یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 210423

محققان می‌گویند کارمندی که بیشترین بازدهی را در ساعات کاری دارد، همان کسی نیست که بدون استراحت کار می‌کند. براساس یافته‌های آنها، ایجاد کردن چند وقفه در میانه کار و استراحت کردن، باعث بهبود عملکرد فرد می‌شود.

چرت زدن آزاد!

سلامت نیوز:محققان می‌گویند کارمندی که بیشترین بازدهی را در ساعات کاری دارد، همان کسی نیست که بدون استراحت کار می‌کند. براساس یافته‌های آنها، ایجاد کردن چند وقفه در میانه کار و استراحت کردن، باعث بهبود عملکرد فرد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، فقط در محیط کار شما این شرایط حاکم نیست. در بسیاری از شرکت‌های دیگر هم مدیران انتظار دارند کارمندشان بی‌وقفه کار کند و حتی اگر کار مهمی برای انجام دادن ندارد، خود را به شکلی مشغول نشان دهد که جایی برای استراحت کردن باقی نماند. کارمند نمونه از نظر بسیاری از این مدیرها کسی است که مجالی برای استراحت پیدا نمی‌کند و وقت ارزشمند کاری‌اش را با چنین وقفه‌هایی «هدر نمی‌دهد». با این حال، محققان می‌گویند کارمندی که بیشترین بازدهی را در ساعات کاری دارد، همان کسی نیست که بدون استراحت کار می‌کند. براساس یافته‌های آنها، ایجاد کردن چند وقفه در میانه کار و استراحت کردن، باعث بهبود عملکرد فرد می‌شود.


چرا باید استراحت کنید؟
محققان می‌گویند استراحت کردن در فواصل بین کار، به این شکل توانایی‌تان در انجام وظایف را بالا می‌برد:
استراحت‌های بین کاری، بار روانی کار کردن را کمتر می‌کنند. در چنین شرایطی سخت کار کردن، کمتر آزاردهنده و آسیب‌زا خواهد بود.
وقتی چند بار در میانه ساعات کاری استراحت می‌کنید، در پایان روز با انرژی بیشتری به خانه برمی‌گردید.
عملکرد کسانی که در بین کارشان استراحت می‌کنند بهتر است. آنها کمتر اشتباه می‌کنند و کارها را زودتر انجام می‌دهند.
این استراحت‌ها درواقع باطری مغز و بدنتان را شارژ می‌کند و می‌توانید در یک روز چند مسئولیت را به‌خوبی انجام دهید.
اگر فرصتی برای یادگیری پیش آمده، با کمی استراحت قبل از حضور در جلسه یادگیری، می‌توانید مغزتان را برای به‌خاطر سپردن موارد آماده کنید.

چند راه برای تزریق انرژی به مغز
محققان می‌گویند شیوه‌های رایج استراحت کردن در محیط‌های کاری، به خستگی کارکنان دامن می‌زند. از نظر آنها خوردن میان‌وعده یا نهار با همکاران و گفتگوهای بین کاری، چون مسائل شغلی را برای کارکنان یادآوری می‌کنند و البته معمولا صرف اعتراض کردن به شرایط موجود می‌شوند، به ایجاد خستگی ذهنی و روانی بیشتر منجر می‌شوند.
برای آماده نگه‌ داشتن مغزتان، نیازی نیست حتما در ساعات کاری چرت بزنید. گرچه با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، حدود 10 تا 20 دقیقه بستن چشم‌ها در بین روز، می‌تواند عملکرد شما را در ساعات بعدی کار بهتر کند، اما در صورتی که شرایط چرت زدن را ندارید، می‌توانید از راه‌های دیگری هم به مغزتان آرامش دهید.
دیدن یک ویدئوی خنده‌دار یا خواندن چند لطیفه می‌تواند انرژی‌تان برای انجام دادن کارها را بالا ببرد. اما حواستان باشد که در بین کارها، مدام هوس ویدئو دیدن نکنید و در کارتان برای خواندن لطیفه‌ها وقفه نیندازید.
چند دقیقه نگاه کردن به طبیعت می‌تواند مغزتان را شاداب و آماده کند. اگر پنجره اتاقتان به پارک یا فضای سبز باز می‌شود، درحالی‌که چایتان را می‌نوشید، فکر کار را برای چند دقیقه از سرتان بیرون کنید و به منظره پیش رویتان نگاه کنید. اگر چنین امکانی ندارید، طبیعت را در لابه‌لای عکس‌ها و فیلم‌ها پیدا کنید.
اگر امکانش را دارید، برای 10 دقیقه در اتاقتان و زنگ تلفن‌ها را ببندید. چشم‌هایتان را روی هم بگذارید، بدنتان را روی صندلی رها کنید و به گوشه‌ای رؤیایی از جهان فکر کنید. گوشه‌ای که در این لحظات در آن قدم می‌زنید و می‌خندید.
تن‌آرامی تنها راه روشن کردن دوباره چراغ مغز نیست. اگر بدنتان را به فعالیت وادارید هم اتفاق خوبی برای مغزتان می‌افتد. با یک دور بالا و پایین رفتن از پله‌ها، یا در صورت امکان 5 دقیقه پیاده‌روی سریع در خیابان محل کارتان، می‌توانید به خون‌رسانی بهتر به مغز کمک کنید و تمرکز و توانایی ذهنتان را بالا ببرید.
یاد گرفتن چیز جدید، یکی دیگر از دواهای مغز است. پس چند صفحه کتاب بخوانید یا چند دقیقه بازی رایانه‌ای انجام دهید. اما مراقب باشید این زمان طولانی نشود و شما را از کارهای اصلی‌تان دور نکند.
احوال یکی از دوستان قدیمی‌تان را بپرسید. البته اگر مطمئن هستید با پرچانگی وقت شما را نمی‌گیرد. برقرار کردن ارتباطات خوشایند اجتماعی، راه دیگری برای خوب کردن حال مغز است.
هدف جدیدی را تنظیم کنید. در نظر گرفتن چشم‌اندازهای تازه همیشه انرژی‌بخش است. وقتی برنامه تازه‌ای را برای کار کردن می‌ریزید، انرژی‌تان برای انجام دادن امور بالاتر می‌رود و بدون احساس خستگی، ساعت‌ها مشغول پیش بردن آن برنامه می‌شوید.
یادتان نرود که کارمندهایی که به جای صرفا کار کردن، هوای علایق، آرزوها و زندگی شخصی‌شان را دارند، هم در محیط شغلی‌شان موفق‌تر هستند و هم در عرصه اجتماع و روابط خانوادگی وضعیت بهتری دارند. پس در ساعات غیرکاری، به خودتان، علایقتان و کارهایی که شما را سرحال می‌آورد توجه کنید تا کارمند موفق‌تری باشید.
منبع: سایکولوژی تودی







برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha