قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، خواستار توقف آیین نامه تربیت پرستار در بیمارستان ها شد و گفت: از وزیر بهداشت درخواست داریم، دستور توقف اجرای این طرح غیر علمی را بدهد.

تبعات تربیت فله ای پرستار بیمارستانی

سلامت نیوز:قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، خواستار توقف آیین نامه تربیت پرستار در بیمارستان ها شد و گفت: از وزیر بهداشت درخواست داریم، دستور توقف اجرای این طرح غیر علمی را بدهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محمد شریفی مقدم  به آیین نامه ابلاغی ۲۳ اردیبهشت ۹۶ مبنی بر امکان تربیت و آموزش نیروی پرستاری در بیمارستان ها اشاره کرد و افزود: متاسفانه وزارت بهداشت طی چند سال گذشته به بهانه کمبود نیروی پرستاری، اقدام به افزایش ظرفیت پذیرش دانشکده های پرستاری نموده است.

وی ادامه داد: این افزایش ظرفیت دانشکده های پرستاری در حالی به ۲ تا ۳ برابر می رسد که این دانشکده ها حتی در تهران نیز از حداقل استانداردهای آموزشی برخوردار نیستند.

شریفی مقدم تاکید کرد: تعداد اعضای هیات علمی نسبت به دانشجو، تعداد مربی نسبت به دانشجو و همچنین فضای آموزشی مورد نیاز، حداقل نیازهای لازم برای داشتن دانشکده پرستاری استاندارد است که متاسفانه دانشکده های تهران هم از داشتن آنها محرومند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به دانشکده ای که در ورامین پرستار تربیت می کند، افزود: دو سال است که این دانشکده زیر نظر دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بدترین شرایط مشغول تربیت پرستار است.

وی ادامه داد: وقتی حداقل شرایط آموزشی در ورامین فراهم نیست چطور می خواهیم در رباط کریم این آموزش را فراهم سازیم. آیا هیات بورد پرستاری در وزارت بهداشت از وضعیت نامناسب آموزش های پرستاری با خبر است.

شریفی مقدم اظهارداشت: وقتی در پایتخت نمی توان حداقل امکانات آموزش پرستاری را فراهم ساخت، چگونه می خواهیم ظرفیت دانشکده های پرستاری را به ۳ برابر افزایش دهیم.

وی با اشاره به آیین نامه تربیت پرستار بیمارستانی که ۲۳ اردیبهشت ۹۶ به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است، افزود: بر اساس این آیین نامه ابلاغی، هر دانشگاه می تواند ۳ بیمارستان را برای تربیت پرستار آماده کند.

شریفی مقدم با طرح این سئوال که آیا هدف از این اقدام تامین کمبود نیروی پرستاری است، تاکید کرد: در ۴ سال گذشته ۴۰ هزار پرستار از دانشکده های پرستاری کشور فارغ التحصیل شده اند که کمتر از ۵۰ درصد آنها جذب کار شده اند و بیش از نیمی از این افراد بیکار هستند.

وی ادامه داد: با این اوصاف می توان نتیجه گرفت که مشکل کمبود نیرو نیست، بلکه عدم توان وزارت بهداشت در جذب نیروهای پرستاری است.

شریفی مقدم گفت: وزارت بهداشت می بایست با افزایش جذابیت و ایجاد امکانات لازم و بهبود معیشت پرستاران، زمینه های جذب پرستاران بیکار را فراهم نماید.

وی افزود: هدف از افزایش ظرفیت دانشکده های پرستاری و تربیت پرستار بیمارستانی، تشدید بحران بیکاری پرستاران است تا شرایط عرضه نسبت به تقاضا در بازار سلامت کشور افزایش یافته و در نتیجه آن، فارغ التحصیلان پرستاری با هر شرایطی که به آنها تحمیل می شود، مشغول کار شوند.

شریفی مقدم تاکید کرد: در واقع هدف پنهان متولیان امر، افزایش نیروی پرستاری ارزان قیمت است. در حالی که اگر این ظرفیت به ۱۰ برابر هم برسد و پرستاران فله ای تربیت کنیم، باز هم نخواهیم توانست کمبود نیرو را تامین کنیم. زیرا، جذابیت های حرفه پرستاری را فراهم نکرده ایم و در نتیجه، برخی از فارغ التحصیلان سراغ شغل دیگری می روند و برخی خانه دار  می شوند و عده ای هم به خارج از کشور مهاجرت می کنند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، از وزیر بهداشت درخواست کرد تا رسیدن به حصول نتیجه لازم، طرح غیر علمی و غیر کارشناسی تربیت پرستار در بیمارستان ها، متوقف شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha