سرطان تخمدان یکی از کم‌شیوع‌ترین انواع سرطان زنان به شمار می‌رود و سالانه حدود 250 هزار زن در دنیا با این بیماری شناسایی می‌شوند و سالانه قریب 140 هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

علائمی که شوخی‌بردار نیستند

سلامت نیوز:  سرطان تخمدان یکی از کم‌شیوع‌ترین انواع سرطان زنان به شمار می‌رود و سالانه حدود 250 هزار زن در دنیا با این بیماری شناسایی می‌شوند و سالانه قریب 140 هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، شانس زنده ماندن زنان مبتلا به سرطان تخمدان در عرض پنج سال 45 درصد است، در حالی که مبتلایان به سرطان سینه تا بیش از 89 درصد شانس زنده ماندن دارند و این موضوع، نیاز به توجه بیشتر به سلامت زنان را می‌رساند. به دلیل شباهت علائم این بیماری با ناراحتی‌های گوارشی، معمولا زمانی تشخیص داده می‌شود که بیماری تا حد زیادی پیشرفت کرده و در مراحل پایانی قرار گرفته است. از این‌رو، حدود نیمی از مبتلایان شانس زنده ماندن را از دست می‌دهند. به دلیل اهمیت این بیماری، از سال 2013، هر ساله 8 می ‌مصادف با 18 اردیبهشت را به نام روز جهانی سرطان تخمدان نام‌گذاری کرده‌اند. در چنین روزی، سازمان‌های مرتبط با سرطان تخمدان در دنیا با یکدیگر متحد می‌شوند تا آگاهی عمومی را نسبت به این بیماری افزایش دهند. در روز جهانی سرطان تخمدان تلاش می‌شود تا در مبتلایان به این بیماری، حس همبستگی در مبارزه با این بیماری را القا کنند تا روحیه مبارزه را در آنها بالا ببرند.

 عوامل خطر را بشناسید
به گزارش «ovariancancerday»، تاکنون روش دقیق و قابل اعتمادی برای شناسایی سرطان تخمدان وجود ندارد به همین دلیل معمولا روند تشخیص بیماری تا مراحل پایانی بیماری به تأخیر می‌افتد و زمانی سرطان تشخیص داده می‌شود که دیگر درمان پاسخگو نخواهد بود.
سن: بیشتر موارد ابتلا به سرطان تخمدان در زنان بالای 55 سال رخ می‌دهد. در واقع، ابتلا به این بیماری بعد از یائسگی شدت می‌یابد. البته در مواردی هم سرطان تخمدان در زنان جوان مشاهده می‌شود.  سابقه خانوادگی: زنانی که بیشتر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند جزء گروهی هستند که در خانواده درجه یک خود مانند مادر یا خواهر سابقه ابتلا به سرطان تخمدان، پستان، روده بزرگ یا رحم دارند.
عامل ژنتیکی: وجود ناهنجاری در ژن‌های BRCA1 یا BRCA2 خطر ابتلا به سرطان تخمدان را بالا می‌برد. اینها، ژن‌هایی هستند که به ترمیم آسیب‌های سلولی کمک می‌کند و خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد.
سایر عوامل: علاوه‌بر عوامل پرخطری که اشاره شد، برخی دیگر از موارد نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد.
بر این اساس، زنانی که فاقد فرزند هستند، زنانی که هرگز از قرص‌های ضدبارداری استفاده نکرده‌اند، زنانی که قاعدگی آنها در سنین پایین شروع می‌شود یا پیش از موعد یائسه می‌شوند به‌طور متوسط بیشتر از سایر زنان در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند.
به‌طور تقریبی 15 درصد موارد ابتلا به سرطان تخمدان در زنان به دلیل وجود سابقه خانوادگی این بیماری است. این سابقه خانوادگی به دنبال ارتباط خونی نزدیک با خانواده درجه یک حاصل می‌شود و چنانچه سابقه ابتلا به سرطان پستان تا قبل از 50 سالگی و سرطان تخمدان در هر سنی وجود داشته باشد، خطر ابتلا به این سرطان‌ها در فرد چندین برابر می‌شود. در زنانی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند، فاکتور سن اهمیت بالایی دارد.

 علائمی که شوخی‌بردار نیستند
علائم سرطان تخمدان معمولا شباهت زیادی به بیماری‌هایی چون ناراحتی‌های گوارشی دارند و به همین دلیل دیر تشخیص داده می‌شوند و بیماران شانس درمان به موقع و موثر را از دست می‌دهند. آگاهی از علائم و عوامل پرخطر به‌طور قطع می‌تواند تشخیص زودهنگام را به دنبال داشته باشد.  افزایش غیرعادی اندازه شکم و نفخ دائمی؛ دشواری در غذا خوردن و احساس سیری زودهنگام؛ درد شکمی یا لگنی و احساس دفع ادرار اضطراری از علائم هشداردهنده سرطان تخمدان به شمار می‌رود. در صورتی که زنان یک یا چند علامت این بیماری را داشته باشند که بین چند روز تا سه هفته تداوم داشته باشد، باید حتما به پزشک مراجعه کنند تا معاینات لازم برای تشخیص احتمالی بیماری انجام شود. علاوه‌بر این، تغییر در اجابت مزاج، خونریزی غیرطبیعی واژینال، خستگی و کاهش یا افزایش وزن بی‌دلیل به‌ویژه در اطراف شکم نشانه‌های دیگر بیماری است.

 پیشگیری قدم اول
از آنجایی که بهترین راهکار برای هر بیماری، جلوگیری از ابتلاست، در زمینه سرطان تخمدان هم محققان گزینه‌هایی را مطرح کرده‌اند که می‌تواند مانع ابتلا به این سرطان شود. به‌طور کلی، دو گزینه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان وجود دارد. یکی از این روش‌ها، مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری است، به‌طوری که محققان معتقدند مصرف این قرص‌ها خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا بیش از 30 تا 60 درصد کاهش می‌دهد. روش دیگر پیشگیری از بروز سرطان تخمدان، جراحی و برداشتن تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ در افرادی است که آزمایش‌های ژنتیک شانس ابتلا به این سرطان را در آنها نشان می‌دهد. در بیشتر زنانی که یائسگی را تجربه کرده‌اند، جراحی و خارج کردن تخمدان‌ها، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان و سرطان‌های مرتبط را بین 85 تا 90 درصد کاهش می‌دهد. در زنانی که در سنین پیش از یائسگی هستند، خارج کردن تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ خطر ابتلا به سرطان پستان را تا 40 تا 70 درصد پایین می‌آورد.  بررسی‌ها نشان می‌دهد که شایع‌ترین نوع سرطان تخمدان از لوله‌ها فالوپ داخل رحم بروز می‌کند که مستلزم جراحی زنان می‌شود. حفظ وزن متعادل نیز میزان خطر ابتلا را کاهش می‌دهد.  بسیاری از زنان تصور می‌کنند انجام تست‌های سالانه زنان مانند تست پاپ‌اسمیر راهی مطمئن برای شناسایی سرطان تخمدان است اما محققان معتقدند که تست پاپ‌اسمیر تنها تغییرات پیش‌سرطانی سلول‌های ناحیه سرویکس (گردن دهانه رحم) را نشان می‌دهد و راهی برای تشخیص سرطان تخمدان محسوب نمی‌شود و با معاینات دقیق پزشک حاصل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha