پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲

یک رفتگر شهرداری: 20 میلیارد تومان! زندگی من با این رقم از این رو به آن رو می‌شود

اضافه کاری رفتگران!

سلامت نیوز: با پایان یافتن تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا، حال چهره شهرها و روستا ها پر از پوسترها و بنرهایی است که باید جمع آوری شود تا شهر به حالت عادی خود بازگردد.

به گزارش سلامت نیوز، ابتکار نوشت: مسئولیت پاکسازی این شهر به دوش «رضا» و همکارانش است. رفتگرانی که شبانه روز برای پاکسازی شهر از زباله ها زحمت می کشند اکنون وارد اضافه کاری شده اند. اضافه کاری که خود نامزدهای حامی آن ها برایشان به وجود آوردند.


روزهای سخت رضا...


رضا خود را آقا رضا معرفی می کند، او می گوید: «من سه فرزند دارم. پسر کوچکترم این روزها که از مدرسه به خانه می آید، به من نگاه می کند، به دستانم. من می فهمم که او حال و روز خیابان ها را دیده است. کاغذ های تبلیغاتی که در خیابان ها ریخته و حالا من باید آن ها را تمیز کنم.»
رضا می گوید: «بین همکارانم به من آقا رضا می گویند. بیشتر در خیابان های غرب تهران کار می کنم و از وضعیت خود راضی ام. اما در روزهای انتخاباتی کمی اوضاع فرق می‌کند، متاسفانه همه شعار می دهند و هیچکس به فکر تمیزی خیابان ها و پیاده روها نیست. هرگوشه ای را که نگاه می کنیم کاغذی افتاده و یا بنری پاره شده. می دانید چقدر هزینه این کاغذ ها می شود؟»
با پرسش این سوال خودش کنجکاو می‌شود، جارویی را که دسته‌های بلندی هم دارد به شانه اش تکیه می‌دهد و گوشی تلفن همراه خود را از جیبش خارج می کند. کمی کنجکاو می شوم و به سمتش می‌روم. سایت گوگل را باز می کند و عبارت «کاغذ تبلیغاتی برای انتخابات» را سرچ می‌کند. با او همراه می شوم. لینکی را باز می کند. مربوط به یک سایتی است که براوردی از هزینه های تبلیغات کاغذی در دهه 90 شمسی انجام داده است.
در سایت مورد نظر نوشته شده بود که برای انتخابات ریاست جمهوری در کشور عددی بالغ بر 20 میلیارد تومان تبلیغات کاغذی انجام می شود.
رضا ادامه می‌دهد: «20 میلیارد تومان! زندگی من با این رقم از این رو به آن رو می‌شود. حالا چه؟ باید در خیابان ها راه بروم و پول کاغذی که تبدیل به زباله شده را جارو بزنم.»
رضا مرد غمگینی نبود و با زبان طنز حرف می زد، حتی به من گفت که از کدام نامزد حمایت خواهد کرد. با همه این اوصاف او و همکارانش روزهای شلوغی را در پیش خواهند داشت. او باید به جنگ چسب های بر دیوار زده و سیریش هایی برود که پوستر را بر دیوارهای شهر میخکوب کرده است.
رضا در پایان می گوید: «ما وظیفه خود را انجام می دهیم ولی به دور از انصاف است که اینچنین آزارمان دهید.»
روز گذشته  عضو شورای شهر تهران با انتقاد شدید از نحوه تبلیغات و ریخت و پاش‌های زیاد انتخابات شورای شهر در شهر تهران گفت: «پاکسازی تبلیغات شهری هزینه‌های سنگینی را بر دوش شهرداری می‌گذارد.»
معصومه آباد که در طول دوران حضورش در شورای شهر کمتر در رسانه ها به اظهار نظر می پرداخت، اینبار واکنش شدیدی نشان داده و درباره نحوه تبلیغات برخی نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران که مدعی شعارهای محیط زیستی و اصلاح شهر نیز هستند، به تسنیم گفت: «سبک تبلیغات برخی افراد نشان می‌دهد که رویکرد بهبود و مسائل زیست محیطی شهر برایشان اهمیت ندارد و یا در درجه دوم اولویت‌هایشان قرار دارد. به‌طور حتم این نوع تبلیغات ضد تبلیغ محسوب می‌شود و مردم هم نسبت به آن آگاه هستند و آن را در انتخابهای خود لحاظ می‌کنند.» این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه پاکسازی این نوع تبلیغات در ساعت‌های آتی هزینه‌ای را سربار مدیریت شهری می‌کند، گفت: «در دوره قبل سه الی چهار برابر هزینه‌های معمولی صرف جمع‌آوری این نوع تبلیغات شد و به طور قطع این نوع هزینه‌های هنگفت خارج از انصاف خواهد بود.» به گفته آباد، این نوع تبلیغات در شهر به نوعی تشویش ذهنی برای مخاطبان ایجاد می‌کند و اجازه تصمیم گیری درست را به آنها نمی‌دهد. وی افزود: «در حال حاضر دنیای مجازی بر همه مسائل اثرگذار است و بهتر این بود که به جای این همه تبلیغات کاغذی، کاندیداها از فضای مجازی و سایر امکانات بهره بگیرند. مردم باید این روزها قضاوت کنند که چه کسانی شعار می‌دهند و چه کسانی به سخن خود عمل می‌کنند.»

آباد نسبت به برخی پوششها و رفتارهای کاندیداها در تبلیغات شهری انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه برخی تبلیغات بیشتر شبیه به سالن نمایش و مُدها شده و به نوعی هر کس اصل وجودی خود را تبلیغ می‌کند که امیدواریم مردم در انتخابهای خود توجه لازم را داشته باشند.»
این در حالی است که در دوازدهمین دوره ریاست جمهوری محمدباقر قالیباف، شهردار تهران خود بخشی از این تبلیغات بوده است و در حال حاضر وظیفه پاکسازی شهر به دوش شهرداری است و این هزینه ها از جیب شهرداری باید پرداخت شود. با این حال در روزهای پایانی تبلیغات به اوج خود رسید و می توان از واژه «زشت» برای تعریف تصویر شهر تهران و بسیاری از کلانشهرها استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha