یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 20967

اگر نوزادی خوب به دنیا بیاید مسیر خوبی در زندگی خواهد داشت.

هر روز یك مادر هنگام زایمان در كشور می‌میرد
سلامت نیوز:وزیر بهداشت گفت: متأسفانه روزانه بیش از یك مرگ مادر در كشور بر اثر زایمان اتفاق می‌افتد كه این آمار در كشورهای پیشرفته 7 در 100 هزار است.

به گزارش فارس، مرضیه وحید‌دستجردی امروز در دوازدهمین كنگره بین‌المللی زنان و زایمان افزود: بخشی از خدمات مامایی برپایی كنگره‌ها است و بخش اعظم آن به وجود اساتید بزرگ است كه هم در علم و هم در عمل تجربیات خود را در اختیار دانشجویان خود قرار داده‌اند.

وی گفت: 5 عمل اصلی و تخصصی مورد نیاز كشور در رشته زنان و زایمان وجود دارد چرا كه این افراد از ابتدای زندگی مردم با آنها درگیر هستند و نیاز مردم را برطرف می‌كنند.

وزیر بهداشت افزود: اگر نوزادی خوب به دنیا بیاید مسیر خوبی در زندگی خواهد داشت.

وحید دستجردی گفت: رشته زنان یك رشته حساس، اورژانسی، پرتنش و استرس‌زا است و همین استرس كار متخصصان این رشته را سخت كرده است و موجب شده است افراد شكایت بیشتری از این افراد داشته باشند.

وی اضافه كرد: تقویت رشته زنان در كشور منوط به درخواست گروه زنان و زایمان دانشگاه‌ها است و با توجه به سند چشم‌انداز 20 ساله و توصیه رهبر در سال 1404 باید اولین قدرت در منطقه باشیم و رسیدن به این مرحله نیازمند كمك اساتید گروه زنان در كشور و به ویژه اساتید دانشگاه علوم پزشكی تهران هستیم.

وی افزود: این افراد با دادن ایده‌های جدید می‌توانند موجب تقویت این رشته شوند. ایران تنها كشور دنیا است كه بر اساس مسائل علمی و آموزشی مسئولیت ارائه خدمات را برعهده دانشگاه‌های علوم پزشكی گذاشته است.

وحیددستجردی افزود: گروه‌های متولی در دانشگاه‌ها می‌توانند چتر حمایتی خود را برای راه‌اندازی رشته‌های كمتر توسعه یافته در شهرستان‌ها و نقاط محروم كشور برای توسعه رشته‌های تخصصی فراهم كنند.

وزیر بهداشت اضافه كرد: اهدافی كه از سوی سازمان WHO به عنوان توسعه هزاره پیگیری شده است بسیارند اما یكی از آنها كاهش مرگ و میر مادران و نوزادان است كه همه كشورهای دنیا تا سال 2015 باید به این اهداف دست پیدا كنند و ایران از این اهداف پا را فراتر گذاشته است و به هدف‌های خوبی رسیده است.

وحیددستجردی گفت: 30 سال پیش میزان مرگ مادران 240 در 100 هزار نفر بوده است كه این آمار اكنون به 24 در 100 هزار نفر رسیده است.

وزیر بهداشت افزود: مرگ مادر یك مصیبت است بنابراین باید برنامه كشوری برای كاهش آمار مرگ و میر مادران داشته باشیم. امروزه متأسفانه بیش از یك مادر در كشور می‌میرد كه این آمار در كشورهای پیشرفته 7 در100 هزار است.

وحید دستجردی اضافه كرد: میزان باروری و زایمان در كشورهای پیشرفته با كشور ما قابل مقایسه نیست و با وجود متخصصان و بزرگان در رشته زنان انتظار داریم آمارها مانند كشورهای پیشرفته باشد.

وزیر بهداشت گفت: جهت‌دهی كنگره‌ها باید به سمت ارائه مسائل بهداشتی و تخصصی و در حوزه كاهش مرگ و میر مادران و نوزادان باشد.

وحید دستجردی گفت: نارس بودن نوزادان مهمترین عامل مرگ نوزادان است. در سالهای اخیر طرح غربالگری در قالب مادر و نوزاد (پریناتال) كه در كشور مطرح شد كه برای برخی مراكز فقط زایمان طبیعی را انجام می‌دهند و برخی مراكز رشته‌های تخصصی مادر و نوزاد را فراهم كرده و مراكز پیشرفته دیگر وجود دارد كه تمام رشته‌های تخصصی NICU در حوزه زنان و نوزادان را فراهم كرده اند و این تخصص پزشك است كه زن باردار را به كدام مركز سوق دهد.

وی اضافه كرد: در صورتی كه پزشكان ارجاع صحیحی داشته باشند شاهد كاهش 50 درصدی مرگ نوزادان به ویژه نوزادان نارس خواهیم و از بروز ناهنجاری‌های نوزادی پیشگیری می‌كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha