سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 209349

محققان دانشکده طب گرمسیری دانشگاه لیورپول و دانشگاه کوئینزلند موفق به رمزگشایی از گزش بی درد گونه‌ای ماهی مرجانی شده‌اند.

عکس/نیش این ماهی اثری مثل هروئین دارد

سلامت نیوز:محققان دانشکده طب گرمسیری دانشگاه لیورپول و دانشگاه کوئینزلند موفق به رمزگشایی از گزش بی درد گونه‌ای ماهی مرجانی شده‌اند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،این ماهی كوچك كه از دندان‌های نیش بزرگی برخوردار است، در زمان گزیدن هیچ دردی ایجاد نمی‌كند و همین موضوع تا به امروز به معمایی بزرگ تبدیل شده‌بود.

اكنون محققان دریافته‌اند ماهی بلنی نیش‌دار، گونه‌ای رنگارنگ از ماهی‌های مرجانی گرمسیری از زهری برخوردارند كه دارای مواد شیمیایی تسكین‌دهنده درد است. به گفته محققان این كشف نمونه‌ای بی‌نظیر از داروهایی است كه در دل طبیعت پنهان باقی مانده‌اند.

در شرایطی كه نیش‌های دردناك و زهرآگین در جهان زیر آب امری رایج و عادی به شمار می‌رود، اما نیش این ماهی كوچك هیچ دردی از خود به جا نمی‌گذارد و دانشمندان اكنون دریافته‌اند زهر این ماهی اثری هروئین‌مانند از خود به جا می‌گذارد.

زمانی كه ماهی بلنی مورد حمله قرار می‌گیرد، نیش آغشته به مواد شبه مخدری خود را وارد بدن شكارچی كرده و باعث گیجی او می‌شود و به این شكل می‌تواند به راحتی فرار كرده و به زندگی خود ادامه دهد.

با توجه به سیر روزافزون تخریب صخره‌های مرجانی در اعماق اقیانوس‌ها به واسطه تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی، محققان معتقدند از بین رفتن این صخره‌ها به معنی از بین رفتن اسرار ناشناخته پزشكی است كه تاكنون در اعماق دریا پنهان باقی مانده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha