چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۵
کد خبر: 21067

بسیاری از دیابتی‌ها برای كنترل قندخون و كاهش وزن به ورزش روی می‌آورند اما نمی‌دانند چگونه مقدار داروی روزانه خود را با توجه به مقدار و شدت فعالیت تنظیم كنند.

به گزارشسلامت نیوز به نقل از وب‌دا، دكتر امیركامران نیكوسخن عضو فدراسیون بین المللی دیابت با بیان این مطلب اظهار داشت: افراد دیابتی، در مورد زمان ورزش حتماً با پزشك خود مشورت كنند زیرا پزشك براساس برنامه روزانه، رژیم غذایی و داروهای مصرفی، بهترین زمان را برای ورزش مشخص می‌كند و عدم مشورت با پزشك، سبب افت شدید قند خون در افراد دیابتی می‌شود.
وی با اشاره به این كه رعایت بعضی از نكات برای انتخاب زمان ورزش ضروری است، افزود: مناسب‌ترین زمان برای ورزش كردن افراد دیابتی اغلب 1 تا 3 ساعت بعد از صرف غذا، است و باید همیشه قبل از شروع ورزش، قندخون را اندازه‌گیری كنند.
دكتر نیكوسخن تصریح كرد: افراد مبتلا به دیابت،  زمانی كه قند خونشان بالاتر از 250 میلی‌گرم درصد است از ورزش كردن اجتناب كنند زیرا در این زمان، ورزش سبب افزایش بیشتر قند خون می‌شود بنابراین ورزش در قند خون بیشتر از 250 تا 300 میلی‌گرم درصد برای افراد دیابتی ممنوع است.
وی انجام برخی از فعالیت‌ها را سبب تشدید عوارض دیابت عنوان كرد و افزود: حتماً قبل از انتخاب ورزش با پزشك دیابت خود مشورت كنند تا برای انتخاب نوع ورزش، بررسی‌هایی از قبیل چك آپ، معاینه ته چشم، بررسی وضعیت پا و كلیه معاینات قلبی را انجام دهد.
دکتر نیکوسخن برای جلوگیری از افت قندخون در زمان ورزش توصیه‌هایی را ارائه كرد: قبل از شروع ورزش، قند خون خود را اندازه‌گیری كرده و در مورد كم كردن میزان دارو با پزشك خود مشورت كنند، وقتی قند خون پایین است از انجام فعالیت‌های ورزشی صرف نظر كنند، اگر بیشتر از یك ساعت ورزش می‌كنند به فواصل، قند خونشان را اندازه‌گیری كنند و همیشه علامت دیابتی بودن خود را هنگام ورزش همراه داشته باشند.
وی تأكید كرد: هنگام ورزش مقداری مواد قندی زود جذب (آب میوه) و مقداری غذای كافی همراه داشته باشند و از انجام ورزش به تنهایی پرهیز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha