یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 213683

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد، کودکان و نوجوانانی که در معرض سطوح بالای آلودگی هوای مرتبط با ترافیک قرار می گیرند دارای یک نوع خاص آسیب دی.ان.ای به نام کوتاهی تلومر هستند.

ترافیک به دی.ان.ای کودکان آسیب می زند

سلامت نیوز:  نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد، کودکان و نوجوانانی که در معرض سطوح بالای آلودگی هوای مرتبط با ترافیک قرار می گیرند دارای یک نوع خاص آسیب دی.ان.ای به نام کوتاهی تلومر هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، تلومر به انتهای کرموزوم ها گفته می شود و جزو نقاط بسیار مهم کروموزوم ها است؛ مهم ترین کار آنها محافظت از کروموزوم در برابر اتصال های نابجا است.


به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس دیلیدکتر جان بالمز از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی که این تحقیق را با همکارانش انجام داده اند می گوید:جوانان مبتلا به آسم نیز شواهدی از کوتاه شدن تلومر دارند.


به گفته وی، تحقیق ما نشان می دهد که طول تلومر می تواند پتانسیلی برای استفاده به عنوان یک نشانگر زیستی آسیب دی.ان.ای به علت تماس های محیطی یا التهاب مزمن داشته باشد.


این مطالعه بر 14 کودک و نوجوان که درفرسنو واقع در کالیفرنیا دومین شهر پرجمعیت آمریکا زندگی می کردند، انجام شد.
محققان در این مطالعه رابطه میان هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAHs)، یک آلاینده هوا که از دود ناشی از اگزوز موتور ایجاد می شود و کوتاه شدن تلومرها را که یک نوع آسیب دی.ان.ای مرتبط با سن مورد بررسی قرار دادند.


نتیجه این مطالعه نشان داد که با افزایش قرار گرفتن در معرض PAHs، طول تلومر به لحاظ خطی کاهش می یابد.
همچنین این مطالعه نشان داد که کودکان و نوجوانان مبتلا به آسم در قیاس با کودکان و نوجوانانی که آسم نداشتند، در معرض سطوح بالاتری از PAH قرار گرفته بودند.
رابطه میان سطح PAH و کوتاه شدن تلومر حتی بعد از در نظر گرفتن آسم و سایر عوامل مرتبط با طول تلومر مانند سن، جنسیت و نژاد/ قومیت، همچنان قابل توجه بود.
این تحقیق موید شواهد قبلی است که نشان می دهند آلودگی هوا موجب استرس اکسیداتیو می شود که می تواند به لیپیدها، پروتیین ها و دی.ان.ای آسیب بزند.
تحقیق نشان داده است که قواعد کوتاه شدن تلومر در کودکان در قیاس با بزرگسالان ممکن است متفاوت باشد که این موضوع کودکان را نسبت به اثرات مخرب آلودگی هوا آسیب پذیر تر می سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha