چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 209463

جمعی از فعالان حوزه بهداشت و درمان طی نامه‌ای به دبیر شورای‌عالی بیمه سلامت کشور نسبت به تصمیمات این شورا ابراز نگرانی کردند.

پس‌لرزه تصمیمات برنامه ششم درحوزه درمان

سلامت نیوز: جمعی از فعالان حوزه بهداشت و درمان طی نامه‌ای به دبیر شورای‌عالی بیمه سلامت کشور نسبت به تصمیمات این شورا ابراز نگرانی کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، در این نامه كه به امضای نزدیك به ۴۵۰۰نفر از فعالان حوزه بهداشت و درمان رسیده، آمده است: «جناب آقای دكتر ربیعی، وزیر محترم تعاون، كار و رفاه اجتماعی و دبیر محترم شورای‌عالی بیمه سلامت كشور؛ برابر اطلاعات رسیده، در جلسات اخیر آن شورا جهت كاهش هزینه‌های سرباری بیمه‌ها، كاهش مبلغ كدهای رشته یا رشته‌هایی از گروه‌های مختلف پزشكی، پیشنهاد یا تصویب شده است.»

چینش اعضای شورای‌عالی بیمه سلامت در سال‌های اخیر مورد اعتراض وزارت بهداشت و پزشكان بوده است. این نهاد مسئولیت سیاستگذاری بیمه‌ای را برعهده دارد. این موضوع در بخشی از همین نامه نیز مورد تأكید قرار گرفته است. امضاكنندگان این نامه تأكید كرده‌اند: «شورای‌عالی بیمه سلامت دارای ساختاری ناهمگون به نفع خریداران خدمت سلامت است. اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌كننده خدمت سلامت تعامل و تدبیر بهتری با عرضه‌كنندگان خدمت سلامت در مجموعه خودش و همچنین بخش خصوصی داشت، اكنون آن شورا جایگاهی متفاوت در برنامه ششم توسعه داشت.

گمان می‌رود تفوق عددی خریداران خدمات سلامت در این شورا شبهه‌هایی از تفوق واقعی بر ارتزاق كاركنان سلامت و به‌خصوص درآمد پزشكان را به ذهن این دوستان متبادر ساخته و برخلاف نص قانون برنامه پنجم كه روش محاسبه تعرفه‌ها را قیمت تمام‌شده تعیین كرده است، با استدلالی غریب دست به تعدیل بخشی از هزینه‌ها زده‌اند كه پایه‌ای‌ترین بخش سلامت یعنی كاركنان را هدف گرفته است.»

    پس‌لرزه‌های برنامه ششم

در جریان رسیدگی به برنامه ششم توسعه، نحوه اداره سازمان بیمه سلامت و شورای‌عالی بیمه سلامت به یكی از مهم‌ترین چالش‌ها میان نمایندگان تبدیل شده بود كه باعث ایجاد صف‌بندی بین نمایندگان حامی وزارت بهداشت و بهارستان‌نشینان حامی وزارت رفاه شد.

اگرچه در پیش‌نویس لایحه‌ای كه دولت به مجلس فرستاده بود، صحبتی از انتقال این دو نهاد به وزارت بهداشت به میان نیامده بود، اما كمیسیون بهداشت مجلس در گزارش خود مصوب كرد كه بیمه سلامت و شورای‌عالی بیمه از وزارت رفاه منتزع شده و به وزارت بهداشت منتقل شوند. پیشنهاد كمیسیون بهداشت در كمیسیون تلفیق برنامه ششم به‌صورت میلی‌متری رد شد و حامیان وزارت رفاه ۱۸ به ۱۷ گوی سبقت را از حامیان وزارت بهداشت ربودند. با این حال هنگام تصویب برنامه ششم در صحن علنی مجلس، نمایندگان به پیشنهاد انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت رفاه رأی دادند و انتقال شورای‌عالی بیمه تنها با یك‌رأی كمتر، میسر نشد. انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت هم در حالی صورت گرفت كه مدیران این سازمان با انتزاع از وزارت رفاه مخالف بودند.

    4سؤال مهم از وزیر رفاه

در این نامه كه برخی مطالبات صنفی پزشكان را دربرمی‌گیرد درباره اینكه چرا تعرفه‌ها مطابق با تورم كشور لحاظ نمی‌شود، سؤال شده است. اگرچه معلوم نیست كه منظور امضاكنندگان نامه از همگام‌نبودن تورم و تعرفه‌ها دقیقا چه چیزی است اما آمارها نشان می‌دهد كه تورم حوزه سلامت در سال‌های اخیر همواره از میانگین تورم بیشتر بوده و درحالی‌كه تلاش دولت بر تك‌رقمی‌كردن تورم بوده است، تورم بخش درمان كه ناشی از اجرای طرح تحول سلامت است، باعث افزایش میانگین تورم بوده است. علت بی‌توجهی شورای‌عالی بیمه سلامت به سهم هزینه‌ای كاركنان پزشك در هزینه‌های وزارت بهداشت و علت بنگاه‌داری سازمان‌های بیمه‌ای كشور كه باعث تمایل آنها به خرید خدمت ارزان شده؛ 2سؤال اساسی دیگری است كه در این نامه از علی ربیعی پرسیده شده است. همچنین در بخش دیگری از این نامه آمده است: «آیا شورای‌عالی بیمه كشور تبعات اجتماعی تصمیمات خود را نیز درنظر دارد و یا آن‌را به جنابعالی و یا ریاست‌جمهور واگذار كرده است؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha