شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 213573

یک فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد با اشاره به اینکه ابتلا به بیماری های التهابی روده رو به افزایش است، گفت: درمان این بیماری ها مادام العمر است.

افزایش بیماری های التهابی روده

سلامت نیوز: یک فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد با اشاره به اینکه ابتلا به بیماری های التهابی روده رو به افزایش است، گفت: درمان این بیماری ها مادام العمر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،صدیف درویش مقدم دبیر هفته سلامت گوارش در ارتباط با بیماری‌های شایع مربوط به دستگاه گوارش اظهار داشت: بیماری‌های همچون زخم‌های پپتیک، بیماری عملکردی دستگاه گوارش و سرطان دستگاه گوارش از بیماری‌های شایع مربوط به سیستم گوارش در ایران است.

وی افزود: از جمله بیماری‌های دستگاه گوارش که افزایش چشم گیر داشته بیماری التهابی روده یا IBD است در حالی که این بیماری در ۳۰ سال پیش شیوع چندانی نداشته است.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با اشاره به اینکه بیماری‌های التهابی روده شامل کولیت اولسروز و کرون هستند، گفت: علت این بیماری ها، ناشناخته بوده لذا علت خاصی را نمی‌توانیم ذکر کنیم همچنین مجموعه از عوامل می‌توانند باعث بروز این بیماری شوند.

درویش مقدم با بیان اینکه با افزایش بهداشت فردی شیوع بیماری‌های التهابی روده نیز افزایش یافته است، گفت: افزایش بهداشت فردی موجب شده که دستگاه گوارش در مواجهه با عوامل آنتی ژنی مختلف از جمله میکروب‌ها و انگل‌ها نتواند مقاومت کند.

وی ادامه داد: با ارتقا سیستم بهداشتی، واکسیناسیون، ارائه آب بهداشتی سالم و... شیوع بیماری‌های خود ایمن از جمله بیماری التهابی روده نیز بیشتر شده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: در خانواده‌های که استعداد ژنتیکی بیماری التهاب روده را دارند و عضوی از خانواده به این بیماری مبتلا شده، ۲ تا ۳ برابر احتمال داشته که عضو دیگر این خانواده به بیماری‌های التهابی روده مبتلا شود.

درویش مقدم با اشاره به اینکه بیماری‌های التهابی روده تن‌ها یک عامل ژنتیکی مشخص ندارند، اظهار داشت: عوامل ژنتیکی مختلف و جایگاه ژنتیکی؛ استعداد ابتلا به این بیماری را افزایش داده چرا که بیماری مربوط به یک ژن خاص نیست.

وی اضافه کرد: عوامل محیطی همچون میکروب‌ها و مواد غذایی ناسالم با تغییر در سیستم میکروبی داخل روده که مکرویوم نام دارد تغییراتی را در سیستم باکتریایی بدن انسان به وجود آورده و آن را از حد تعادل خارج کرده و این مسئله تهدید جدی برای افراد است.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بیان کرد: سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌های التهابی روده، واکنش نشان داده و نهایتا پدیده‌ای را ایجاد که التهاب مهار گسیخته بوده لذا مخاط روده انسان و به ویژه روده بزرگ دچار تحول التهابی می‌شود.

درویش مقدم با اشاره به ضرورت چکاب و پایش روده‌ای برای پیشگیری ازسرطان روده گفت: کولیت اولسروز عموما روده بزرگ را درگیر می‌کند لذا با گذشت زمان و وسعت درگیری احتمال سرطان روده در این افراد بیشتر می‌شود بنابراین بیماران بعد از گذشت ۱۰ سال حدود ۱ درصد آن‌ها امکان دارد به سرطان روده مبتلا شوند.

وی در پایان گفت: درمان برای بیماران التهابی روده مادام العمر بوده لذا شناخت این بیماری ضرورت دارد همچنین این بیماری در سنین جوانی حدود ۱۵ تا ۲۰ سال شیوع بیشتری دارد البته در دوره‌های سنی دیگر نیز بروز می‌یابد و قدم اول در درمان این بیماری آشنایی، اطلاع کافی، مصرف به موقع دارو است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha