برق و آب در روستای لردگان در چهارمحال‌و‌بختیاری بر اثر وقوع سیل قطع شده و ساکنان مناطق سیل‌زده در چادرهای امداد‌رسانی اسکان داده شده‌اند.

سیل همچنان می‌تازد

سلامت نیوز:باراش باران و وقوع سیل در کشور بازهم خسارت به‌دنبال داشت. باران در روزهای اخیر، نواحی غربی و شمال غربی کشور را دربر گرفت که با وجود هشدارهای پیاپی از سوی سازمان هواشناسی درباره وقوع سیل و طوفان در بیش از 12 استان خسارات زیادی به خانه‌ها، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی این مناطق وارد شده است. سیل در چهارمحال‌و‌بختیاری خانه‌های زیادی را ویران کرده و باعث ناپدید‌شدن چند نفر شده است.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: برق و آب در روستای لردگان در چهارمحال‌و‌بختیاری بر اثر وقوع سیل قطع شده و ساکنان مناطق سیل‌زده در چادرهای امداد‌رسانی اسکان داده شده‌اند. سیل در یک ماهه اخیر، نزدیک به 10 مورد سیل در کشور اتفاق افتاده که بیش از 40 کشته بر جای گذاشته، نزدیک به هزار واحد مسکونی را تخریب کرده و میلیاردها ریال خسارت مالی به کشاورزان و زیرساخت‌های عمرانی وارد کرده است. 


4 زن ناپدید شدند


بارش باران از ظهر روز یکشنبه در غرب کشور آغاز شده است. ابوالقاسم کریمی، فرماندار لردگان در چهارمحال‌و‌بختیاری می‌گوید که تاکنون چهار زن از ساکنان روستای سید‌محمد ناپدید شده‌اند و جست‌وجوی برای یافتن آنها از سوی نیروهای امدادی ادامه دارد. به گفته او، سیل به خانه‌ها و لوازم خانگی خانوارهای این روستا خسارت وارد کرده است. 40 خانه در این روستا آسیب دیده و برق و آب درپی وقوع سیل قطع شده و بارش‌ها در منطقه همچنان ادامه دارد. کارشناسان ستاد مدیریت بحران و نیروهای امدادی در حال بررسی ابعاد خسارات ناشی از سیل در منطقه هستند. 
به گفته ستار فرهادی، مدیرکل ستاد بحران استان چهارمحال‌و‌بختیاری، درپی بارش شدید باران و وقوع سیلاب در شهرستان لردگان چهارمحال‌و‌بختیاری که همچنان ادامه دارد، سنگ‌های 10 و 20 تنی در این منطقه جابه‌جا شده و کار جست‌وجو برای ناپدید‌شدگان را سخت‌تر کرده است. او می‌گوید: تلاش برای یافتن ناپدید‌شدگان از عصر روز یکشنبه توسط نیروهای امدادی و نیروهای بومی منطقه آغاز شده بود که به‌دلیل تاریکی هوا و سخت‌گذر بودن منطقه و نیز گل‌و‌لای ناشی از سیلاب، کار جست‌وجو را برای نخستین روز غیرممکن کرد. او یادآور شد: بارش‌های دو روز گذشته تاکنون در چهارمحال‌و‌بختیاری همچنین به پل‌های ارتباطی و زیرساخت‌های روستای دره یاس از توابع شهرستان کیار و روستای لبد از توابع شهرستان کوهرنگ این استان خسارت وارد کرده است. به گفته او پس از بررسی‌های کارشناسی میزان خسارت ناشی از بارش باران شدید، تگرگ و جاری‌شدن سیل در نقاط مختلف این استان اعلام می‌شود. با توجه به احتمال ادامه بارش‌ها و امکان جاری‌شدن سیل در استان، هشدارهای لازم به عشایر و ساکنان مناطق مختلف اعلام شده است. 


در پایان هفته گذشته نیز سیل به 6 روستا در استان زنجان خساراتی وارد کرد. مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اعلام اینکه این سیل در روستاهای اردهین، سراب، عمو‌کندی، پنبه‌زبان، گل‌تپه، زاغلو،‌ سازین، گوگجه ییلاق و ملک چمنی در خدابنده جاری شده است، به خبرآنلاین گفت: سیل خسارت جانی نداشت و مسیر آن در حال بازگشایی است. 
به گفته صفی‌الله کرامتی، سیل خسارت فراوانی به زیرساخت‌ها و زمین‌های کشاورزی وارد کرده است. 
او با اشاره به اینکه در 6 روستا از توابع خدابنده بروز سیل خسارت‌های فراوانی را به این مناطق وارد کرده است، خاطرنشان‌ کرد: امدادرسانان پس از وقوع این حادثه، بلافاصله در محل حاضر شدند که خوشبختانه با امدادرسانی به‌موقع هیچ‌گونه خسارت جانی گزارش نشده است. 
او به بروز خسارت به باغات ماه‌نشان نیز اشاره کرده و گفت: با حضور کارشناسان در حال برآورد خسارت‌های واردشده به این مناطق هستیم تا عملیات بازسازی بلافاصله آغاز شود. 


هشدار از هفته گذشته؛ امداد‌رسانی به هزار و 270 نفر


هفته گذشته بود که سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطاریه‌ای از آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی‌شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها و سرریزشدن سدها در مناطقی از هشت استان کشور خبر داد. 
هوا‌شناسی پیش‌بینی کرده بود به سبب شدت بارش در روز سه‌شنبه، آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی‌شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها و سرریزشدن سدها در جنوب آذربایجان‌های شرقی و غربی، شمال لرستان، بیشتر مناطق استان‌های کردستان، کرمانشاه، همدان، زنجان و قزوین وجود دارد. هواشناسی همچنین با صدور اطلاعیه‌ای از موج بارشی و بارش‌های باران در 22 استان کشور خبر داده بود. بارش‌های باران در اواخر هفته گذشته تا روزهای ابتدایی هفته جاری، 12 استان را تحت‌تأثیر قرار داده است. شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال احمر می‌گوید: 12 استان آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، تهران، چهارمحال‌و‌بختیاری، زنجان، فارس، قزوین، قم، کردستان، لرستان و مازندران متأثر از وقوع سیل و طوفان بوده‌ است. به گفته او در این زمینه به 40 شهر و روستا امدادرسانی صورت گرفته و 179 نفر اسکان اضطراری یافته‌اند. معاون عملیات سازمان امدادونجات می‌گوید: دراین عملیات همچنین به هزار و 278 نفر امدادرسانی شده و 129 واحد مسکونی از آب تخلیه شده و همچنین 16 دستگاه خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شد. 


جانباختگان  صاعقه


بر اثر رعدوبرق عصر جمعه گذشته در بخش سلفچگان استان قم، دو نفر کشته و 10 نفر دیگرمصدوم شدند. در این حادثه یک نفر در لحظات اولیه حادثه و یک نفر هم در درمانگاه جان خود را از دست داد. همچنین چهار نفر مصدوم به قم منتقل شدند و باقی حادثه‌دیدگان به درمانگاه سلفچگان انتقال یافتند. حال عمومی یکی از مصدومان منتقل‌شده به بیمارستان قم وخیم گزارش شده است. صاعقه
جمعه‌شب گذشته در سوادکوه مازندران هم جان یک روستایی 50 ساله را گرفت. به دنبال این حادثه یک روستایی 56 ساله نیز مصدوم شد که پس از کمک‌های اولیه کارکنان اورژانس برای درمان به بیمارستان منطقه «زیرآب» انتقال یافت. این حادثه درمنطقه «مهرآب» شهر زیرآب رخ داد. دختر 20 ساله «دیشموکی» در شهرستان کهگیلویه در کهگیلویه‌و‌بویراحمد هم بر اثر رعدوبرق شدید در جمعه‌شب گذشته جان خود را از دست داد. در این حادثه یک روستایی 60 ساله نیز دچار سوختگی شد که پس از کمک‌های اولیه کارکنان اورژانس برای درمان به بیمارستان انتقال یافت. 


تشدید سیل در سال‌های اخیر


سیل به‌عنوان یکی از بلایای طبیعی بسیار مخرب در ایران می‌تواند معلول عواملی همچون جنگل‌زدایی‌، تخریب مراتع، تبدیل و تغییر آبخیزها و تالاب‌ها به مزارع، حجم روزافزون زباله و ضایعات باشد که سیل سال‌های اخیر استان‌های شمالی می‌تواند شاهدی بر این ادعا باشد. از دیگر عوامل تشدید سیل در ایران می‌توان به دخل‌وتصرف غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها، تخریب منابع طبیعی و پوشش گیاهی منطقه ازجمله جنگل‌زدایی، دست‌اندازی بشر به طبیعت و تغییر کاربری اراضی، احداث غیراصولی پل و جاده روی رودخانه‌ها و از طرف دیگر، وقوع خشکسالی‌ها نیز اشاره کرد. تخریب جنگل‌ها و مراتع، چرای بی‌رویه دام در بالادست سدها و مسدودکردن غالب رودخانه‌های کشور با دیواره‌های بتونی نیز از دیگر دلایل تشدید سیل در کشور است. بر‌اساس اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست، از 421 مورد سیل اتفاق‌افتاده از سال 1330 تا 1380، نزدیک به 74 درصد آن تنها مربوط به سال‌های 1360 تا 1380 می‌شود. یعنی در فاصله سال‌های 60 تا 80 میزان سیل 20 برابر شده، درحالی‌که تغییرات زیادی در بارندگی‌های منطقه جز چند مورد استثنایی وجود نداشته است؛ البته از این زمان به بعد نیز آمار دیگری ارائه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha