رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت به برخی شایعات درباره طغیان بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان و همچنین چند استان دیگر پاسخ داد.

وزارت بهداشت آخرین وضعیت بیماری تب کنگو در کشور را اعلام کرد

سلامت نیوز:رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت به برخی شایعات درباره طغیان بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان و همچنین چند استان دیگر پاسخ داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حسین عرفانی ، درخصوص آخرین وضعیت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع ۲۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۱۵ نفر آن مربوط به یک طغیان کوچک در یکی از کشتارگاه‌های صنعتی شهر زاهدان بود. این طغیان به دلیل اشکال در سالن پیش‌سرد این کشتارگاه بود که حتی یک مورد فوتی هم نداشت.

وی افزود: از این ۲۸ نفر که از ابتدای سال تاکنون مبتلا شده‌اند، تنها دو مورد فوتی در دو استان داشته‌ایم که علت آن نیز تاخیر در تشخیص بیماری بوده است. به طور معمول انتظار ۳۰ تا ۶۰ درصد مرگ در این بیماری را داریم، اما نسبت فوت مبتلایان از ابتدای سال تاکنون تنها ۷.۴ درصد بوده است و البته انتظار داریم همین دو مورد نیز اتفاق نیفتد.  سال گذشته نیز ۶۲ مورد به صورت قطعی به این بیماری مبتلا شدند و کل موارد مرگ و میر آن شش مورد یعنی کمتر از ۱۰ درصد گزارش شد.

عرفانی در خصوص برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی درباره طغیان این بیماری در استان اصفهان توضیح داد و گفت: آنچه که در استان اصفهان اتفاق افتاده بستری تنها یک مورد قطعی مبتلا به بیماری در چادگان استان اصفهان است. این بیمار با علائم بیماری به بیمارستان مراجعه کرده و انستیتوپاستور نیز بیماری را قطعی اعلام کرد و البته پس از درمان با حال عمومی خوب مرخص شد.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ موردی از طغیان و اپیدمی این بیماری اتفاق نیفتاده و جای نگرانی نیز وجود ندارد، گفت: تشخیص سایر موارد بستری در استان اصفهان، احتمال ابتلا به بیماری بوده است و نتایج آزمایش آنها طی امروز و فردا اعلام می‌شود.

وی همچنین با اشاره به احتمال افزایش موارد ابتلا به این بیماری در فصل گرما، اضافه کرد: از نظر فصلی با شروع گرما در ماه اردیبهشت، انتظار داریم با توجه به افزایش فعالیت کنه‌ها تعداد موارد ابتلا به تب کریمه کنگو نیز افزایش پیدا کند. بررسی سیر بیماری نیز این افزایش شیوع فصلی را نشان می‌دهد. به همین دلیل مردم باید  از ارتباطات غیرضروری با دام خودداری کنند و اگر علائم شدید سرماخوردگی به همراه تب داشتند و سابقه تماس با دام یا کنه نیز وجود دارد، حتما به پزشک مراجعه کنند.

عرفانی تاکید کرد که وزارت بهداشت آماده درمان تمام موارد ابتلا به این بیماری است و از نظر تشخیص و درمان نیز در تمام کشور امکانات لازم در نظر گرفته شده است و جای نگرانی خاصی وجود ندارد.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت همچنین تصریح کرد: تب کریمه کنگو بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است و جزو موارد بومی ایران محسوب می‌شود. از سال ۷۸ که اولین مورد قطعی آن تشخیص داده شد تا امروز هر ساله با تعدادی از موارد ابتلا به این بیماری مواجه هستیم. در تعریف تشخیص این بیماری موارد مظنون یا مشکوک به کسانی گفته می‌شود که با علامت بالینی مرتبط مانند تب، کوفتگی، سردرد یا سندروم آنفلوآنزا و شاید همراه با خونریزی از هر جای بدن به پزشک مراجعه کنند و در شرح حال وی نیز سابقه تماس با دام، فرآورده دامی، کنه یا اقامت در منطقه‌ای با احتمال وجود این مواجهات، مشاهده شود. این فرد باید در شرایط خاصی آزمایش CBC دهد.

به گفته عرفانی، اگر مشخص شود تعداد پلاکت‌ها از عدد ۱۵۰ هزار پایین‌تر است یا گلبول‌های سفید از عدد ۳۰۰۰ کمتر یا از ۱۰ هزار افزایش پیدا کرده است، فرد کاندید می‌شود که به فوریت در شرایط ایزوله بستری شود. بلافاصله پس از این بررسی، نمونه خون دیگری از شخص گرفته شده و به آزمایشگاه مرکزی در انستیتوپاستور ارسال می‌شود. بعد از این اقدام منتظر جواب قطعی نمی‌مانیم و درمان را آغاز می‌کنیم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha