مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت :با پالایش قراردادی 200 هزار لیتر پلاسمای در سال 95به میزان 360 میلیاردریال صرفه اقتصادی دست یافتیم و پیش بینی می شود که سال جاری با افزایش مراکز پالایش به صرفه اقتصادی 720میلیارد ریال برسیم.

پالایش 200هزار لیتر پلاسما 360میلیارد ریال صرفه اقتصادی داشت

سلامت نیوز: مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت :با پالایش قراردادی 200 هزار لیتر پلاسمای در سال 95به میزان 360 میلیاردریال صرفه اقتصادی دست یافتیم و پیش بینی می شود که سال جاری با افزایش مراکز پالایش به صرفه اقتصادی 720میلیارد ریال برسیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از اداره کل انتقال خون استان تهران، علی اکبر پورفتح الله دربازید از این اداره کل افزود:شاخص اهدای خون درایران 27 نفر به ازای هر یک هزار نفر است و بررسی های ما نشان می دهد این میزان اهدا برای جمعیت ما مناسب است.
وی خاطر نشان کرد: به خصوص که با مدیریت مصرف خون بخشی از نیاز به خون کاهش می یابد و باید میزان فعلی اهدای خون را حفظ کنیم و به جای توسعه آن به ارتقای کیفیت خون و فراورده های آن بپردازیم.
پور فتح الله اداره کل انتقال خون استان تهران را الگوی مناسب برای سایر استان ها دانست و گفت بی تردید این استان در فرایندهای کاری سایر مراکز استانها تاثیر گذار است.
وی تاکید کرد: برای ارتقای کیفیت خون اهدایی تا کنون در حدود 15 استان کشور، ساماندهی اهدا اولی ها را در برنامه خود قرار داده اند همچنین کنترل بیشتر و برنامه ریزی برای ورود اهدا اولی ها به جمع اهداکنندگان مستمر خون سبب افزایش کیفیت و ارتقای سلامت و امنیت خون می شود.
وی افزود: بررسی سیستم نت و بیوتست ( آزمایشات مربوط به اهدای خون و پلاسما) نشان دهنده ضریب امنیت بالای فرایند اهدا خون در ایران است که هم سطح کشورهای اروپایی است و ساماندهی اهدا کنندگان اولی ها ریسک(خطر پذیری ) ورود عوامل عفونی به چرخه اهدای خون را از این هم پایین تر می آورد و ضریب امنیت خون ایران از اروپا و آمریکا بالاتر می رود.
همچنین در این بازدید مدیر کل انتقال خون استان تهران نیز گفت:افزایش ده درصدی آمار اهدای خون و رشد 2 درصدی اهدای خون مستمر(با سابقه حداقل 2بار اهدای خون در سال ) و افزایش نسبی اهدای خون بانوان ازجمله دستاوردهای این مرکز در طی سال 95 بود.
مرتضی طباطبائی افزود : عوامل مهمی که در افزایش این آمار نقش داشته است عبارتند از حجم بالای پیامک های اطلاع رسانی به اهداکنندگان توسط واحد جذب و نگهداری اهداکنندگان، فراخوان تلفنی اهداکنندگان مستمر توسط کارکنان مراکز اهدای خون و فعالیت ها و اطلاع رسانی های گسترده در قالب کمپین ها توسط روابط عمومی.
مدیر کل انتقال خون استان تهران همچنین با اشاره به رشد آمار اهدای خون بانوان گفت: این میزان هنوز به حد مطلوب نرسیده اگرچه با توجه به افزایش آمار کلی اهداکنندگان نشانه پیشرفت در این زمینه است.
طباطبایی کارکنان انتقال خون استان تهران را به دلیل همدلی وفاق و مسئولیت پذیری نمونه خواند و گفت :برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، سال 95 این ادراه تحت فشار زیادی قرار داشت که کارکنان به خوبی از عهده انجام امور محوله برآمدندو نتیجه مورد انتظار حاصل شد.
وی گفت:سال جدید برنامه رشد 10 درصدی در آمار اهدای خون را پیش رو داریم و امسال برای جذب گروه های خاص نیز برنامه ریزی کرده ایم و در اهدای مستمر نیز باید شاهد رشد 2تا 5 درصدی باشیم و در این زمینه برنامه ریزی می کنیم.
طباطبایی از افزایش قابل توجه ذخایر خونی پایان سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ازآن (1394) خبر داد و افزود: تامین گروه های منفی خون نیز رو به بهبود است به نحوی که در 6 ماهه دوم سال 95 نسبت به6ماهه اول آمار تامین این گروه های خونی 2برابر بهبود یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha