پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 210922

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اشاره به تاتو یا خالکوبی که تزریق مواد رنگی به زیر پوست است، گفت: تاتو علائم بیماری سارکوئیدوز را که یک نوع بیماری سیستم ایمنی است، آشکار می کند.

خطر تاتو کردن برای این بیماران

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اشاره به تاتو یا خالکوبی که تزریق مواد رنگی به زیر پوست است، گفت: تاتو علائم بیماری سارکوئیدوز را که یک نوع بیماری سیستم ایمنی است، آشکار می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سارکوئیدوز از جمله بیماری های سیستم ایمنی بدن محسوب می شود که عامل دقیقی برای آن مشخص نشده است. سیستم ایمنی به مکانیسم دفاعی بدن در برابر بیماری ‌های مختلف و عفونت اطلاق می شود.
غدد لنفاوی به عوان یک مکانیزم دفاعی که در نواحی مختلف بدن هستند و نقش فعالی در سیستم ایمنی دارند، بر اثر بیماری سارکوئیدوز بیش از حد بزرگ می شود.
ریه مهمترین عضوی است که به واسطه سارکوئیدوز درگیر می شود اما این بیماری می تواند سایر اعضای بدن از جمله کلیه، مغز، قلب و چشم را هم درگیر کند.
هرچند عامل ابتلا به سارکوئیدوز ناشناخته است اما گمان می رود که عوامل ژنتیک یا باکتری ها و ویروس ها در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند.
دکتر عاطفه عابدینی گفت: تاتو باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن فعال شود و بسیاری از زنان بعد از انجام این عمل زیبایی متوجه ابتلای خود به این نوع بیماری می شوند.به واقع، دستکاری در یک قسمت بدن سبب آشکار شدن آن روی پوست می شود.
وی به این توصیه به زنان که به منظور حفظ سلامتی شان برای تاتو اقدام نکنند، افزود: جای اسکار جراحی ممکن است با ضایعات پوستی همراه باشد و افرادی هم که دچار اسکارهای پوستی هستند بیشتر در معرض خطر بیماری سارکوئیدوز می باشند. این افراد حتما باید برای بررسی های دقیق به پزشک مراجعه کنند.
وی سارکوئیدوز را قابل کنترل دانست و گفت: هرچند مرگ و میر افراد مبتلا به این بیماری کم است، مگر اینکه ریه را به صورت شدید درگیر شده باشد، اما به هر حال می تواند در بیمار ناتوانی ایجاد کند .

** سارکوئیدوز در گیلان و مازندران شیوع زیادی دارد
وی با اشاره به این که بیماری سارکوئیدوز در استان های گیلان و مازندران شیوع زیادی دارد، گفت: دلایل شیوع این بیماری در مناطق شمالی کشور تاکنون مشخص نشده و محققان در تلاش برای دستیابی به علت آن هستند.
فوق تخصص ریه گفت: برآورد می شود که حدود 15 هزار نفر در ایران مبتلا به این بیماری باشند ولی به علت ناشناخته بودن بیماری و دشواری تشخیص آن، به نظر می رسد دامنه شیوع بسیار بیشتر از این تعداد باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه شیوع سارکوئیدوز در زنان تاحدودی بیشتر از مردان است، بیان کرد: این بیماری معمولا در اطفال و کودکان مشاهده نمی شود و در 2 دوره سنی، شیوع دارد که دوره اول بین 20 تا 30 سالگی و دوره دوم پس از سن 50 سالگی است.
وی اظهار کرد: این بیماری در خاورمیانه در ترکیه و ایران خیلی شایع است اما در کشورهای همسایه کمتر گزارش می شود که این موضوع می تواند بر اثر تشخیص ندادن آن باشد.

** بررسی تازه ترین راه های تشخیص و درمان در دومین کنگره «تازه های سارکوئیدوز»
وی گفت: کنگره یک روزه تازه های سارکوئیدوز به همت پژوهشکده سل و بیماری های ریوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به منظور ارتقای دانش و کمک به راه های تشخیصی و درمانی با حضور استادان، امروز ( 31 فروردین ) در سالن همایش های امیرکبیر بیمارستان دکتر مسیح دانشوری در حال برگزاری است.
عابدینی افزود: در این رویداد، مباحث بیماری های گرانولوماتوز ریوی، پاتولوژی سارکوئیدوز، تازه های درمانی ریه در سارکوئیدوز، درگیری های قلب و عروق در سارکوئیدوز، درگیری های چشمی در سارکوئیدوز، درگیری های پوستی در سارکوئیدوز و درگیری های غیر ریوی در سارکوئیدوز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha