معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ازطریق طرح تحول سلامت در تلاش هستیم تا 10 سال آینده مرگ نابهنگام در کشور را 25 درصد کاهش دهیم.

کاهش 25 درصدی مرگ نابهنگام تا 10 سال آینده

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ازطریق طرح تحول سلامت در تلاش هستیم تا 10 سال آینده مرگ نابهنگام در کشور را 25 درصد کاهش دهیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، دکترعلی اکبر سیاری روز شنبه درهمایش تغذیه سالم،سفیران سلامت در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: درحال حاضر 76 درصد مرگ های نابهنگام کشور براثر چهار بیماری سکته قلبی و مغزی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی است.
وی تاکید کرد که این بیماری ها با تغییر سبک زندگی، عادات غذایی سالم ، تحرک بدنی و آموزش قابل پیشگیری است.


سیاری به افزایش چربی خون در کشور اشاره کرد و گفت: 15 میلیون ایرانی دارای چربی خون بالا هستند. این بیماری می تواند سبب بروز سکته های قلبی و مغزی و سرطان شود.


وی اظهار کرد: 10 درصد ایرانی ها دیابت دارند یا در معرض آن هستند و 80 درصد این تعداد با اقدامات مناسب قابل پیشگیری است.
سیاری به افزایش چاقی و اضافه وزن اشاره کرد و گفت: 20 درصد کودکان و نوجوانان کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند در سال های گذشته والدین از کم وزنی یا قد کوتاهی فرزندان خود نگران بودند که در حال حاضر نگران چاقی یا اضافه وزن آنها هستند.

** تغذیه تاسالم و کم تحرکی سبب سکته های مغزی و قلبی می شود
وی اظهار کرد: تغذیه ناسالم و کم تحرکی سبب سکته های زودرس قلبی و مغزی، سرطان، بیماری های مزمن تنفسی و افسردگی می شود.
معاون وزیر بهداشت گفت: مصرف روزانه نمک در افراد کمتر از 5 سال 5 گرم و در افراد بالای 5 سال 3 گرم باید باشد که ما روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می کنیم.
سیاری به مردم توصیه کرد که روزانه 25 گرم قند مصرف کنند و گفت: یک قوطی نوشابه حدود 30 گرم قند دارد که اگر روزانه یک قوطی مصرف کنیم فرد در سال می تواند 7 کیلوگرم افزایش وزن داشته باشد.

**تربیت 2 میلیون و 500 هزار سفیر سلامت در کشور
وی با اشاره به اینکه در طرح تحول سلامت توجه ویژه به تربیت سفیران سلامت شده است، افزود: تاکنون 2 میلیون و 500 هزار سفیر سلامت در کشور تربیت شده است.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: با این کار سعی کردیم خدمات خانه ها و مراکز بهداشت را به نحو مطلوب تر در جامعه نهادینه کنیم.
وی با اشاره به اینکه هیچ گزارشی در مورد ابتلا به بیماری های فلج کودکان و وبا در سال 95 گزارش نشده است، گفت: در سال 92 در 16 استان وبا داشتیم که در سال 95 هیچ موردی از این بیماری گزارش نشده است که این موضوع موفقیت بزرگی برای نظام سلامت کشور است.

** ارتباط سرطان های سینه و پروستات با رژیم غذایی پرچرب
مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این همایش گفت: سرطان سینه در زنان و سرطان پروستان در مردان با رژیم غدایی پرچربی در ارتباط است و مصرف آنها می تواند این سرطان ها را افزایش دهد.
زهرا عبدالهی اظهار کرد که روند چاقی در ایران رو به افزایش است و حتی کودکان مبتلا به این عارضه شده اند. چاقی در دوران کودکی می تواند خطر ابتلا به بیمارای ها در دوران بزرگسالی را افزایش دهد.
وی گفت: شکل گیری ذائقه در دوران کودکی موضوع مهمی است و دنیا به آن توجه ویژه دارد و عادات غذایی سالم می تواند از شیوع بسیاری از بیماری ها بکاهد.


رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم گفت: مدل بیماری ها در کشور از بیماری های واگیر و عفونی به بیماری های غیرواگیر تغییر یافته و این نوع بیماری ها در جامعه در حال افزایش است.
دکتر علی جعفریان، رژیم غذایی ناسالم، نمک، کم تحرکی ، استعمال سیگار مهمترین عامل افزایش بیماری های غیر واگیر در کشور اعلام کرد و افزود: سیگار و کم تحرکی نقش زیادی در افزایش این بیماری ها دارند.
وی اظهار کرد: مصرف رژیم غذایی نامناسب مانند غذاهای آماده در جامعه افزایش یافته است و شاهد افزایش مصرف غذاهای پرنمک، پرچرب و شیرین در جامعه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha