همزمان با معرفی کاندیداهای ریاست جمهوری در فضای مجازی و رسانه ملی، تبلیغات کاغذی این افراد نیز آغاز شده است در حالی که اگر بدانند برای تولید یک تن کاغذ حدود 17 درخت، 2400 وات برق و 324 لیتر آب مصرف می‌شود، شاید نسبت به این نوع تبلیغات کاغذی در شهر بازنگری کنند، زیرا شعارهای حمایتی این کاندیداها از محیط زیست باید در رفتار و عمل آنان نیز قابل رویت باشد.

تبلیغات کاغذی کاندیداهای ریاست جمهوری به چه قیمتی؟

سلامت نیوز:همزمان با معرفی کاندیداهای ریاست جمهوری در فضای مجازی و رسانه ملی، تبلیغات کاغذی این افراد نیز آغاز شده است در حالی که اگر بدانند برای تولید یک تن کاغذ حدود 17 درخت، 2400 وات برق و 324 لیتر آب مصرف می‌شود، شاید نسبت به این نوع تبلیغات کاغذی در شهر بازنگری کنند، زیرا شعارهای حمایتی این کاندیداها از محیط زیست باید در رفتار و عمل آنان نیز قابل رویت باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری از پنجشنبه هفته گذشته آغاز و در هر محدوده محلی برای نصب تبلیغات کاندیداها در نظر گرفته شده است، هر چند تبلیغات کاغذی کاندیداها نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته اما هنوز هم با وجود گسترش شبکه‌های مجازی و سهولت دسترسی به اینترنت، کاندیداها برای معرفی و تبلیغات خود از پوستر و تراکت کاغذی استفاده می‌کنند.

ورودی متروها و فروشگاه‌های بزرگ تعدادی از جوانان برای تبلیغ نامزد خود مشغول پخش تراکت و پوستر هستند که علاوه بر ایجاد آلودگی بصری در شهر، منجر به هدر رفت کاغذ و انرژی می‌شود. در حالی که بسیاری از مردم از طریق رسانه‌ ملی و اخبار شبکه‌های مجازی با عملکرد و سوابق مدیریتی نامزد خود آشنا شده‌اند، بنابراین پس از دریافت پوستر چند قدم آن طرف‌تر پوسترها را روی زمین رها می‌کنند.

زهرا جواهریان، مدیرکل دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست در مورد کمپین انتخابات بدون پوستر به خبرنگار آنا می‌گوید: برای تولید یک تن کاغذ باید حدود 15 تا 17 درخت تنومند را قطع کنیم، علاوه بر این به 324 هزار لیتر آب و 2400 وات برق نیاز داریم، به عبارت دیگر تنها برای تولید یک برگ کاغذ «آ چهار» 10 لیتر آب مصرف می‌شود. به همین دلیل در راستای حفظ و حفاظت از محیط زیست باید استفاده از کاغذ را به حداقل برسانیم.

او معتقد است که در مرحله دوم بهتر است برای صرفه‌جویی و استفاده بهینه از کاغذهای بازیافتی و یا کاغذهای تولید شده از پودر سنگ استفاده کنیم و برای تبلیغات و تولید پوستر و تراکت، کاغذهای بازیافتی را جایگزین کاغذهای با کیفیت و جدید کنیم.

جواهریان تاکید می‌کند که خوشبختانه استفاده از کاغذهای تولید شده از پودر سنگ هزینه چندانی ندارد و در آینده نیز در استان‌های یزد و اصفهان شاهد راه‌اندازی این کارخانه‌ها خواهیم بود زیرا هم‌اکنون تکنولوژی تولید پودر سنگ داخلی را نداریم، بنابراین اگر تولید این پودر در کشور صورت گیرد هزینه‌ها بسیار پایین‌تر خواهد آمد.

مدیرکل دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست ادامه می‌دهد: متاسفانه صنعت استفاده از کاغذهای بازیافتی شفاف و چهاررنگ در کشور مناسب نیست و بیشتر در حد کارتن‌سازی و شانه تخم‌مرغ‌سازی از آن استفاده می‌‌شود، اگر سعی کنیم مصرف کاغذ جدید را کاهش دهیم نه تنها شاهد قطع درختان کمتری خواهیم بود بلکه ما آب و انرژی را هم صرفه‌جویی می‌کنیم. متاسفانه همه کاندیداهای ریاست جمهوری برای تبلیغات خود از کاغذهای باکیفیت و خوب استفاده ‌می‌کنند در نتیجه انرژی، درخت و آب بسیاری را باید مصرف کنیم.

چندی پیش نیز معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی پیامی تلگرامی نسبت به مصرف کاغذ در جریان تبلیغات ریاست جمهوری و شوراها هشدار داد و گفت: «انتخابات را به قطع درختان گره نزنیم. آثار مثبت رشد شتابنده فضاهای مجازی، کاهش استفاده از کاغذ برای هر نوع تبلیغات است. انتخابات ۹۶ را به نقطه عطفی در #انتخابات_بدون_پوستر تبدیل کنیم. مردم ما به آن بلوغ سیاسی رسیده‌اند که به اندیشه و عمل رای دهند، نه به ژست‌های انتخاباتی.»

در همین راستا جواهریان به کاندیداهای ریاست جمهوری توصیه کرد: باتوجه به اینکه امروزه بسیاری از مردم به اینترنت و فضای مجازی دسترسی آسان دارند و با نحوه استفاده از این تکنولوژی نیز آشنا هستند برهمین اساس به کاندیداها توصیه می‌کنیم تبلیغات خود را به سمت فضای مجازی سوق دهند تا در مصرف انرژی و آب و درخت صرفه جویی شود، زیرا همه مردم با مسایل محیط زیست و بحران کم‌آبی آشنا هستند و می‌دانند که ما جزو 10 کشور اول دنیا در انتشار دی اکسید کربن هستیم، بنابراین برای مردم مهم خواهد بود که کاندیدای آنها به محیط زیست اهمیت می‌دهد و اگر کاندیداهای ریاست جمهوری در تبلیغات خود احترام به محیط زیست را در رفتار و گفتار خود رعایت کنند قطعا می‌توانند در بین حامیان محیط زیست جایگاه خوبی برای خود به دست آورند.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران همزمان با پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها در کشور آغاز می‌شود، بر همین اساس پیش بینی می‌شود با حجم گسترده تبلیغات کاغذی مواجه باشیم که اگر بدون توجه به مسائل محیط زیستی از کاغذ، این سرمایه طبیعی استفاده شود قطعا برای آینده محیط زیست اثرات مخرب بسیاری به همراه دارد. به نظر می‌رسد مردم با استفاده از فضای مجازی از مدت‌ها قبل از شیوه‌های مدیریتی و سوابق نامزدهای خود آگاهی یافته و نیازی به انتشار پوستر و تراکت کاغذی در شهر نباشد.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha