آیا دوست دارید بدون استفاده از داروهای شیمیایی از شر زکام بهاره خلاص شوید؟ در اینجا چند روش خانگی برای حساسیت فصلی، پیشنهاد شده است تا با کمک آنها زکام بهاره‌تان را برطرف نمایید.

روش های خلاصی از حساسیت فصلی و زکام بهاره

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایو کلینیک، بهار به معنای جوانه های گل و شکوفه دادن درختان است و شما یکی از میلیون ها نفری هستید که آلرژی فصلی دارند و عطسه، احتقان، آبریزش بینی و سایر علائم آزاردهنده را تجربه می کنند. آلرژی های فصلی که تب یونجه و رینیت آلرژیک نیز نامیده می شود می توانند باعث شود از فصل بهار متنفر باشید. اما قبل از اینکه به گل های پلاستیکی و چمن مصنوعی بسنده کنید، این راهکارهای ساده را برای کنترل آلرژی های فصلی امتحان کنید.

قرار گرفتن در معرض محرک های آلرژی را کاهش دهید

برای کاهش قرار گرفتن در معرض چیزهایی که باعث ایجاد علائم و نشانه های آلرژی شما می شوند (آلرژن ها) کارهای زیر را انجام دهید:

  • در روزهایی که هوا خشک است و باد می وزد در خانه بمانید. بهترین زمان برای بیرون رفتن پس از یک باران خوب است که به پاکسازی گرده ها از هوا کمک می کند.
  • از چمن زنی، کشیدن علف های هرز و سایر کارهای باغبانی که باعث تحریک آلرژن ها می شود خودداری کنید
  • لباس‌هایی را که بیرون پوشیده‌اید از تن درآورده و دوش بگیرید تا گرده‌ها را از روی پوست و موهایتان بشویید
  • لباس های شسته شده را بیرون آویزان نکنید؛ گرده ها می توانند به ملحفه ها و حوله ها بچسبند.
  • اگر بیرون از خانهه مشغول فعالیت هستید، از ماسک صورت استفاده کنید

علائم و نشانه های آلرژی فصلی می تواند زمانی که گرده های زیادی در هوا وجود دارد، تشدید شوند. این مراحل می تواند به شما در کاهش قرار گرفتن در معرض کمک کند:

  • ایستگاه تلویزیونی یا رادیویی محلی خود، روزنامه محلی خود یا اینترنت را برای پیش بینی گرده ها و هواشناسی بررسی کنید
  • اگر سطوح گرد و خاک و گرده ها بالا پیش‌بینی می‌شود، قبل از شروع علائم شروع به مصرف داروهای آلرژی کنید
  • در صورت امکان در شب و یا هر زمان دیگری که تعداد گرده ها زیاد است، درها و پنجره ها را ببندید
  • از فعالیت در فضای باز در اوایل صبح که تعداد گرده ها در بالاترین میزان است خودداری کنید
  • هوای داخل خانه را تمیز نگه دارید

هیچ محصول معجزه آسایی وجود ندارد که بتواند تمام آلرژن های موجود در هوای خانه شما را از بین ببرد، اما این توصیه ها ممکن است به شما کمک کند:

  • در خانه و ماشین خود از تهویه مطبوع استفاده کنید
  • اگر در خانه خود گرمایش هوا یا تهویه هوا دارید، از فیلترهای با راندمان بالا استفاده کنید و برنامه های نگهداری منظم را دنبال کنید
  • از یک فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) قابل حمل در اتاق خواب خود استفاده کنید
  • کف ها را اغلب با جاروبرقی که دارای فیلتر HEPA است تمیز کنید

داروی بدون نسخه را امتحان کنید

انواع مختلفی از داروهای بدون نسخه می توانند به کاهش علائم آلرژی کمک کنند. آنها عبارتند از:

  • آنتی هیستامین های خوراکی: آنتی هیستامین ها می توانند به تسکین عطسه، خارش، گرفتگی یا آبریزش بینی و آبریزش چشم کمک کنند. نمونه هایی از آنتی هیستامین های خوراکی عبارتند از ستیریزین، فکسوفنادین و لوراتادین
  • اسپری بینی کورتیکواستروئیدی: این داروها علائم بینی را بهبود می بخشند.میتوانید از فلوتیکازون پروپیونات (تسکین آلرژی فلوناز)، بودزوناید (آلرژی راینوکورت) و تریامسینولون (آلرژی 24 ساعته ناساکورت) استفاده کنید.
  • اسپری بینی کرومولین سدیم: این اسپری بینی می تواند علائم آلرژی را با جلوگیری از فعالیت سیستم ایمنی که باعث ایجاد علائم می شوند، کاهش دهد. اگر درمان قبل از قرار گرفتن در معرض آلرژن ها شروع شود، بهترین نتیجه را دارد. این یک درمان بسیار ایمن در نظر گرفته می شود، اما معمولاً باید 4 تا 6 بار در روز استفاده شود.
  • ضد احتقان های خوراکی: داروهای ضد احتقان خوراکی مانند سودوافدرین (Sudafed) می توانند به طور موقت گرفتگی بینی را تسکین دهند. برخی از داروهای آلرژی یک آنتی هیستامین را با یک ضد احتقان ترکیب می کنند. به عنوان مثال می توان به ستیریزین، فکسوفنادین و لوراتادین اشاره کرد.

سینوس های خود را بشویید

شستشوی مجاری بینی با محلول نمکی یک راه سریع، ارزان و موثر برای رفع گرفتگی بینی است. شستشو مستقیماً مخاط و آلرژن ها را از بینی شما خارج می کند. محلول های نمکی را می توان به صورت آماده یا به صورت کیت برای افزودن به آب خریداری کرد. اگر از کیت یا محلول نمکی خانگی استفاده می کنید، از آب سالم و بهداشتی برای کاهش خطر عفونت استفاده کنید.

محلول های خانگی باید 1 لیتر آب، 1.5 قاشق چایخوری (7.5 میلی لیتر) نمک و 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) جوش شیرین داشته باشند. دستگاه شست و شوی بینی را بعد از هر بار استفاده با آب تمیز بشویید و بگذارید تا در هوا خشک شود.

وقتی درمان های خانگی کافی نیست

برای بسیاری از افراد، اجتناب از آلرژن ها و مصرف داروهای بدون نسخه برای کاهش علائم کافی است. اما اگر آلرژی های فصلی شما همچنان آزاردهنده است، تسلیم نشوید. درمان های دیگری نیز در دسترس است.

اگر آلرژی های فصلی بدی دارید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است به شما توصیه کند که آزمایش های پوستی یا آزمایش خون انجام دهید تا دقیقا مشخص شود چه آلرژن هایی باعث ایجاد علائم شما می شوند. آزمایش می‌تواند به تعیین اقداماتی که باید برای جلوگیری از محرک‌های خاص خود انجام دهید و تشخیص اینکه کدام درمان‌ها احتمالاً برای شما بهتر عمل می‌کنند، کمک کند.

برای برخی افراد، واکسن های آلرژی (ایمونوتراپی آلرژن) می تواند گزینه خوبی باشد. این درمان شامل تزریق های منظم حاوی مقادیر کمی از موادی است که باعث آلرژی شما می شود. با گذشت زمان، این تزریق ها واکنش سیستم ایمنی را که باعث علائم می شود کاهش می دهد. برای برخی از آلرژی ها، درمان می تواند به صورت قرص زیر زبان انجام شود.


درمان های خانگی زکام بهاره

با استفاده از درمان های خانگی زیر زکام بهاره را شکست دهید:

عسل

عسل خام و محلی، ضدآلرژی بی نظیری در بسیاری از افراد است. استفاده روزانه چند قاشق چایخوری و یا غذاخوری کمک بسیاری به درمان زکام بهاره می کند. همچنین جویدن موم عسل روزی 3 قاشق چایخوری بسیار مفید است.

گرده زنبور نیز مفید است. این گرده که از گل های مختلف به وجود می آید، به علت داشتن پروتئین بالا و مقادیری از مواد معدنی، ویتامین ها و چربی ها، ماده مغذی خوبی است.

در یک کیلوگرم عسل، چند میلیون گرده گل یافت می شود. گرده زنبور را به مقدار یک قاشق چایخوری چهار بار در روز مصرف کنید.

ویتامین C

ویتامین C نوعی آنتی هیستامین، آنتی اکسیدان و آنتی توکسین طبیعی است. با مصرف این ویتامین در کنار عسل خام می توان به راحتی به جنگ زکام بهاره رفت.

تعدادی مکمل های دارویی حاوی ویتامین C نیز وجود دارد که می توانید از داروخانه ها خریداری کنید.

از خوراکی های حاوی ویتامین C نیز می توان به پرتقال، گریپ فروت، لیموترش، پاپایا، فلفل دلمه ای، بروکلی و دیگر کلم ها (کلم ترش و کیمچی عالی هستند)، توت فرنگی، آناناس، کیوی و طالبی اشاره کرد.

گزنه

گزنه، آنتی هیستامینی طبیعی است. می توانید با مصرف چای یا کپسول گزنه از حساسیت فصلی و زکام بهاره رها شوید.

این گیاه آنزیم های لیپواکسیژناز و سیکلواکسیژناز را کنترل می کند. این دو آنزیم مسئول تبدیل اسید آراشیدونیک به پروستا گلاندین ها و لکوترین ها و ایجاد التهاب می‌باشند.

استفاده از این گیاه در التهاب مخاط بینی آلرژیک بسیار مؤثر است.

استفاده از قوری پاکسازی بینی (نتی پات)

با استفاده از این قوری تمام ترشحات از مجاری بینی خارج می شوند، سیسنوس ها تمیز شده و تنفس بهبود می یابد.

استفاده منظم از نتی پات موجب بهبود برخی امراض تنفسی مانند آسم و برونشیت می شود.

هنگام استفاده از نتی پات، از آب تصفیه شده و یا آب نمک استفاده کنید.

اگر از آب آلوده استفاده کنید، ممکن است به برخی از آمیب های مضر برای بدن آلوده شوید.

قارچ ریشی (جان افزا)

تحقیقات نشان داده است که این قارچ علاوه بر درمان برخی مشکلات جسمی، واکنش های حساسیتی را نیز کنترل می کند.

این قارچ مانند اکسپکتورانت عمل کرده و خلط آور و ضد ویروس و ضد التهاب است.

علاوه بر آن اسید گانودریک موجود در قارچ ریشی، ضدحساسیت بوده و از ترشح هیستامین در بدن جلوگیری می کند و عملکرد کبد را بهبود می بخشد.

فلاونوئیدها

فلاونوئیدها بیشتر در گیاهان دیده می شوند. بهترین منابع فلاونوئیدها عبارتند از، سیب، زردآلو، زغال اخته، گلابی، تمشک، توت فرنگی، لوبیا سیاه، کلم، پیاز، جعفری، لوبیا چیتی و گوجه فرنگی. فلاونوئیدها اثربخشی ویتامین C را افزایش می دهند.

مصرف خوراکی های حاوی این مواد شیمیایی گیاهی برای درمان آلرژی ها بسیار مفید است.

ادویه

برخی از ادویه ها مانند زردچوبه ضدالتهاب هستند. دارچین و شیرین بیان (که اغلب در چای استفاده می شوند) می توانند مشکل تنفسی ناشی از حساسیت را بهبود بخشند.

پیاز، سیر، زنجبیل، ریشه خردل و فلفل تند علاوه بر اینکه به غذای مصرفی تان طعم خوبی می دهند، بلکه ویژگی های ضدالتهابی دارند.

رایحه و اسانس درمانی

اسانس نعناع و حرارت ناشی از چای نعناع و یا استنشاق بخار این گیاه، راه های هوایی بدن را آرامش بخشیده و تنفس را راحت تر می کند.

اسانس هاس اسطوخودوس، اکالیپتوس، گل سرخ یا نعناع در درمان زکام بهاره بسیار موثر هستند. 1 تا 3 قطره اسانس را با یک قاشق غذاخوری روغن حامل ترکیب کرده و به روی سینوس ها و یا کف پاهایتان بمالید.

همچنین می توانید اسانس اسطوخودوس یا گل سرخ را در هوای اتاق پراکنده کنید و یا بر روی یک تکه پارچه ریخته و استنشاق نمایید.

خوراکی های پروبیوتیک و تخمیرشده

هرقدر سن انسان افزایش می یابد، از ذخایر آنزیم های دستگاه گوارش او بر اثر استفاده کم می شود.

بسیاری از افراد جوان هم به دلیل استفاده زیاد از آنتی بیوتیک ها، رژیم غذایی نامناسب، اضطراب و عواملی دیگر دچار کمبود در این آنزیم می شوند. با مصرف غذاهای حاوی آین آنزیم ها، علاوه بر بهبود دستگاه گوارش، سیستم ایمنی بدن نیز بهبود می یابد.

بهبود سیستم ایمنی بدن هم، فرد را در برابر انواع بیماری ها از جمله، زکام بهاره ایمن می کند. از این مواد غذایی می توان به کیمچی، کلم ترش، ماست اشاره کرد.

مکمل های پوبیوتیک نیز حاوی منابع غنی از باکتری های مفید هستند که برای گوارش و برطرف کردن حساسیت های فصلی مناسب هستند.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3، ضدالتهاب های طبیعی هستند. از برخی از این اسیدها می توان به منابع زیر اشاره کرد:

  • ماهی های ساردین و سالمون، دانه کتان و گردو

این اسیدها را می توان در دیگر غذاهای دریایی و گوشت حیواناتی که از منابع حاوی اسیدهای چرب امگا3 تغذیه شده اند، پیدا کرد.

پرهیز غذایی

اگر به حساسیت فصلی و زکام بهاره مستعد هستید، بنابراین باید از خوراکی هایی که این شرایط را بدتر می کنند، پرهیز کنید. از مصرف مواد غذایی زیر خودداری کنید تا احتمال ابتلا به زکام بهاره در شما به حداقل برسد:

محصولات لبنی شامل:

  • شیر و ماست بز
  • غلات (به ویژه غلاتی که سرشار از گلوتن هستند)
  • تخم مرغ
  • شکر
  • سیب زمینی
  • سبزیجات دارای ریشه نشاسته ای
  • غذاهای سرخ و فرآوری شده

پاکسازی خانه از گرده های گل

  • با شستن مو و پوست خود پس از اینکه به منزل برگشتید، می توانید گرده های گل را که روی بدن تان نشسته اند را پاک کنید. همچنین چشم های تان را با آب سرد بشویید.
  • اگر حیوان خانگی دارید، بهتر است در زمان اوج حساسیت از آن فاصله بگیرید. همینطور آن را مرتب بشویید.
  • تمیز کردن کف خانه از گرده های گل، وقتی فرش یا موکت روی آن پهن نباشد، راحت تر است.

بنابراین بهتر است مدتی فرش و یا موکت های تان را جمع کنید. اگر این کار ممکن نیست، بنابراین با جاروبرقی مرتب کف اتاق ها را جارو کنید.
نوشیدن آب کافی تا می توانید آب بنوشید و یا از میوه و سبزیجات پر آب مصرف کنید. بدن وقتی پرآب باشد، ترشحات موجود در آن رقیق می شود . همچنین غشاهای مخاطی را پر آب می کند و از احساس خشکی و خارش می کاهد.

سرکه سیب

سرکه سیب در درمان حساسیت فصلی معجزه می کند. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری لیموترش و نصف قاشق غذاخوری عسل خام را با هم ترکیب کرده و میل نمایید و معجزه آن را ببینید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha