یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 21330

مدیرکل دفتر گسترش این وزارتخانه از اعلام منابع آزمون دکتری به سازمان سنجش طی چند روز آینده خبر داد. ثبت‌نام آزمون دکتری نیز احتمالا در آذر ماه انجام می‌گیرد.


به گزارش سلامت نیوز  : امید سلیمی بنی: انتشار نقاط ابهام و مشکلات داوطلبان آزمون دکترای مرکزی در سایت خبر آنلاین و روزنامه خبر، باعث واکنشهای متفاوتی  شده است. به جز مخاطبان زیادی که این گزارشها را خواندند و برخی نیز نظر خود را اعلام کردند، در روزهای گذشته، مسئولان مختلفی نیز برای زدودن ابهامهای موجود، واکنش نشان دادند.

اولین پاسخ، از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شنیده شد. زمانی  که مدیرکل دفتر گسترش این وزارتخانه از اعلام منابع آزمون دکتری به سازمان سنجش طی چند روز آینده خبر داد.

به گفته دکتر ابوالفضل حسنی، پس از اعلام زمان برگزاری آزمون، منابع تهیه سئوالات نیز از سوی سازمان سنجش اطلاع رسانی خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه احتمالا امسال، آزمون دکترای متمرکز برگزار نخواهد شد از زمان فروردین ماه سال آینده برای برگزاری اولین دوره این آزمون خبر داد و گفت: ثبت‌نام آزمون دکتری نیز  احتمالا در آذر ماه انجام می‌گیرد.

مدیر کل وزارت علوم، با اشاره به اینکه آزمون دکترای نیمه متمرکز بر خلاف متن بخشنامه وزارت علوم مبنی بر برگزاری در 9 گروه اعلام شده قبلی، تنها در 5 گروه برگزار می شود. وی در این باره توضیح داد: "آزمون دکتری نیمه متمرکز در  پنج گروه آزمایشی علوم انسانی، فنی مهندسی، کشاورزی، هنر و علوم پایه برگزار می‌شود."

با این حساب، ابهامات برگزاری این آزمون، نه تنها کم نشد، بلکه ابهامات زیادی دیگری نیز افزوده شد. آیا نامنویسی آزمون قطعا در آذرماه امسال انجام و سال آینده، برگزاری آن، قطعی است؟ آیا برای رشته های حذف شده از آزمون یعنی زبانهای خارجه، علوم پزشکی، علوم دامپزشکی، علوم ورزشی و تربیت بدنی، وزارت علوم پیش قدم خواهد شد یا تفکیک آموزش پزشکی از این وزارتخانه ادامه خواهد یافت؟ آیا زمان نامنویسی از این گروه ها و برگزاری آزمون آنها چه موقعی اعلام می شود؟

برای مجلس، ابهامها باقی است

شاید به دلیل همین ابهامات باشد که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز روز شنبه با اعلام اینکه برای مجلس، هنوز برگزاری آزمون دکترای متمرکز در ابهام است، از دولت خواست این مسایل را شفاف کند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، دکتر علی عباسپور تهرانی می گوید: " هنوز جزییات کامل برگزاری آزمون دکترا از سوی وزارت علوم مشخص نشده است و بر همین اساس و با توجه به اعلام نشدن تاریخ دقیق برگزاری این آزمون و منابع آن بسیاری از داوطلبان در سردرگمی به سرمی‌برند."

به گفته این مقام مسئول، داوطلبان با توجه به حساسیت این آزمون و سطح بالای آن منتظر جزییات برگزاری این آزمون برای برنامه‌ریزی هرچه بهتر آن هستند، ولی ابهامها هنوز برقرار است.

عباسپور با انتقاد از تعلل وزارت علوم در تعیین تکلیف برای این آزمون گفته وزارت علوم چندین سال است که اعلام می‌کند این آزمون قرار است به شکل متمرکز برگزار شود. برهمین اساس داوطلبان خود را آماده این مسئله کردند اما هنوز جزییات دقیقی از نحوه برگزاری تاریخ و منابع این آزمون مشخص نشده است.
نماینده تهران معتقد است این امر باعث شده داوطلبان آزمون در یک سردرگمی خاصی به سر ببرند و قطعاً مانع برنامه‌ریزی درست آنها برای حضور در آزمون می‌شود.

با این همه، به نظر می رسد با وجود اعلام عمومی و رسانه ای آئین نامه برگزاری آزمون متمرکز دکترا، موافقان و مخالفان زیادی برای نحوه برگزاری آن، به اظهار نظر می پردازند، ولی هنوز آنها نیز به روشنی نمی دانند از چه چیزی دفاع یا انتقاد می کنند. زیرا اینگونه که از سخنان ابهام آمیز معاونان و مدیران وزارت علوم بر می آید، وزارت علوم کارشناسی دقیق و کاملی درباره این آزمون به عمل نیاورده، آزمونی که گفته می شود تنها در کشور ایران، به صورت متمرکز برگزار شده و هیچگونه تجربه ای درباره اش در جهان وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha