یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: بیش از ۱۵ درصد افراد جامعه سیگار می‌کشند، به خصوص جوانان گرایش بیشتری به این موضوع دارند.

سلامت نیوز: معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: بیش از ۱۵ درصد افراد جامعه سیگار می‌کشند، به خصوص جوانان گرایش بیشتری به این موضوع دارند.

به گزارش سلامت نیوز، محسن روشن پژوه در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان بهزیستی کشور پیگیری و درمان اعتیاد است؛ در توصیه‌های منابع بین المللی و تجارب پژوهشی تأکید بر چند اصل در موفقیت درمان اعتیاد است.

وی گفت: برنامه‌های ما باید معطوف به توسعه سلامت در این زمینه باشد و منابع بین المللی و علمی بر مداخلات درمانی در ترک اعتیاد تاکید دارد به خصوص اینکه این مداخلات ادغام یافته و جامع نگر باشد.

عضو دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه بر اساس این رویکرد‌ها، برنامه‌های ما نیز به صورت مداخلات چند جانبه در درمان اعتیاد وترک سیگار در نظر گرفته شده است ادامه داد: براساس باورهای قدیمی و اشتباه تصور می‌شد وقتی فردی استعمال توامان مواد مخدر و سیگار دارد، اولویت را به درمان مواد مخدر داده است و ترک سیگار را به تعویق می‌اندازد در حالیکه در شواهد بین المللی به درمان همزمان مواد مخدر و سیگار تأکید شده است.

روشن پژوه گفت: ما در همین زمینه با حمایت مرکز پژوهش‌های کنترل دخانیات سازمان بهزیستی کشور طرح تحقیقاتی انجام دادیم تا همزمان درمان اعتیاد و ترک سیگار بررسی شود و البته شواهد نیز تأیید کرده است که درمان هر دو این‌ها باهم با موفقیت بیشتری همراه است.

وی با اشاره به اینکه چند استان و مرکز استان منتخب شدند و آموزش‌های لازم برای توسعه این الگو در نظر گرفته شده است افزود: در این راستا نقاط ضعف و قوت این طرح بررسی و آموزش‌های متعددی گذاشته شد و کار در استان‌ها آغاز شده است.

روشن پژوه ادامه داد: هدف از اجرای این طرح پژوهش این است که ماندگاری درمان اعتیاد را بالا ببریم و ترک سیگار را تقویت کنیم زیرا هر دو این‌ها جزو آسیب‌های جدی کشور بخصوص جوانان است.

وی در ادامه افزود: بیش از ۱۵ درصد افزایش جامعه سیگار را استعمال می‌کنند و به همین دلیل توسعه رویکرد پیشگیری در درمان اعتیاد بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha