یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 209747

روز جهانی سلامت امسال با شعار محوری «بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم»، تاکید بر تقویت ارتباطات بین فردی از طریق گفت‌وگو دارد.

رسالت شهرداری‌ها درمبارزه با افسردگی

سلامت نیوز: روز جهانی سلامت امسال با شعار محوری «بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم»، تاکید بر تقویت ارتباطات بین فردی از طریق گفت‌وگو دارد.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: اگرچه مهارت گفت‌وگو كردن باید از خانواده و دوران خردسالی آغاز و در این نهاد مقدس ‌تمرین شود تا فنون لازم آن آموخته شود ولی ادامه آن در جامعه و محیط‌ زندگی بسیار حائز اهمیت است. رونق تكنولوژی‌های ارتباطی مانند گوشی‌های همراه و پیدایش انواع كانال‌های اجتماعی و سایر مباحث در این زمینه، منجر به فرورفتن فرد در خود و تلفن همراه شده و ارتباطات بین فردی را در محیط زندگی به حداقل ممكن رسانیده و این مسئله باعث بروز افسردگی مزمن فردی و درنهایت بیماری افسردگی اجتماعی شده است.

افسردگی اجتماعی امروزه به‌عنوان یك معضل بسیار جدی، تهدیدی اساسی برای همه ابعاد و اركان جامعه محسوب می‌شود و می‌بایست به صورت جدی برای مقابله و درمان آن اقدامات زیربنایی انجام داد. مداخله عواملی فراوانی در فرایند زمان بستر پیدایش این مسئله اجتماعی را پدید می‌آورد. آلودگی‌های هوا كه امروزه مشكل همه كلانشهرهاست اعصاب و روان‌ شهروندان را فرسوده كرده و منجر به بروز این بیماری می‌شود.

آلاینده‌های صوتی، دیگر پدیده تلخ زندگی شهری است كه امروزه تخریب بسیار مهمی را بر ساختار روانی به شهروندان وارد می‌كند. پلیدی‌های بصری و آشفتگی‌ها و بی‌نظمی‌های مبلمان شهری نیز باعث ویرانی روان‌بند افراد می‌شود. سیستم‌های فاضلاب شهری نیز امروزه در برخی از نقاط منجر به پیدایش مشكل آلودگی شده است. همه این عناصر مزاحم روحی و روانی در زندگی شهری می‌تواند با كاهش آستانه تحمل شهروندان، زمینه افسردگی فرد را پدید آورد كه با رشد و توسعه آن، بیماری بیگانگی اجتماعی و بی‌تفاوتی فردی نسبت به مسائل پیرامونی را به‌وجود آورد.

در خود فرورفتن و خنثی شدن از علائم افسردگی اجتماعی است كه آسیب‌های جدی‌ای برپیكر جامعه وارد می‌سازد، مسئولیت‌پذیری اجتماعی را كاهش داده، اعتماد عمومی را ویران می‌كند و باعث كاهش نشاط و پویایی اجتماعی می‌شود. این پدیده تلخ مانع رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی شده و خلاقیت و نوآوری را به ویرانی می‌كشاند. رسالت بسیار حیاتی شهرداری‌ها در درمان و بهبود این بیماری مزمن بركسی پوشیده نیست و ایجاد پاتوق‌های اجتماعی برای انجام گفت‌وگوهای آزاد جمعی به دنبال نهادینه‌سازی فرهنگ گفت‌وگوی خانوادگی، امروزه در برخی از مناطق شهر تهران از اقدامات مانایی برای ارتقای سلامت اجتماعی است. آرام‌سازی فضاهای عمومی نیز ازجمله تلاش‌هایی است كه می‌تواند زمینه نشاط اجتماعی را تقویت كند و منجر به تقلیل افسردگی اجتماعی شود.

افزایش بوستان‌ها و زیباسازی فضاهای شهری، اصلاح معماری و تاكید بر طراحی نماهای مناسب برای بناها، پاكسازی معابر و خیابان‌ها، افزایش فضای سبز و... از دیگر كوشش‌هایی است كه می‌تواند با افسردگی اجتماعی مقابله كرده و سرمایه غنی ارتباطات اجتماعی را تقویت كند. این امر همبستگی اجتماعی و پیوندهای گروهی و انسجام جمعی را رونق بخشیده و همدلی و همزبانی و هماهنگی و همكاری و مشاركت‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد و پایتخت‌نشینان را از عناصر بی‌تفاوت و خنثی و بیگانه با جامعه كه صرفا ساكن هستند به شهروندانی پویا، فعال، مسئول و متعهد تبدیل می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha