ایران کشور حادثه‌خیزی است. در یک ماه گذشته مناطق مختلف ایران حداقل چند مورد از شدیدترین بلایای طبیعی را تجربه کرده‌اند.

ایران در گرداب بلایای طبیعی

سلامت نیوز:ایران کشور حادثه‌خیزی است. در یک ماه گذشته مناطق مختلف ایران حداقل چند مورد از شدیدترین بلایای طبیعی را تجربه کرده‌اند. زلزله 6 ریشتری در خراسان‌جنوبی، خسارت‌های زیادی به مناطق مسکونی وارد کرد و تعدادی از ساکنان این منطقه هم راهی بیمارستان شدند. در روزهای اخیر، بارندگی‌های بی‌سابقه در کشور، خسارت‌های زیادی به بار آورده است.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: سیل تاکنون جان 42 نفر را در شمال‌غرب کشور گرفته، 12 مصدوم داشته و صدها خانه را ویران کرده است. طوفان در مناطق شمال‌غربی کشور نیز ویرانی‌های زیادی بر جای گذاشته است. بارش برف بی‌موقع در بهار، ذوب‌شدن برف کوه‌ها و بارندگی‌های روزهای گذشته در استان‌های شمالی، خسارت‌های زیادی به کشاورزان این منطقه وارد کرده است. بلایای طبیعی در روزهای گذشته، زندگی شهروندان را در بسیاری از مناطق مختل کرده‌ است. طوفان و سیل، خسارات زیادی به تأسیسات آبی و برقی شهرها وارد کرده و باوجود گذشت چند روز از این حوادث در برخی مناطق هنوز این معضلات حل نشده است. آن‌طور که مدیر کل مبارزه و کنترل عوارض بلایای طبیعی وزارت بهداشت می‌گوید، سالانه دو هزار و 900 نفر در کشور بر اثر بلایای طبیعی، جان خود را از دست می‌دهند. 


تندباد در اردبیل، تخریب مدارس و قطعی آب


بعد از انعکاس اخطاریه‌ها از صبح روز جمعه، هوای کدر و مه‌آلودی در آسمان استان اردبیل حاکم شد و بادهای گرم با سرعت قابل‌توجه در اغلب مناطق استان وزیدن گرفت. شاید برای شهرنشینان، این بادها فقط گردوخاک بلند می‌کرد اما در کوه سبلان، پدیده کم‌نظیری اتفاق افتاد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل دراین‌باره به مهر می‌گوید: به‌صورت معمول، برف سبلان تصعید می‌شود اما به یکباره ما شاهد آب‌شدن آن و جاری‌شدن روان‌آب‌ها بودیم. این موضوع موجب شد رودخانه خیاوچای مشگین‌شهر طغیان کرده و منابع آبی ورودی به تصفیه‌خانه مشگین‌شهر کدر شود. او در ادامه گفت: برای ممانعت از ورود آب، حوضچه‌ها تخلیه و آب تصفیه‌شده نیز قطع شد تا بتوان به منابع آبی سالم دست یافت. میرعلی رحیمی‌زاد، فرماندار مشگین‌شهر گفت: تندباد موجب شده برف مناطق کوهستانی، سریع‌تر از حد معمول آب شده و باعث کدورت آب ورودی به تصفیه‌خانه شود. به‌منظور جلوگیری از ورود آب کدر، ورودی کنترل شده و در وضعیت ایجادشده آب شهر از چند چاه معتبر داخل شهر تأمین شد. موضوع تندباد، فرصت آزمون‌وخطا را فراهم کرد و هیچ پیش‌بینی‌ای برای تصفیه‌خانه مشگین‌شهر در دامنه کوه سبلان درباره وضعیت بحرانی منابع آبی آن صورت نگرفته است.

هرچند در ابتدا مسئولان در مقابل قطعی آب مشگین‌شهر مقاومت کرده و در رسانه‌ها از مدیریت منابع گفتند اما در ادامه مشخص شد ۲۴ تانکر آب‌رسانی سیار در مشگین‌شهر مستقر شده و آب بسته‌بندی نیز در بین مردم توزیع می‌شود. موضوع قطعی آب تا دو روز دیگر ادامه یافت و مسئولان منتظر ماندند تا بادهای تند آرام گرفته و مخازن تصفیه‌خانه مجددا با آب سالم و بهداشتی پر شود. از سویی با تندبادهایی که به بیش از صد کیلومتر در ساعت رسیده بود، موج‌هایی در دریاچه شورابیل ایجاد شد و آب دریاچه به محوطه‌های اطراف و پیرامونی سرریز می‌شد؛ پدیده‌ای که بارها تجربه شده اما ایمن‌سازی محوطه شورابیل را در نگاه مسئولان ضروری نکرده است. آبگرفتگی معابر به‌ دلیل آسفالت‌ریزی‌های غیر‌اصولی و همچنین ترکیدگی لوله‌ها به ‌دلیل فرسودگی و امر دراز آن فقط با یک تندباد، بار دیگر عیان شد. خبری از تصادفات درون‌شهری انعکاس نیافت اما به‌ دلیل تندباد، ترافیک تردد با کاهش همراه شده بود. درعین‌حال، تخریب یکی از مدارس کانکسی نیز بار دیگر ضرورت ایمنی را تأکید کرد. مدرسه روستای تازه‌کند سرعین به ‌دلیل تندباد تخریب شد و از قضا به ‌دلیل وقوع تندباد در روز جمعه و تعطیلی مدرسه، هیچ خسارت جانی‌ای به ثبت نرسید. این در حالی است که میزان خسارت در صورتی که تندباد فقط با یک روز تأخیر حادث می‌شد، نامشخص است و آموزش‌وپرورش استان، احداث مدارس کانکسی را بهترین گزینه برای برخی روستاها می‌داند، دریغ از آنکه ایمنی این مدارس مورد تأکید است. قطعی آب در مشگین‌شهر در ادامه، مدارس سری صبح و بعدازظهر روز شنبه را به تعطیلی کشاند.

دانش‌آموزان به ‌دلیل قطعی آب در مدارس حاضر نشدند و سومین روز تعطیلی را بعد از پنجشنبه و جمعه تجربه کردند. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان به خبرنگاران گفت: تندباد به راه ارتباطی ۱۲۰ روستا خسارت زده و ۵۰۰ تابلوی راهداری را تخریب کرده است. علی رحمتی تصریح کرد: فقط در حوزه راهداری، دو میلیارد تومان خسارت از سوی تندباد را شاهد بودیم. این اظهارات در حالی است که چنانکه گفته شد، تندباد یکی از پدیده‌های غالب طبیعی در استان اردبیل است. تعدد تندبادها در این منطقه تازگی ندارد، همچنان‌ که آسیب ناشی از آن. از سویی تندبادها که موجب طغیان رودخانه‌ها شده بودند، در شهرستان نیر موجب سیلاب و در ادامه خسارت به مزارع کشاورزی و باغات شدند. خسارت‌های واردشده بر اثر طوفان در حالی است که مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل مدعی است مدیریت بحران موفق بوده است. امامی‌یگانه، جمع کل خسارت وارده به استان را ۱۱ میلیارد تومان در چهار شهرستان مشگین‌شهر، اردبیل، نیر و گرمی عنوان کرد. او می‌گوید: اطلاعیه و اخطاریه‌های هواشناسی به‌موقع صادر شده بود و ما آمادگی کامل برای تندباد داشتیم، به‌طوری‌که با شهرستان‌ها هماهنگی‌های لازم صورت گرفته بود. امامی‌یگانه، رقم خسارت را پایین توصیف کرد و گفت: خدا را شاکر هستیم که خسارت، جرح و فوت نداشتیم. 


خسارت‌های باران زیاد، برف بی‌موقع


گرمای چند روز اخیر و ذوب‌شدن برف در ارتفاعات از یک‌سو و بارندگی دست‌به‌دست هم داد و سبب جاری‌شدن سیلاب در مناطق دو هزار و سه هزار تنکابن و بلده نور شده است. همچنین ساخت‌وساز غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها و لایروبی‌نشدن آن موجب تشدید آسیب‌های ناشی از طغیان رودخانه‌ها در غرب مازندران شده است. علی‌اصغر احمدی، مدیرکل مدیریت بحران مازندران، ساخت‌وساز در حاشیه رودخانه‌ها را عامل اصلی برخی حوادث نظیر سیلاب و جاری‌شدن آب در استان بیان می‌کند و می‌گوید: تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها ازجمله مشکلاتی است که باید تدبیر اساسی برای آن طراحی کرد. در حادثه سیلاب اخیر در دو هزار و سه هزار تنکابن نیز شاهد تجاوز به بستر و حریم رودخانه‌ها هستیم و عمده آسیب‌ها نیز به مناطق حاشیه رودخانه‌ها وارد شده است. او در ادامه می‌گوید: ذوب‌شدن برف‌ها در مناطق کوهستانی به‌ دلیل گرم‌شدن تدریجی دما و افزایش دبی آب در دو هزار و سه هزار تنکابن سبب طغیان رودخانه شده و آسیب‌هایی را درپی داشته است.

احمدی، مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به صدور اطلاعیه‌ای مبنی‌بر وقوع سیلاب در روزهای گذشته گفت: بارش باران در نواحی کوهستانی و بارندگی، ناشی از ذوب‌شدن برف و باران در بلده نور و تنکابن خسارت‌هایی برجای گذشته است. به گفته او، در ساعت‌های اولیه فرمانداری و بخشداری با کمک مردم توانستند نسبت به انحراف آب اقدام کنند اما تعدادی از واحدهای مسکونی، اراضی کشاورزی و دامداری و تعدادی تیر برق و پل‌های منطقه دچار آسیب شدند. معاون استاندار و فرماندار ویژه تنکابن درباره میزان خسارت سیل رودخانه دو هزار و سه هزار گفت: بر اثر وقوع سیل، حدود ۷۰ واحد مسکونی با برآورد اولیه 7,8 میلیارد تومان که عموما در حاشیه رودخانه قرار دارند، دچار خسارت شدند. 
سیدامیر حسینی گفت: در بخش پل، ابنیه و راه، سه‌دهنه پل و حدود ۱۰ کیلومتر از طول مسیر سه هزار به ارزش ۱۲ میلیارد ریال خسارت دیدند و میزان خسارت سیل در بخش باغات و اراضی زراعی حدود ۱۰ هکتار و به ارزش سه میلیارد ریال، سه هکتار باغ کیوی و ۵۰۰ اصله نهال به ارزش چهار میلیارد ریال و چهار هکتار از باغات خرمالو به ارزش 3,5 میلیارد ریال بوده است. حسینی، میزان خسارت به واحد پرورش ماهی را 6 واحد تولیدی به میزان هفت میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: ۱۵ رأس گوسفند به ارزش صد میلیون ریال، ۱۵ کلونی کندوی عسل به ارزش ۶۰ میلیون ریال و تخریب سه واحد دامداری با برآورد اولیه 1,2 میلیارد ریال دچار خسارت شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha