چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 214066

کیسه صفرا، ارگانی است که در سطح تحتانی کبد قرار دارد و وظیفه آن نگه داری مایع زرد رنگ صفرا است.

۵ ماده غذایی تحریک کننده کیسه صفرا

سلامت نیوز:کیسه صفرا، ارگانی است که در سطح تحتانی کبد قرار دارد و وظیفه آن نگه داری مایع زرد رنگ صفرا است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،این مایع به هنگام ورود مواد غذایی به معده از کبد ترشح می شود و سپس از طریق مجرایی به کیسه صفرا انتقال می یابد. این مایع به هضم چربی ها در بدن کمک می کند.

برخی از افراد با خوردن غذاهای تحریک کننده، دچار مشکلات کیسه صفرا از جمله سنگ های صفراوی می شوند. اما بر خلاف قلب، کبد و کلیه ها، اغلب افراد در صورت ابتلا به مشکلات کیسه صفرا از آن بی اطلاع هستند. سنگ کیسه صفرا در درصد کمی از مردم با علائمی از قبیل درد شکم، تهوع، نفخ، استفراغ، بروز می کند. هنگامی که علائم سنگ صفرا مکرر و عود کننده باشند، درمان معمولی، جراحی و برداشتن کیسه صفرا است.

گوشت پرچرب: مصرف گوشت پرچرب، سبب افزایش عملکرد کیسه صفرا و افزایش تولید صفرا می‌ شود که این فرآیند با التهاب صفرا همراه است. مصرف ماهی و حبوبات به جای گوشت قرمز توصیه شده است.

غذاهای سرخ شده: غذاهای سرخ شده و چرب سبب تحریک و التهاب کیسه صفرا می‌ شوند.

غذاهای اسیدی: مصرف زیاد غذاهای اسیدی مانند مرکبات و قهوه، علاوه بر التهاب کیسه صفرا، روی معده نیز اثر مخربی دارند.

محصولات لبنی پرچرب: محصولات لبنی پرچرب مانند خامه و شیر گاو، از مهم‌ترین مواد تحریک‌ کننده کیسه صفرا هستند.

غذاهای تصفیه شده: هر محصول تولید شده از آرد گندم و شکر تصفیه شده، مانند نان سفید، انواع شیرینی و پاستا، سبب تحریک کیسه صفرا می ‌شود.

پزشکان توصیه می‌کنند که به محض احساس مشکل در ناحیه صفرا، به پزشک مراجعه شود و با محدود کردن مواد غذایی تحریک‌کننده، علائم بیماری تا درمان جدی کنترل شود.

با این حال، حتی اگر قرار نباشد به سنگ صفرا دچار شوید، رژیم غذایی سالم، کم چرب و کم کلسترول با میزان متوسط تا بالای فیبر برای سلامت عمومی بدن شما لازم است.

میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، گوشت بدون چربی، مرغ ماهی، محصولات لبنی کم چرب و ... همگی غذاهای سالم برای کیسه صفرا و سراسر بدن شما هستند.

مصرف بیشتر غلات سبوس دار نیز می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. در این میان مصرف جو بیشتر از سایر غلات توصیه می شود اما با این حال مصرف گندم سبوس دار نیز به پیشگیری طبیعی از تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک می کند.

روغن زیتون روغن سالم تری تلقی می شود زیرا نسبت به سایر روغن ها چربی اشباع نشده بیشتری دارد. همچنین میزان چربی اشباع شده روغن زیتون از کره کمتر است.

تحقیقات نشان داده است که نوشیدن قهوه خطر سنگ صفرا را در میان زنان و مردان کاهش می دهد. در یک مطالعه نشان داده شد زنانی که حداقل یک وعده بادام زمینی در روز می خورند ۲۰ درصد کمتر از سایرین ناچار به برداشتن کیسه صفرا با جراحی می شوند.

فراموش نکنید نوشیدن آب فراوان در طول روز به همراه کاهش استرس نیز به پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا کمک می کند.


منبع:doctorshealthpress

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha