عضو کمیته علمی دومین کنگره خاورمیانه‌ای راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت گفت: جراحی آندوسکوپی عملکردی سینوس‌ها، شانس بهبود پس از عمل را نسبت به جراحی‌های قدیمی‌تر افزایش داده است.

به گزارش ایرنا از دبیرخانه دومین کنگره خاورمیانه ای راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت، دکتر محمدرضا عمرانی روز سه شنبه در آستانه برگزاری این گنگره با اشاره به روش‌های نوین درمان سینوزیت‌های حاد و مزمن افزود: هنوز روش‌های بسیار موفق در درمان سینوزیت‌های مزمن شناسایی نشده ،اما جراحی آندوسکوپی عملکردی سینوس‌ها نسبت به روش‌های رایج قدیمی ارجح‌ است. این جراحی تاکید دارد که سینوس‌ها پس از عمل، مجددا قابلیت تخلیه را به دست آورد.
به گفته وی، در جراحی آندوسکوپی عملکردی سینوس‌ها نیازی به برش لب و یا صورت بیمار نیست و این عمل جراحی از داخل بینی انجام می‌شود، اما موقعیت قرار گرفتن سینوس‌ها در صورت طوری است که در مجاورت مغز و دو دیواره کناری چشم‌ها قرار دارد و ‌در نتیجه کار کردن در چنین فضایی به دقت و تمرکز خاص خود نیاز دارد.
عمرانی با تاکید بر لزوم آشنایی و آمادگی کامل جراح برای انجام جراحی اندوسکوپی سینوس افزود: همچنین انجام چنین عمل جراحی تمرکز بالای جراح را می‌طلبد؛ چرا که هر چند این جراحی نسبت به روش‌های رایج قدیمی‌تر از عوارض بسیار کمتری برخوردار است، اما با توجه به جایگاه سینوس‌ها، همین عوارض اندک ممکن است خطرساز باشد.
وی استفاده از تصویربرداری‌های پیشرفته مانند سی تی اسکن و ام آر آی را در پیشگیری از بروز عوارض در اعمال جراحی آندوسکوپی سینوس بسیار موثر دانست و ادامه داد: امروزه در این نوع اعمال جراحی و به ویژه در زمینه تومورهای بینی می‌توان با استفاده از سیستم «نویگیشن» بازسازی الکترونیکی انجام داد.
این سیستم با فراهم کردن تصویر سه بعدی از فضای داخل بینی، توانایی جراح را در جراحی افزایش می‌دهد. استفاده از تصویربرداری‌های پیشرفته و تجزیه و تحلیل آنها در شناسایی عوارض و خطرات جراحی قبل از عمل بسیار موثر است.
عمرانی تاکید کرد: برای انجام اعمال جراحی آندوسکوپی سینوس با توجه به جایگاه سینوس‌ها و قرار گرفتن در مجاورت مغز و چشم‌ها، لازم است متخصصان این رشته قبل از مبادرت به انجام جراحی در انسان، بارها این جراحی را بر روی جسد انجام دهند. خوشبختانه طی چند سال اخیر دوره‌های زیادی در این زمینه برگزار شده که آشنایی بیشتر جراح با چنین فضایی را سبب می‌شود.
این جراح سر و گردن با بیان این که اکنون جراح‌های برجسته دنیا ترجیح می‌دهند جراحی آندوسکوپی سینوس با بیهوشی عمومی انجام شود، ادامه داد: عوارض بیهوشی در سال‌های اخیر بسیار کاهش یافته است.
عمرانی برخی از جراحان آندوسکوپی بینی و سینوس ایرانی را قابل مقایسه با بهترین‌های دنیا برشمرد و گفت: ایران از نظر دانش و اراده انجام اعمال جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس هم ردیف دنیاست، هر چند از نظر تجهیزات هنوز مشکلاتی وجود دارد؛ زیرا دستگاه‌های لازم برای این اعمال از قیمت بالایی برخوردارند که امیدواریم با همکاری‌ بیمارستان‌ها، دولت و بخش خصوصی این مشکلات نیز مرتفع شود.
دومین کنگره راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت با حضور صاحبنظران برجسته ایران و دنیا با هدف ارائه جدیدترین روشهای جراحی پلاستیک صورت از 26 تا 28 آبان در هتل المپیک برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha