قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، در واکنش به اعتراض پاتالوژیست ها نسبت به ورود افراد غیر پزشک به آزمایشگاه های تشخیص طبی، گفت: این امکان برای سایر رشته ها نیز فراهم است.

وزارت بهداشت به اعتراض پاتالوژیست ها پاسخ داد

سلامت نیوز:قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، در واکنش به اعتراض پاتالوژیست ها نسبت به ورود افراد غیر پزشک به آزمایشگاه های تشخیص طبی، گفت: این امکان برای سایر رشته ها نیز فراهم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر سیدحسن امامی رضوی در خصوص اعتراض پاتولوژیست ها، افزود: در سال ۱۳۶۷ در مجلس شورای اسلامی قانونی به تصویب رسید و به موجب آن افرادی که PHD های تک رشته ای آزمایشگاهی هستند، می توانستند، با گذراندن دوره تکمیلی، حق فنی آزمایشگاه گرفته و آزمایشگاه تاسیس کنند.

وی ادامه داد: این قانون در مقطعی هم اجرا شد، اما معطل ماند. بعداز آن با پیگیری های افراد ذینفع، دیوان عدالت اداری حکم کرد که این قانون توسط وزارت بهداشت اجرایی شود. در واقع به دلیل حکم دیوان عدالت اداری، وزارت بهداشت این قانون را اجرا کرد و آیین نامه ای برای اجرای این قانون تهیه کرد که به صورت محدود در کشور اجرا می شود.

امامی رضوی گفت: بعضی از همکاران پاتولوژیست نسبت به اجازه به سایر رشته ها برای دریافت حق فنی آزمایشگاه اعتراض کردند اما وزارت بهداشت پس از بررسی های کافی و مشورت با صاحبنظران وبر اساس قانون این اقدام را انجام داده است.

وی تصریح کرد: طبق قانون مصوب مجلس، وزارت بهداشت مکلف شده است که گروه های مختلف علوم آزمایشگاهی با گذراندن دوره تکمیلی مجوز تاسیس آزمایشگاه داشته باشند و آیین نامه ای نیز برای گذراندن دوره های تکمیلی تهیه شده است.

امامی رضوی خاطرنشان کرد: استدلال پاتولوژیست ها برای اعتراض این است که آنها در ابتدا دوره پزشکی عمومی را گذرانده و بعد دوره های تخصصی آسیب شناسی را می بینند. لذا پس از دوره تخصصی اجازه تاسیس و کار در آزمایشگاه را دارند. البته طبق قوانین مصوب قبلی، فقط پاتولوژیست این اجازه را ندارند، بلکه PHD های آزمایشگاه که پزشک نیستند نیز در حال حاضر اجازه تاسیس آزمایشگاه را دارند. بدین معنی که در حال حاضر هم با تشکیل تیمی ۳ نفره از رشته های مختلف علوم آزمایشگاهی، به آنها مجوز تاسیس آزمایشگاه داده می شود. اجرای آیین نامه اجرایی به رشته های علوم آزمایشگاهی این اجازه را می دهد که با گذراندن دوره های تکمیلی، مانند پاتولوژیست ها به صورت تک نفره بتوانند آزمایشگاه تاسیس کنند.

وی افزود: در قوانین موصوف پیش بینی شده است که افراد داوطلب ضمن گذراندن امتحان ورودی با تکمیل توانمندی های خودشان در یک دوره قبل از ورود به دوره تکمیلی آمادگی لازم را کسب نمایند و پس از طی دوره آموزشی مربوطه، چنانچه در امتحان گواهینامه تخصصی دوره کلینیکال پاتولوژی موفق شوند و حد نصاب را کسب نمایند، فارغ التحصیل این دوره محسوب می شوند.

امامی رضوی گفت: پاتولوژیست ها معتقدند، فقط افرادی که پزشک هستند، باید آزمایشگاه تاسیس کنند و شاید در بعضی کشورها نیز این گونه باشد اما در نظام آموزشی کشور ما که بینابینی است، این امکان را برای سایر رشته ها نیز فراهم کرده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha