سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 213885

کبد نقش بسیار مهمی را در بدن ایفا م یکند و بدون آن بدن نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. وزن کبد حدود ۱٫۵ کلیوگرم است و در رنگ های قرمز و قهوه ای است. زیر کبد کیسه صفرا قرار دارد جایی که روده ها و لوزالمعده هم آن جا قرار دارند. تمام اعضای این قسمت کار می کنند تا اطمینان پیدا کنند که غذاها هضم شده اند و مواد مغذی لازم جذب شده اند. کبد خونی که در دستگاه گوارش جریان دارد را تصفیه می کند تا مواد شیمیایی را از بدن سم زدایی کند. در این مطلب با غذاهایی که کبد را سم زدایی می کنند آشنا شوید و آن ها را در برنامه های غذایی خود به کار ببرید تا کبد سالمی داشته باشید.

غذاهایی که کبد را سم زدایی می کنند

سلامت نیوز:کبد نقش بسیار مهمی را در بدن ایفا م یکند و بدون آن بدن نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. وزن کبد حدود ۱٫۵ کلیوگرم است و در رنگ های قرمز و قهوه ای است. زیر کبد کیسه صفرا قرار دارد جایی که روده ها و لوزالمعده هم آن جا قرار دارند. تمام اعضای این قسمت کار می کنند تا اطمینان پیدا کنند که غذاها هضم شده اند و مواد مغذی لازم جذب شده اند. کبد خونی که در دستگاه گوارش جریان دارد را تصفیه می کند تا مواد شیمیایی را از بدن سم زدایی کند. در این مطلب با غذاهایی که کبد را سم زدایی می کنند آشنا شوید و آن ها را در برنامه های غذایی خود به کار ببرید تا کبد سالمی داشته باشید.


نشانه های کبد مسموم

یکی از نشانه هایی که از طریق آن تشخیص می دهیم سموم زیادی وارد کبد شده اند نفخ شکم و به علاوه ناراحتی در قسمتی که کبد وجود دارد. اگر کبد حاوی مقدار زیادی سموم باشد دردناک می شود و به دنبال آن مشکلاتی چون بزرگی شکم، سوزش معده، عرق زیاد و افزایش وزن بروز داده می شوند. بعضی ها با ناراحتی کبد روی پوستشان لک می افتد که به این لکه ها لکه کبد هم می گویند و برای بعضی ها هم خوردن غذاهای چرب سخت و سنگین می شود زیرا کبد به درستی عمل نمی کند. اگر هر کدام از این نشانه ها را تجربه کرده اید غذاهایی مصرف کنید که کبد را سم زدایی می کند.
 

هویج


اگر تصمیم دارید از برنامه غذایی سم زدای کبد استفاده کنید هویج مصرف کنید. هویج نه تنها کبد را سم زدایی می کند بلکه آن را به طور کامل پاکسازی می کند. روزانه ۲ الی ۳ عدد هویج بخورید و اگر مشکل دیابت دارید ۱ عدد هویج در طول روز بخورید. هویج سرشار از ویتامین A، C، D، E، پتاسیم، منیزیم، فسفر، بیوتین و انواع مواد مغذی ضروری که هم برای کبد و هم برای کل بدن مفید هستند. اگر دوست ندارید هویج را بجوید آب هویج بخورید.

اسفناج


اسفناج یکی از گیاهانی است که سرشار از پروتئین است اما مواد مغذی دیگری هم دارد که برای بدن بسیار مفید هستند. این مواد مغذی تمام مواد شیمیایی و فلزات سنگین در کبد را خنثی می کنند. اسفناج حاوی ویتامین های B1، B6، K، زینک، کولین، پروتئین، آهن، منیزیم، فولات و مس است.

کلم بروکلی

بروکلی یکی از سالم ترین و مفیدترین گونه های سبزیجات است. بروکلی منبع ماده ای به نام دی ایندولیل متان است. این ماده برای جلوگیری از سرطان هایی که در ارتباط با سطح استروژن بالا هستند مفید است. کلم بروکلی حاوی ترکیباتی است که آنزیم های سم زدا را فعال می کنند و تاثیر آن تا چند هفته بعد از مصرف در بدن باقی می ماند. بروکلی منبع ویتامین A،  B1، اسیدهای چرب اومگا۳، کلسیم، سلنیوم، پروتئین وآهن است.

سیر

از خاصیت های معروف سیر که همه به آن واقف هستند خاصیت آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال آن است. اما خاصیت دیگر این گیاه که کمتر کسی می داند این است که آنزیم های کبد را که مسئول از بین بردن سموم بدن هستند فعال می کند. آلیسین موجود در سیر نیز سموم کبد را از بین می برد و عملکرد کبد را تقویت می کند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن است. لیکوپن روی سطح دی ان آ برای سم زدایی بدن تاثیر می گذارد. این غذا حاوی ویتامین های C، A، E و آنتی اکسیدان هایی است که به سم زدایی کبد کمک می کند.

آووکادو

آووکادو یک ابرغذاست و حاوی ویتامین های K،  B5، E، C، A، پتاسیم، فولات، منیزیم و بسیاری مواد مغذی دیگر است. این میوه حاوی ترکیباتی است که تولید گلوتاتیون را افزایش می دهد و منجر به از بین بردن سموم کبد می شود.

گریپ فروت

گریپ فروت سرشار از فیبر، ویتامین C، لیکوپن، کولین، پتاسیم و بسیار مواد مغذی دیگر است. این میوه برای سلامت قلب بسیار مفید است و روی سطح چربی خون تاثیر می گذارد. علاوه بر تمام این ها آنتی اکسیدان های موجود در این میوه سموم مضر را از کبد خارج می کند.

چای سبز
کاتچین موجود در چای سبز باعث می شود کبد عملکرد موثرتری داشته باشد. چای سبز همانطور که از نامش پیداست باید مثل چای دم شود.

لیمو

یکی از میوه هایی که برای پاکسازی کبد ضروری است لیمو است. لیمو سرشار از ویتامین C آنتی اکسیدان طبیعی است که به بدن کمک می کند سموم را تبدیل به سموم محلول در آب کند. به علاوه لیمو سرشار از فسفر، فیبر، منیزیم، آهن، مس، فلاونوئید و بسیاری مواد مغذی دیگر است که تمام آن ها برای بدن مفید هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha