با وجود اینکه رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت ابتلای قطعی تنها یک نفر به تب کریمه کنگو در اصفهان را تایید کرد، روز گذشته کانال تلگرامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تشکیل کمیته ویژه «تب کریمه کنگو» در استانداری اصفهان خبر داده است.

تایید قطعی ابتلای یک نفر به تب کنگو در اصفهان

سلامت نیوز:با وجود اینکه رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت ابتلای قطعی تنها یک نفر به تب کریمه کنگو در اصفهان را تایید کرد، روز گذشته کانال تلگرامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تشکیل کمیته ویژه «تب کریمه کنگو» در استانداری اصفهان خبر داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا،‌ تایید ابتلای یک نفر به تب کریمه کنگو در استان اصفهان در حالی اعلام می‌شود که رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پنجم اردیبهشت ماه امسال در گفت و گو با یک خبرگزاری محلی گفته "چهار مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده‌ شده است" اما هیچ مرگ و میری را به دلیل ابتلا به این بیماری تایید نکرده است.

در آمار دیگری حسین عرفانی، رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت در پاسخ به شایعاتی درباره طغیان بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان به ایسنا گفته است "آنچه که در استان اصفهان اتفاق افتاده بستری تنها یک مورد قطعی مبتلا به بیماری در چادگان استان اصفهان است که پس از درمان از بیمارستان مرخص شده است."

در حالی ‌مسئول بیماری‌های واگیردار مراکز بهداشت استان اصفهان امروز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از اعلام شمار مبتلایان به این بیماری در استان اصفهان سر باز زد که در روزهای اخیر شایعاتی از ابتلای چند نفر به تب کریمه کنگو در اصفهان منتشر شده است و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی آمار مشخصی از شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از این بیماری اعلام نکرده‌اند.

رضا فدایی تاکید کرده است موردی از مرگ در اثر این بیماری گزارش نشده است و جواب آزمایش‌های تنها مورد مرگ مشکوکی که وجود داشته هنوز مشخص نیست.

از ابتدای سال ۲۸ نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده‌اند و سال گذشته نیز ۶۲ مورد به صورت قطعی به این بیماری مبتلا شده‌اند و کل موارد مرگ و میر آن شش مورد یعنی کمتر از ۱۰ درصد گزارش شده است. تا کنون مرگ دو نفر به دلیل این بیماری در بندرعباس تایید شده است.

تب کریمه کنگو با گزش یک کنه از خانواده Bunyaviridae منتقل می‌شود و میزبان اصلی آن حیوانات است. به گفته مسئولان وزارت بهداشت کشور این بیماری بومی ایران است و هر ساله در فصل تابستان با افزایش فعالیت کنه‌ها،‌ شمار مبتلایان به این بیماری نیز افزایش می‌یابد.

تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی از مهم‌ترین علائم تب خونریزی دهنده کنگو است.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هشدار داده‌اند افراد از مصرف گوشت تازه خودداری کنند و دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای منفی یک تا چهار درجه زیر صفر قرار گیرد تا ویروس‌های آن از بین رفته و سپس مصرف شود.

هم‌چنین تاکید شده از خرید گوشت‌های بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی خودداری و شهروندان گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز فروش تهیه و از مصرف جگر خام یا گوشت‌های نیمه پخته خودداری کنند.

این عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا ایجاد می شود. خطر انتقال در طی ذبح حیوان وجود دارد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha