سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 210655

گفته شده «کا» واحد پرداخت خدمات پزشکی است؛ اما این «کا» تاکنون فقط براساس کمیت بوده است، آن‌هم با توجه نگرشی که باورکردنی و واقعا قادر به تشخیص‌دادن کیفیات در کار پزشکی و ارزیابی و نظارت بر آن نیست.

ویزیت بیماران و «کا»ی کیفیت

سلامت نیوز_*بابک زمانی: گفته شده «کا» واحد پرداخت خدمات پزشکی است؛ اما این «کا» تاکنون فقط براساس کمیت بوده است، آن‌هم با توجه نگرشی که باورکردنی و واقعا قادر به تشخیص‌دادن کیفیات در کار پزشکی و ارزیابی و نظارت بر آن نیست. حالا نیز همین نگرش بر کار پزشکی ما حکم می‌راند. برای یک ویزیت یا ملاقات ساده با پزشک متخصص طبق «کا»ی فعلی، شما باید مبلغی کمتر از ٤٠ ‌هزار تومان بپردازید، بر این تعرفه به‌شدت نظارت می‌شود. بسیاری از استادان برجسته به‌خاطر چند‌هزار تومان بالا و پایین بارها‌ و‌ بارها هتک حیثیت شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق، اینکه این مبلغ را به یک متخصص می‌پردازید که یک بیماری پوستی رایج را درمان می‌کند یا یک متخصص قلب که می‌خواهد درباره جراحی قلب شما تصمیم بگیرد، فرقی نمی‌کند؛ تعرفه همان است. آیا این ویزیت برای اولین‌بار و برای بررسی یک بیماری پیچیده با پرونده‌ای طولانی و معایناتی دشوار پرداخت می‌شود یا در شرایطی كه بیمار مبتلا به صرع، دارویش تمام شده و باید دارو در دفترچه نوشته شود؟ باز هم فرقی نمی‌کند؛ مرغ یک پا دارد. آیا متخصصی شناخته‌شده با سال‌ها تجربه در یک بیماری خاص این ویزیت را انجام داده یا فقط یک متخصص؟ باز هم فرقی نمی‌کند. آیا این ویزیت به درخواست یک متخصص دیگر انجام شده؛ یعنی یک مشاوره است و باید پاسخ داده شود یا بیمار خودش خواسته یک متخصص او را ببیند؟ باز هم فرقی نمی‌کند! آیا در پایان این ویزیت باید به درخواست بیمار یا هر دلیل دیگری گزارشی کتبی از معاینات و تشخیص پزشک تهیه شود یا فقط ویزیت کفایت می‌کند؟ باز هم فرقی در نرخ ویزیت وجود ندارد! آیا پزشک باید به دلایل پزشکی حقوقی یا تحقیقاتی (برای مثال در بیمارستان آموزشی) یک فرم مفصل پر کند یا خیر؟

هیچ‌کدام هیچ تغییری در آن تعرفه جادویی آهنین ایجاد نمی‌کنند. همه اینها در حالی است که در تمام دنیا ضوابط و تعرفه‌هایی بسیار متنوع برای تک‌تک این موارد وجود دارد؛ در آمریکا برای یک متخصص واحد، چهار نوع ویزیت از اولین ویزیت مفصل تا تجدید یک نسخه یا یک سؤال -که می‌تواند پرستار همکار پزشک بپرسد- با چهار نوع پرداخت متفاوت وجود دارد که حداکثر ٢٠٠ و حداقل ٣٠، ٤٠ دلار است. همین تعرفه‌ها هم هرکدام یک عدد ثابت نیستند، بلکه طیفی از یک حداقل و حداکثر هستند. به‌علاوه هم پرداخت‌کننده یعنی اداره بیمه هم سازمان مردم‌نهاد آن بیماری و هم دولت مدرن به‌عنوان ناظر کل به دقت بر رعایت این جزئیات نظارت کرده و با اهرم عدم پرداخت از اعمال آن اطمینان حاصل می‌کنند. در هیچ‌جای دنیا فقط بر میزان پرداخت نظارت نمی‌کنند، دنیا دریافته که با تفکیک کیفیت ویزیت به واحدها و خصوصیاتی مجزا و عینی و نظارت بر آنها نه‌تنها کیفیت سلامت ارتقا پیدا می‌کند، بلکه بیمه‌ها و سایر پرداخت‌کنندگان هم در نهایت هزینه کمتری پرداخت خواهند کرد...

 بنابراین راه‌حل اصلاح کیفیت ویزیت، افزایش ناگهانی تعرفه آن تا میزان تعرفه‌های بین‌المللی نیست. بخش‌نامه و تهدید و داغ و درفش، همچنین نصیحت و اندرز و کلاس اخلاق هم چاره کار نیست. تنها راه موجود همان راه آزموده بین‌المللی است؛ یعنی به‌رسمیت‌شناختن انواع خصوصیات مستتر در یک ویزیت ساده به ترتیبی که در بالا به آن اشاره شد و سپس، درک واقع‌بینانه آنها و نظارت بر اعمال آنها. می‌توان ابتدا از دو یا سه نوع ویزیت با خصوصیات متفاوت شروع کرد؛ اما در نهایت تمام کیفیات یادشده را پا‌به‌پای تحقق آنها باید به رسمیت شناخت و تعرفه‌های متفاوتی پرداخت کرد. در چنین صورتی است که می‌توان اطمینان یافت «سلامت» کشور در سطح سلول خود «ارتقا» پیدا خواهد کرد. نه‌تنها برای طب داخلی بلکه مهم‌تر از آن برای رشته‌های عملی و جراحی هم ارتقای کیفیت ویزیت اهمیتی حیاتی دارد، بر مبنای چنین سیستم علمی و منسجمی نه‌تنها تصمیم برای جراحی‌ها بهبود خواهد یافت، بلکه برخورد با عوارض هم علمی‌تر و آگاهانه‌تر خواهد بود.

رئیس انجمن سکته مغزی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha