پایین‌دست این شیرابه‌ها خشك‌شده و شماری هم در حال خشك‌شدن هستند. به‌گفته وی، دپو و دفن زباله در جنگل علاوه بر تهدید درختان، گونه‌های گیاهی حیات‌وحش را نیز به‌شدت تهدید می‌كند و همچنین باعث آلودگی آب می‌شود. او با اشاره به اهمیت رویشگاه‌های جنگلی شمال كشور، از مسئولان ذی‌ربط خواست برای مقابله با معضل زباله در جنگل‌های شمال چاره‌ای بیندیشند.

    حل معضل پسماند، اولویت شهرداران و شوراها باشد

كمتر از یك‌ماه از گفته‌های معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور، معصومه ابتكار از توجه خاص دولت به گیلان و مازندران خبر داد و گفت: شهرداران و شوراها، پسماند را در اولویت ببینند و برنامه منسجم داشته باشند زیرا تهدید و آسیب‌های پسماند بر سواحل دریای خزر و جنگل‌ها و محیط شهری و رودخانه‌ها و منابع طبیعی بر كسی پوشیده نیست.

آن طور كه در گزارش مهر آمده است، ابتكار به تلاش مضاعف در جهت كاهش تولید پسماند در استان تأكید كرد و گفت: باید تولید زباله را به حداقل برسانیم و ساماندهی كنیم، زیرا استان گیلان گردشگرپذیر است و اگر ما و شما دقت نكنیم در آینده منابعی برای بهره‌‌برداری‌های گردشگری نخواهیم داشت. وی مناطقی همچون ماسوله وقلعه رودخان‌ را از زیباترین مناطق گیلان دانست و خاطرنشان كرد: این مناطق دارای بیشترین حضور گردشگر و مسافر هستند و برای حل معضل پسماند ناشی از  فعالیت‌های گردشگری این مناطق راهكار وجود دارد. به گفته وی، شوراها باید با اخذ عوارض از گردشگران هزینه مدیریت پسماندها را تأمین كنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درتوضیح این مطلب تصریح كرد: هزینه‌های مربوط به هر فعالیت باید در خود آن فعالیت دیده شود و شوراها اختیار قطعی دارند تا عوارض لازم برای مدیریت گردشگری كسب كنند. ضمن آنكه نباید اعتبارات در جایی دیگر توزیع شود.

ابتكار در مورد انباشت زباله در رودخانه‌های استان گیلان گفت: دولت در بحث مرتبط با پسماند و حمایت لازم از طرح مدیریت پسماند مصوبه‌هایی داشته است.وی با اشاره  به اینكه مصوبات این سازمان در چارت كاملی آورده شده اضافه كرد: در این چارت برای كمك به مدیریت پسماند، حمایت‌ها، تسهیلات و سیاست‌هایی كه در واقع كمك به مدیریت پسماند است، گنجانده شده است.

ابتكار، بازیافت را عنصر مهم در اقتصاد كشورها خواند و خاطرنشان كرد: امروزه بر پسماند مدیریت كامل می‌شود و با اجرای آموزش در پسماند و تفكیك از مبدا می‌توان به استفاده مجدد از پلاستیك و كاغذ دست یافت. وی تبدیل پسماند آلی به كمپوست و استفاده مجدد به‌عنوان كود و خاك از آن را یكی از مهم‌ترین راهكارها خواند و گفت: با مدیریت پسماند و حل مشكلات این حوزه می‌توان ایجاد اشتغال كرد، زیرا پسماند جنبه اقتصادی و اجتماعی و محیط‌زیستی دارد.

ابتكار به استان‌های شمالی اشاره و تصریح كرد: در این استان‌ها شوراها و شهرداران باید دقت بیشتری كرده و نباید اعتبارات را در جایی دیگر توزیع كنند و وقتی به پسماند می‌رسند، بگویند اعتبار نداریم.

    دفن زباله در 471هكتار از اراضی مرتعی و جنگلی شمال

آن طور كه عباسعلی نوبخت، معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، ‌مراتع و آبخیزداری كشور می‌گوید هم‌اكنون 202هكتار از مناطق جنگلی استان‌های شمالی به دفن و دپوی زباله اختصاص یافته است. علاوه براین، 256هكتار از عرصه‌های مرتعی شمال هم به دفن و دپوی زباله‌های 3استان شمالی اختصاص دارد. اما به گفته این مقام مسئول در عمل، زباله در 471هكتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی دفن می‌شود كه این 13هكتار بیش از آمار رسمی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha