پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
کد خبر: 209528

خروپف یكی از عوامل اصلی سكته قلبی و فشار خون است. شاید شما هم در خانواده خود كسی را داشته باشید كه شب‌ها به خاطر خروپف نتوانید كنار او بخوابید و مجبور شوید حتما یا قبل از او به خواب بروید یا جای جداگانه‌ای را برای خواب انتخاب كنید.

خروپف، واكنش طبیعی یا غیر طبیعی

سلامت نیوز: خروپف یكی از عوامل اصلی سكته قلبی و فشار خون است. شاید شما هم در خانواده خود كسی را داشته باشید كه شب‌ها به خاطر خروپف نتوانید كنار او بخوابید و مجبور شوید حتما یا قبل از او به خواب بروید یا جای جداگانه‌ای را برای خواب انتخاب كنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، ما در اینجا قصد داریم كه بررسی عوارض و راه‌های درمان خروپف بپردازیم تا هم خودمان از خطرات ناشی از خروپف آگاهی پیدا كنیم و هم اطرافیانمان خواب راحتی داشته باشند.

چگونگی مكانیسم خروپف

خواجوی متخصص گوش و حلق و بینی در این باره می‌گوید: خروپف به ازای ارتعاش عضلات نرم حلق اتفاق می‌افتد. هرگاه انسداد در راه هوایی داشته باشیم و هوا با فشار خارج شود، صدایی ایجاد می‌شود كه ما از آن به خروپف تعبیر می‌كنیم كه می‌تواند به علت شلی بافت‌های حلق و كام اتفاق بیفتد یا اینكه توده‌ای این راه تنگ كرده باشد. وی پیرامون این نكته گفت: با سیگار كشیدن، راه بینی دچار تورم می‌شود و این ورم می‌تواند كام نرم و حلق را هنگام نفس كشیدن به ارتعاش در بیاورد و هنگامی كه افراد به خواب می‌روند و عضلات شل‌تر می‌شوند این ورم شل‌تر شده و صداهای ناهنجاری‌ را تولید كند.

رابطه خروپف و سن

وی در این باره توضیح داد: به‌طور معمول خروپف به سن ربط چندانی ندارد و زمانی كه راه هوایی بسته شود این عارضه ایجاد می‌شود. به عنوان مثال در كودكان ممكن است كه تنگی لوزه‌ها اتفاق بیفتد و آنها موقع تنفس دچار مشكل شوند و در خواب دچار خروپف گردند. در سنین بالا نیز به‌طور كلی عضلات شل می‌شوند، اما در خانم‌ها به خاطر هورمون‌های زنانگی عمدتا عضلات سفت‌تر است و كمتر اتفاق می‌افتد و به‌طور معمول بعد از سن یائسگی بروز خواهد كرد، اما در آقایان مخصوصا افراد سیگار و كسانی كه تحرك كمی دارند مانند رانندگان ماشین‌‌های سنگین كه هیچگاه مراحل سوم و چهارم خواب عینی خواب عمیق را تجربه نمی‌كنند خروپف بیشتر اتفاق می‌افتد. این رئیس انجمن علمی جراحان گوش، حلق و بینی و گردن درباره عادات غذایی برای كاهش خروپف توضیح داد: معمولا افراد چاق و دارای چربی زیاد بیشتر دچار خروپف می‌شوند چون چربی در گردن جمع می‌شود و باعث اختلال در تنفس می‌شود كه در نهایت تورم بافت‌ها در این ناحیه را ایجاد می‌كند. وی در ادامه گفت: غذا اثری روی خروپف ندارد ولی اگر فرد نسبت به ماده‌ای مثل فلفل یا ادویه حساسیت داشته باشد ممكن است موجب تشدید ورم بینی یا حلق شود. همچنین هر چه معده پر‌تر باشد، میزان خروپف بیشتر خواهد شد.

دریچه‌ای رو به سكته‌ قلبی

وی درباره این نكته گفت: سكته قلبی زمانی اتفاق می‌افتد كه اكسیژن كم‌تر از مقدار نیاز وارد خون شود كه نه تنها به عضله قلب، بلكه به تمام بدن فشار می‌آورد و می‌تواند اتفاقات تلخی را به بار بیاورد. وی درباره خطراتی كه خروپف را به وجود می‌آورد نیز توضیح داد: سكته قلبی، آریتمی قلب، فشار خون و مشكل عصبی از عمده‌ترین آسیب‌هایی است كه ممكن است خروپف به بدن انسان وارد كند، اما عقب ماندن در كار یا بیش فعالی مخصوصا برای كسانی كه فعالیت بدنی كمی دارند از اثرات جانبی خروپف است. وی در پایان درباره درمان این عارضه گفت: ابتدا باید علت آن شناخته شود كه به‌طور مثال راه هوایی به اثر توده بسته شده است، یا گرفتگی بینی وجود دارد یا عضلات شل شده است لوزه سوم بزرگ شده است و سپس درمان‌های اولیه آغاز شود. وی در ادامه گفت: یكی از راه‌های درمانی انجام جراحی است كه طی این عمل عضلاتی كه دچار شلی می‌شوند را با كمك عواملی سفت می‌كنند و راه هوایی را باز می‌كنند. راه دیگر نیز ماسك‌های تنفسی است كه هنگام خواب هوا را با فشار به بیمار می‌رساند كه حاوی اكسیژن است و مشكل وی حل می‌شوود. وی در پایان نیز گفت: انواع و اقسام داروهای گیاهی و شیمیایی نیز توصیه می‌شود ولی هیچ كدام موثر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha