سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 213853

روزه گرفتن همراه با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف غذا، نتایجی چون کم شدن چربی‌ های ذخیره، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و نیز فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد.

۱۰ فایده ثابت شده روزه داری

سلامت نیوز:روزه گرفتن همراه با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف غذا، نتایجی چون کم شدن چربی‌ های ذخیره، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و نیز فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،مزایای باورنکردنی روزه داری در میان جامعه بهداشت و درمان در سطح جهانی ثابت شده است و در اینجا ۱۰ مزیت اصلی آن بیشتر معرفی می شود.

کمک به از دست دادن وزن: روزه داری یک راه امن برای از دست دادن وزن است و آنهم از طریق سوزاندن سلول های چربی. همچنین روزه داری به بدن اجازه می دهد از چربی به عنوان منبع اصلی انرژی به جای قند استفاده کند.

بهبود حساسیت به انسولین: مطالعات ثابت کرده اند که روزه داری اثرات مثبت بر روی حساسیت به انسولین دارد و به شما امکان تحمل کربوهیدرات را بهتر از زمانی که روزه نیستید، می دهد. همچنین پس از دوره های روزه گرفتن، انسولین در پیام رسانی به سلول ها برای گرفتن گلوکز از خون بهتر عمل می کند.

افزایش سوخت و ساز بدن: روزه داری به دستگاه گوارش استراحت می دهد و باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود. اگر فرایند هضم از طریق دستگاه گوارش شما ضعیف باشد، این روند توانایی سوخت و ساز چربی ها را کاهش می دهد. در عوض روزه داری به ترویج عملکرد سالم روده و بهبود فرایند هضم کمک کرده و در نتیجه باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود.

افزایش طول عمر: باور کنید یا نه، مطالعات نشان داده اند در فرهنگ هایی که روزه داری ترویج دارد، طول عمر افراد بیشتر است و آنهم به خاطر افزایش متابولیسم بدن ناشی از روزه داری.

بهبود وضعیت گرسنگی: روزه گرفتن به تنظیم هورمون های بدن کمک می کند تا گرسنگی واقعی را تجربه کند. ثابت شده است که در افراد چاق سیگنال های درستی برای زمان مناسب دست کشیدن از غذا دریافت نمی شود. به روزه به چشم یک دکمه ریست نگاه کنید که با آن بدن خود را تنظیم می کنید و پس از آن گرسنگی واقعی را تجربه خواهید کرد.

بهبود الگوهای تغذیه ای: روزه گرفتن یک عمل مفید برای کسانی است که به درجاتی از اختلالات پرخوری رنج می برند و برای آنها دشوار است که از یک الگوی غذاخوردن صحیح پیروی نمایند. همچنین به افرادی که به دلیل مشغله و سایر موارد نمی توانند عادات غذایی صحیحی ایجاد کنند کمک می کند.

بهبود عملکرد مغز: نشان داده شده که روزه گرفتن به بهبود عملکرد مغز از طریق افزایش تولید پروتئینی به نام فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز کمک می کند. این فاکتور باعث می شود سلول های عصبی جدید ایجاد شده و مواد شیمیایی ترشح شوند که سلامت شبکه های عصبی را ارتقا می دهند. این پروتئین همچنین سلول های مغز را در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن: روزه داری متناوب از طریق مبارزه با رادیکال های آزاد و تنظیم شرایط التهابی بدن، منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

تقویت روشن فکری: روزه به بسیاری از افراد کمک می کند هنگام مطالعه، یوگا و مدیتیشن ارتباط بیشتری با زندگی احساس کنند. هنگامی که غذا در دستگاه گوارش وجود ندارد فضا برای انرژی در بدن بیشتر می شود چون دستگاه گوارش یکی از پر مصرف ترین بخش های بدن است. روزه گرفتن باعث می شود حال روحی و جسمی شما بهبود یابد و با بدنی سبک و ذهنی خالی توجه به داشته ها و شکر گذاری بیشتر می شود.

حفظ سلامت پوست: روزه به صاف شدن پوست کمک می کند چون بدن درگیر هضم غذا نیست و می تواند به از بین بردن سموم و تنظیم فعالیت قسمت های مختلف بدن مانند کبد و کلیه بپردازد.

منبع:lifehack

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha