یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
کد خبر: 211817

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: محیط زیست محور برنامه ششم توسعه است و صادقانه باید گفت دستیابی به اهداف کمی بالای این برنامه بدون حمایت بین المللی قابل تحقق نیست.

محیط زیست محور برنامه ششم توسعه

سلامت نیوز:رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: محیط زیست محور برنامه ششم توسعه است و صادقانه باید گفت دستیابی به اهداف کمی بالای این برنامه بدون حمایت بین المللی قابل تحقق نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در کنفرانس بلندپایه تغییر اقلیم ایران و اتحادیه اروپا گفت: مایلم یک گزارش کوتاه دربارهٔ برنامه ششم توسعه در ایران و مخصوصاً موضوعات زیست‌محیطی آن ارائه کنم.

محمدباقر نوبخت افزود: برنامه‌های توسعه در ایران از سال ۱۹۵۰ یعنی بعد از جنگ جهانی دوم و تقریباً همزمان با اجرای برنامه‌های توسعه در سایر کشورها آغاز شده، تا امروز که ۱۰ برنامه میان مدت هفت ساله و پنج ساله برگزار شده است.

وی ادامه داد: پنج برنامه توسعه پیش از انقلاب بوده و با یک وقفه ۱۰ ساله، پنج برنامه توسعه هم بعد از پیروزی انقلاب اجرا شده است و امروز دقیقاً ۴۰ روز از آغاز برنامه یازدهم توسعه کشور که ما آن را به عنوان برنامه ششم می‌شناسیم، گذشته است.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: یک تفاوت اساسی بین این برنامه یازدهم توسعه کشور با ۱۰ برنامه قبلی به طور آشکار وجود دارد. در آن ۱۰ برنامه محور، موضوع و اولویت عمدتاً صنعت و توسعه زیرساخت‌ها برای پیشرفت کشور بود، اما در این برنامه علاوه بر اینکه رشد ۸ درصدی در اقتصاد کشور را دنبال می‌کنیم، اما محوریت برنامه محیط زیست است یا دستکم یکی از محورهای مهم آن به شمار می‌رود.

نوبخت تصریح کرد: همه جای جهان، واژه دیگری را نیز به همراه داشت که تخریب محیط زیست بود، اما بعد از آن ۱۰ برنامه قبلی، اکنون جمهوری اسلامی ایران متعهد شده تخریب‌هایی که وارد شد را جبران کند. باید به عنوان مسئول سازمان برنامه و بودجه از خانم ابتکار تشکر کنم که باعث شد در این برنامه، محیط زیست به عنوان یک محور قرار بگیرد.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه چهار هدف مهم در حوزه محیط زیست دنبال می‌شود، کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی، جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست، حفظ و احیای تنوع زیستی و نهایتاً حکمرانی خوب محیط زیستی.

نوبخت افزود: برای مهمترین موضوع در این چهار هدف یعنی کاهش انتشار آلاینده‌ها، چهار راهبرد را دنبال می‌کنیم، توسعه اقتصاد کم کربُن، توسعه فناوری‌های سبز، بهبود کیفیت آب و هوا و کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای.

معاون رئیس جمهور گفت: باید یادآوری کنم سند مشارکت داوطلبانه کشور در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای قبلاً به تصویب هیئت وزیران رسیده و امروز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ سال به سال اهداف کمی مشخص کرده‌ایم. برای دستیابی به این اهداف، هفت سیاست را در برنامه ششم اتخاذ کرده‌ایم. ابزارهای مالی و پولی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، توسعه پوشش گیاهی برای جذب گازهای گلخانه‌ای، توسعه فناوری‌های جذب گازهای گلخانه‌ای، افزایش توانمندی کشور برای جذب کمک‌های مالی بین‌المللی، بازنگری در قوانین اعطای کمک‌های بین‌المللی و دادن وام‌های کم بهره برای فعالیت‌های سبز و توسعه فناوری‌های پاک و غیر آلاینده.

نوبخت تصریح کرد: باید صراحتاً و صادقانه بگویم دستیابی به اهداف کمی بالایی که در برنامه ششم در نظر گرفته‌ایم بدون حمایت بین‌المللی قابل تحقق نیست. برای اینکه هفت سیاست یاد شده را بتوانیم اجرایی کنیم، اقدامات اجرایی که در پیش گرفته‌ایم موضوع تدوین و روزآمدکردن استانداردهای انتشار گازهای گلخانه‌ای است. افزون بر این استفاده از ساز و کارهای اقتصادی، تسهیل واردات فناوری‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کنترل مکان‌های دفع پسماندهای شهری به منظور کاهش انتشار گاز متان، امکان‌سنجی تزریق گازهای گلخانه‌ای به اعماق زمین و اعمال مالیات بر انتشار گازهای گلخانه‌ای در دستورکار است.

وی افزود: شاید اگر پیگیری‌های دولت یازدهم نبود امروز اصلاً دریاچه ارومیه‌ای در کار نبود. هر چند همه ما از آلودگی هوا رنج می‌بریم، اما به عنوان مسئول یک دستگاه نظارتی باید گزارش کنم تعداد روزهایی که کشور از هوای سالم و پاک بهره می‌برد سال به سال بیشتر شده و هر چندکه هنوز در آغاز راه هستیم، اما امیدوارم در کنفرانس‌های آینده، به جای برنامه از نتایج اجرای برنامه‌های سخن بگوییم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha