یک متخصص داخلی و گوارش گفت: سکسکه با این که خود بیماری نیست و در بسیاری مواقع به صورت خوش‌خیم و بدون وجود علائم بیماری زمینه ای در فرد بروز می کند، اما سکسکه‌های طولانی مدت می‌تواند علائم هشدار دهنده‌ای از وجود بیماری در فرد باشد.

آیا سکسکه های طولانی مدت، نشان دهنده یک بیماری است؟

سلامت نیوز: یک متخصص داخلی و گوارش گفت: سکسکه با این که خود بیماری نیست و در بسیاری مواقع به صورت خوش‌خیم و بدون وجود علائم بیماری زمینه ای در فرد بروز می کند، اما سکسکه‌های طولانی مدت می‌تواند علائم هشدار دهنده‌ای از وجود بیماری در فرد باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین،دکتر محسن نجاتی  افزود: سکسکه در یک فرد ممکن است به دلیل اتساع معده، مصرف مایعات خیلی سرد، تغییر ذائقه ناگهانی، خوردن یک خوراکی خیلی شیرین و یا در اثر استرس به صورت موقت بروز کند.

وی عنوان کرد: اما هرگاه سکسکه ادامه‌دار و طولانی مدت باشد، باید به وجود یک بیماری زمینه‌ای در فرد مشکوک شد، این سکسکه ممکن است به دلیل زخم‌های شدید و بدخیم گوارشی و یا وجود تومور در دستگاه گوارش باشد.

دکتر نجاتی با اشاره به عصب نزدیک دیافراگم که فرنیک نام دارد، توضیح داد: این عصب به وسیله عوامل یاد شده تحریک می شود و با بروز سکسکه مزمن از وجود بیماری خبر می دهد که برای اطمینان و بررسی بیشتر عامل سکسکه، دستورات لازم برای تشخیص توسط پزشک داده خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر آن ممکن است وجود یک کیست یا توده در شکم عامل بروز سکسکه های ادامه‌دار باشد که پزشک با کنار هم گذاشتن علائم مشاهده شده برای بررسی نقاط مشکوک وجود بیماری اقدام خواهد کرد.

دکتر نجاتی، ارتباط سکسکه با سکته را بعید دانست و گفت: عوامل به وجود آورنده سکسکه چه در نوع خوش‌خیم و چه در نوع ادامه‌دار آن بیشتر همان دلایل ذکر شده است و ارتباط چندانی به قسمت‌های دیگر ندارد.

این متخصص داخلی و گوارش با بیان این که سکسکه داروی خاصی برای درمان ندارد و در موارد خوش‌خیم آن خود به خود رفع می شود، گفت: اما درمان سکسکه مزمن تنها با یافتن بیماری زمینه‌ای آن قابل درمان است و بهتر است به محض اینکه فرد مشاهده کرد سکسکه آن بیش از اندازه طبیعی طول کشیده به پزشک مراجعه کند تا علت آن زودتر مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha