شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 210257

نهاد خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که با ازدواج تشکیل می‌شود و توجه به آن در خور اهمیت است؛ اهمیت به ازدواج، تشکیل خانواده، تاثیر آن در تداوم و استحکام خانواده، تربیت فرزندان و داشتن زندگی سالم توام با رضایت و خوشبختی و احساس موفقیت، ضرورت دارد و لازمه آن این است که دختران و پسران هنگام ازدواج از خدمات مشاوره بهره‌مند شوند .

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج

سلامت نیوز:نهاد خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که با ازدواج تشکیل می‌شود و توجه به آن در خور اهمیت است؛ اهمیت به ازدواج، تشکیل خانواده، تاثیر آن در تداوم و استحکام خانواده، تربیت فرزندان و داشتن زندگی سالم توام با رضایت و خوشبختی و احساس موفقیت، ضرورت دارد و لازمه آن این است که دختران و پسران هنگام ازدواج از خدمات مشاوره بهره‌مند شوند .

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه آفتاب یزد نوشت: با توجه به اهمیت موضوع در این زمینه با دکتر بهزاد قربانی، روانپزشک به گفتگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید: 


وی در ابتدا گفت: در تمام ارتباطاتی که در زندگی بشر صورت می‌گیرد، امر مشورت گرفتن از دیگران دارای اهمیت بسیاری است . افراد در کارهایی که به نظرشان دارای اهمیت بالا و منزلت آن بیش از حد معمول است مانند خرید خانه، ماشین و حتی لباس و. . . از امر مشورت بهره می‌جویند و از اطرافیان از قبیل خانواده، دوستان و. . . مشورت می‌گیرند و پس از آن با توجه به مشاوره‌هایی که داده شده تصمیم نهایی را فرد مشورت گیرنده ، می‌گیرد. 


این روانپزشک تشریح کرد: مشاوره یک فرایند کمک کننده است که در آن مشاور نهایت سعی خود را خواهد کرد تا با ایجاد توانایی در فرد متقاضی او را در گرفتن بهترین تصمیم کمک کند اما این فقط کمک است و تصمیم‌گیرنده نهایی، مشاوره گیرنده است. مشاور ازدواج هیچ وقت به شما نمی‌گوید که این کار را بکنید یا نکنید ، وظیفه مشاور آگاه کردن است.
قربانی یادآوری کرد: ارزش استفاده از خردجمعی و برتری آن برخرد فردی بر کسی پوشیده نیست. افراد وقتی با افراد مورد تایید خود مانند (خانواده، دوستان، مراکز مشاوره‌و..) موضوع را مطرح می‌کنند و از آنها مشورت می‌گیرند زوایای پیدا و پنهان موضوع که برایشان دارای اهمیت است نمایان می‌شود و بهتر می‌توانند تصمیم نهایی را بگیرند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه می‌گویند ازدواج، یک تولد اختیاری است و فرد به اختیار خود تصمیم به تشکیل زندگی مشترک می‌گیرد بنابراین به دلیل حساسیت موضوع ، یک مشاور حاذق می‌تواند به فرد در انتخاب چگونگی این تولد کمک کند زیرا شناخت بسیاری از موضوعات در همان ابتدای تشکیل زندگی مشترک مهم است زیرا فقط با شناسایی این جزئیات که زوج‌ها می‌توانند به این نتیجه برسند که می‌توانند باهم ادامه مسیر بدهند یا نه. 
این روانپزشک بیان کرد : مشورت گرفتن در امر ازدواج با موضوعات دیگر متفاوت است زیرا در امر مشاوره قبل از ازدواج، در تصمیم‌گیری فرد مشورت گیرنده، احساسات و هیجانات درونی‌و... دخیل هستند و درصد امکان گرفتن تصمیم نهایی نادرست در آن بالاست در نتیجه داشتن یک مشاور خوب از ارزش بسیار بالایی برخوردار است .


وی در پاسخ به این سوال که یک مشاور خوب دارای چه ویژگی‌هایی است، بیان کرد: یک مشاور خوب برای اینکه بتواند فرد مشورت گیرنده را به‌خوبی راهنمایی و زوایای پیدا و پنهان را برای تصمیم‌گیری نهایی نشان دهد باید دارای سه ویژگی باشد که عبارتند از: 
1-در امر مشاوره حرفه ای، حاذق باشد. 
2-فرد مشورت گیرنده را غیر احساسی و هیجانی راهنمایی کند. 
3-فرد مشورت دهنده ذی نفع نباشد و به درستی فرد مشورت گیرنده را راهنمایی کند. 
دکتر قربانی در پاسخ این سوال که چگونه اطمینان پیدا کنیم که فرد مشاور دارای تجربه کافی است، بیان کرد: یکی از راه‌هایی که می‌توان از با تجربه و حاذق بودن فرد مشاور اطمینان حاصل کرد این است از کسانی که قبلا جهت مشاوره نزد آنها مراجعه کردند پرس وجو کرده و اطمینان لازم را به دست بیاوریم.
 این روانپزشک ادامه داد: در برخی مواقع والدین و دوستان ازاین جهت که فرزند یا دوست خود را برتر از همه و دُر نایاب می‌دانند و در برخی مواقع با توجه به اینکه در صورت ازدواج دختر یا پسر از والدین جدا می‌شوند و زندگی مستقلی خواهند داشت مشاوره‌هایی نادرست می‌دهند و شخص مشورت گیرنده را به بیراهه می‌کشانند. برخی از دوستان هم برحسب دلایلی از جمله از بین رفتن منافع بعد از ازدواج فرد مشورت گیرنده و. . . مشورت‌های ناردست می‌دهند 
و فرد مشورت گیرنده را از زوایای پیدا و پنهان قضایا مطلع نمی‌کنند و مشورت‌های نادرست می‌دهند و فرد مشورت گیرنده با گرفتن تصمیم نادرست، آینده خود را به خطر می‌اندازند. 


وی در پاسخ به این سوال که "با توجه به اهمیت موضوع چه افرادی دارای سه ویژگی مشاورخوب هستند"، اظهار کرد: مشاوران در مراکز مشاوره با توجه به اینکه به هیچ عنوان احساسی و هیجانی برخورد نمی‌کنند و به هیچ عنوان در امر ازدواج فرد مشاور گیرنده ذی نفع نمی‌باشند، حرفه و تخصص و مطالعات کافی و وافی در این زمینه داشته اند، مشورت با آنها در گرفتن تصمیم نهایی ازدواج دارای اهمیت می‌باشد. 
قربانی یادآور می‌کرد: بیشتر افرادی که جهت گرفتن مشاوره نزد مشاور مراجعه می‌کنند طبقه تحصیل کرده جامعه هستند زیرا سرنوشت و آینده برایشان دارای اهمیت ویژه‌ای است و تمایل دارند براساس خرد و عقل تصمیم نهایی را در این امر مهم بگیرند . خانواده‌های دارای وضعیت مالی متوسط به بالا هم به دلیل اینکه توانایی پرداخت هزینه‌های مشاوره را دارند بیشتر به این مراکز مراجعه می‌کنند به این دلیل که مشاوره قبل از ازدواج یک امر پویا و نیاز به چندین جلسه برای انجام مشاوره دارد برای طبقات پایین تر به دلیل داشتن بار مالی حضور در این جلسات، مقدور نمی‌باشد. 


دکتر قربانی در پاسخ به این سوال موانع دیگر پیش روی افراد جهت مراجعه به کلینیک‌های مشاوره قبل از ازدواج چیست؟ 
تشریح کرد: دلایل مختلفی مانع ازحضور افراد در کلینیک‌های مشاوره قبل ازدواج می‌شود که عبارتند از: 
عدم تمایل طرف مقابل؛ در برخی مواقع فرد تمایل به حضور در مراکز مشاوره قبل از ازدواج جهت گرفتن مشاوره دارد ولی طرف مقابل تمایلی ندارد و دلیلی برای حضور در این مراکز نمی بیند و خود را دارای اطلاعات کافی از کلیه زوایا می‌داند و در نتیجه مشاوره قبل از ازدواج انجام نمی‌شود . دلیلی دیگر هم که مانع از حضور افراد می‌شود همین تعداد جلسات است که افراد به علت کمبود وقت و داشتن مشکلات کاری متعدد تمایلی به حضور در این مراکز ندارند و در آخر هم خانواده‌ها و. . . هستند زیرا در جلسات متعددی که دختر و پسر برای گرفتن مشاوره قبل از ازدواج به این مراکز مراجعه می‌کنند امکان دارد نیاز به حضور والدین باشد و در برخی مواقع مشاهده می‌شود که والدین خودر ا از هر مشاوری حاذق‌تر و با تجربه‌تر می‌دانند و مانع از حضور فرزندانشان در این مراکز می‌شوند . 
وی ادامه داد: خانواده‌ها و دوستان در برخی اوقات عامدانه و از روی آگاهی مشاوره‌های نادرست می‌دهند مانند با ترس دور شدن از فرزند و. . . 
و برخی مواقع هم غیرعامدانه یعنی افراد( خانواده ، دوستان )دارای خصایصی هستند که بر اساس آن معیار، فرد مشورت گیرنده را هدایت می‌کنند مانند اینکه فردی معیار انتخاب و ارزش‌گذاری افراد برایش وضعیت اقتصادی است و در نتیجه زوایای دیگر را نادیده می‌گیرد و فرد مشورت گیرنده را بر آن اساس راهنمایی می‌کند. 
وی در پایان گفت: با توجه به اینکه یکی از علل اختلاف و طلاق در میان خانواده‌ها که در دادگاه‌ها مشاهده می‌شود، این است که زوجین بدون شناخت از یکدیگر و مشاوره وارد زندگی مشترک می‌شوند و این امر کاملا اشتباه است زیرا در امر مهم ازدواج به همه زوایا باید اشراف داشت و با کمک مشاور خوب است که زوایای پنهان قضایا جهت گرفتن تصمیم نهایی درست، نمایان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha