شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 214228

درد گرسنگی یکی از دلایل اصلی مصرف غذاهای شیرین محسوب می شود. از این رو، برای غلبه بر اعتیاد به قند باید اشتهای خود را مدیریت کرده و از تجربه درد گرسنگی پیشگیری کنید.

چگونه بر اعتیاد به قند غلبه کنیم؟

سلامت نیوز:درد گرسنگی یکی از دلایل اصلی مصرف غذاهای شیرین محسوب می شود. از این رو، برای غلبه بر اعتیاد به قند باید اشتهای خود را مدیریت کرده و از تجربه درد گرسنگی پیشگیری کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران،هوس مصرف قند بدترین دشمن برای هر فردی محسوب می شود. مصرف مقدار متعادل از قند پالایش شده می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم قابل پذیرش باشد. اما زمانی که بیش از اندازه قند مصرف می کنید، این می تواند تاثیری منفی بر بخش های مختلف بدن شما بگذارد.

چگونه بر اعتیاد به قند غلبه کنیم؟

به گزارش "هلث"، مصرف بیش از اندازه قند با ابتلا به بیماری های بسیاری پیوند خورده است که از آن جمله می توان به چاقی، دیابت، التهاب لثه، افسردگی، مشکلات قلبی و آسیب کبدی اشاره کرد.

قند پالایش شده و همچنین غذاها و نوشیدنی های شیرین به طور معمول حاوی کالری های خالی هستند و از مواد مغذی بی بهره اند.

امروزه، افراد بسیاری در برابر هوس های قندی خود ناتوان هستند، که به معنای اعتیاد آنها به قند است. در حقیقت، اگرچه توصیه شده است زنان مصرف روزانه قند را به شش قاشق چایخوری و مردان به نه قاشق چایخوری محدود کنند، اما تقریبا 20 قاشق چایخوری قند در روز مصرف می کنند.

اگر به قند اعتیاد دارید، برای ارتقا سلامت خود نیز که شده باید بر این شرایط غلبه کنید. شاید در حرف آسان به نظر برسد، اما شما می توانید با کمک یک برنامه خوب که بر یک یا دو تغییر کوچک در سبک زندگی متمرکز است، این کار را در عمل نیز انجام دهید.

شیرین کننده های مصنوعی را کنار بگذارید

پرهیز از قندهای فرآوری شده تنها گزینه برای غلبه بر اعتیاد به قند محسوب نمی شود، و در کنار آن باید پرهیز از شیرین کننده های مصنوعی را نیز در دستور کار خود قرار دهید.

شیرین کننده های مصنوعی هوس های فرد برای قند را کمتر نمی کنند و در واقع می توانند به افزایش آنها نیز منجر شوند. در تلاش برای افزودن اندکی شیرینی به زندگی خود، در نهایت کالری بیشتری نیز دریافت می کنید.

شیرین کننده های مصنوعی در بسیاری از مسائل سلامت، از روند کند بهبودی زخم تا ابتلا به بیماری دیابت، به عنوان مقصران اصلی در نظر گرفته شده اند.

میان وعده های سالم مصرف کنید

یکی از بهترین گزینه ها برای غلبه بر اعتیاد به قند مصرف میان وعده های سالم است. از این طریق، هنگامی که هوس خوردن یک خوراکی شیرین کرده اید، به جای بستنی یا دونات، یک خوراکی سالم مصرف می کنید که نه تنها ضرری ندارد، بلکه مفید نیز است. همچنین، احتمال این که هوس های قندی به مصرف غذاهای فرآوری شده ناسالم منجر شوند نیز زیاد است.

در نتیجه، یکی از بهترین راه حل ها نگهداری میان وعده های سالم در خانه و همچنین محل کار است. میوه ها و سبزیجات سالم مانند خیار یا هویج یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شوند. در محل کار نیز می توانید مقداری بادام زمینی، کشمش و یا شکلات تلخ نگهداری کنید.

مصرف پروتئین را فراموش نکنید

درد گرسنگی یکی از دلایل اصلی مصرف غذاهای شیرین محسوب می شود. از این رو، برای غلبه بر اعتیاد به قند باید اشتهای خود را مدیریت کرده و از تجربه درد گرسنگی پیشگیری کنید. این کار به راحتی و از طریق مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین در رژیم غذایی امکان پذیر است.

مواد غذایی با محتوای پروتئین بالا آرام‌تر گوارش می شوند و احساس سیری را برای مدتی طولانی‌تر حفظ می کنند. همچنین، پروتئین افزایش سریع و ناگهانی قند خون به شیوه ای مشابه با مصرف کربوهیدارت ها و قندهای پالایش شده را در پی ندارد.

مصرف پروتئین های سالم مانند گوشت مرغ بدون چربی، ماست کم چرب، تخم مرغ، مغزهای خوراکی، لوبیا، نخود و عدس را مد نظر قرار دهید.

آب بدن را به روش درست تامین کنید

تشنگی اغلب ممکن است با گرسنگی یا هوس های غذایی اشتباه گرفته شود. در نتیجه، هنگامی که احساس نیاز به مصرف یک غذای خاص را تجربه می کنید، ابتدا مقدار زیادی آب بنوشید و چند دقیقه صبر کنید. نوشیدن آب روشی خوب برای فریب مغز است تا فکر کند شما غذا خورده اید.

همچنین، هوس های قندی می توانند نشانه ای از این باشند که بدن دچار کم آبی شده است. بر همین اساس، نوشیدن آب در طول روز ممکن است تمام آن چیزی باشد که برای آبرسانی به بدن و در نتیجه غلبه بر هوس های غذایی نیاز دارید.

افزون بر این، نوشیدن آب به میزان کافی فواید سلامت بسیاری دارد که از آن جمله می توان به تنظیم اشتها، کمک به کاهش وزن، بهبود کیفیت پوست و ... اشاره کرد.

براش رفع تشنگی خود به نوشیدن نوشابه های گازدار سرشار از قند یا شیرین کننده های مصنوعی متوسل نشوید. اگر آب خالی هیجانی در شما ایجاد نمی کند می توانید با افزودن نعناع، چند برش لیمو یا میوه های خوشمزه دیگر عطر و طعم آن را بهبود ببخشید.

دارچین مصرف کنید

دارچین یکی دیگر از گزینه های خوب برای کمک به کنترل هوس های قندی است. استفاده از این ماده خوراکی به تنظیم قند خون نیز کمک می کند.

دارچین سیلان بهترین نوع دارچین برای کنترل سطوح قند خون و هوس های غذایی است. شما می توانید برای کاهش هوس های قندی خود نوشیدن چای دارچین را مد نظر قرار دهید.

یک چوب دارچین سه اینچی (7.6 سانتیمتر) را به تکه های کوچک‌تر تقسیم کنید.

آنها را در یک و نیم فنجان آب بریزید و آب را روی حرارت کم به جوش آورید.

حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه به همان حالت باقی بماند.

چای را صاف کرده و بنوشید. روزی یک بار این چای را مصرف کنید.

ال-گلوتامین

گلوتامین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن انسان شکل می گیرد و برای تولید اسید آمینه های دیگر و تبدیل قند به گلوکز کارایی دارد.

مکمل های گلوتامین می توانند در کنترل هوس های قندی کمک کنند، زیرا کمبود اسید آمینه در بدن می تواند یکی از عوامل کلیدی در پس هوس های قندی باشد. در شرایطی که دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و ورزش به احیای سطوح انرژی و اسید آمینه کمک می کنند، شما برای غلبه موفقیت آمیز بر اعتیاد به قند ممکن است به اندکی کمک بیشتر نیاز داشته باشید. به خاطر داشته باشید که پیش از استفاده از مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

خواب کافی و مناسب داشته باشید

کمبود خواب می تواند تمایل انسان به مصرف مواد غذای ناسالم و سرشار از کالری را افزایش دهد، که به طور معمول از محتوای قند بالا برخوردار هستند. در حقیقت، اشتیاق برای مصرف مواد غذایی کم ارزش به صورت مستقیم با شدت کمبود خواب پیوند خورده است. هر چه کمبود خواب بیشتری داشته باشید، احتمال بیشتری دارد غذاهای کم ارزش مصرف کنید.

افزون بر این، اشتها تا حد زیادی تحت تاثیر هورمون ها قرار دارد. کمبود خواب می تواند نوسانات هورمونی را موجب شده و به تنظیم ضعیف اشتها و هوس های قوی برای غذاهای ناسالم منجر شود. در حقیقت، افرادی که کمبود خواب دارند، نسبت به افرادی که خواب کافی دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چاقی قرار دارند.

آدامس بدون قند بجوید

به منظور غلبه بر هوس های خود برای غذاهای شیرین می توانید گاهی اوقات آدامس بدون قند بجوید. مطالعات نشان داده اند هنگامی که افراد چند ساعت پس از ناهار آدامس می جوند، کاهش قابل توجه احساس گرسنگی و هوس برای خوردن چیزی شیرین را گزارش کرده اند. برای غلبه بر هوس های خود آدامس های بدون قند یا آنهایی که طعم نعناعی دارند را استفاده کنید.

در زمان های مناسب وعده های غذایی مناسب مصرف کنید

گرسنگی و کمبود مواد مغذی دو دلیل اصلی شکل گیری هوس های غذایی از جمله هوس های قندی هستند. در نتیجه، برای پیشگیری از گرسنگی، مصرف وعده های غذایی مناسب در زمان مناسب صرف غذا اهمیت دارد. برای حفظ ثبات در سطوح قند خون و جلوگیری از غذا خوردن غیر منطقی هر سه تا پنج ساعت یک بار چیزی بخورید.

با این وجود، غذا خوردن مکرر در زمان های مناسب تنها زمانی موثر است که مواد غذایی مصرفی تمام نیازهای بدن به مواد مغذی را پوشش دهند.

از پروتئین و فیبر تا روی و منیزیم، بدن به انواع مختلف مواد مغذی برای ارائه عملکرد درست نیاز دارد. به عنوان مثال، پروتئین و فیبر به احساس سیری طولانی مدت‌تر کمک می کنند. در مقابل، روی و منیزیم به تنظیم سطوح گلوکز، انسولین و انتقال دهنده عصبی دوپامین که مسئول احساس شادی است، کمک می کنند. در حقیقت، کمبود این مواد مغذی می تواند موجب شکل گیری هوس های قندی شود.

پیاده‌روی کنید

پیاده‌روی سریع یکی دیگر از گزینه هایی است که می توانید برای غلبه بر هوس های قندی خود مد نظر قرار دهید. پیاده‌روی می تواند ذهن شما را از غذایی که هوس کرده اید، منحرف کند. ورزش موجب انتشار اندورفین می شود، که یک ماده شیمیایی مسئول احساس خوب در مغز است. اندورفین می تواند به کاهش هوس های غذایی کمک کند.

نکات اضافی

مواد غذایی تلخ مانند کلم کیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این کار به از بین بردن تمایل بدن برای مصرف قند کمک می کند.

مواد غذایی که سطوح سروتونین را افزایش می دهند را مصرف کنید، زیرا به مبارزه با اعتیاد به قند کمک می کند.

از شر تمام شیرینی ها در خانه و محل کار خود خلاص شوید.

به برچسب مواد غذایی توجه داشته باشید تا از مصرف نمونه هایی که حاوی قندهای پنهان هستند، جلوگیری شود.

برای کمک به پیشگیری از هوس های غذایی سطح استرس خود را مدیریت کنید. برای مقابله با استرس می توانید مدیتیشن و دیگر تکنیک های کسب آرامش را مد نظر قرار دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha