خستگی، احساس سوزن سوزن شدن دست و پا، افسردگی و ... همگی از علائمی هستند که کم و بیش اکثر افراد آنها را در خود سراغ دارند. اما قبل از این که شما نگران برخی مشکلات غیر معمول سلامت به دنبال این علائم باشید، بهتر است به بررسی وضعیت ریزمغذی ها و ویتامین ها در بدن خود بپردازید.

رایج ترین کمبودهای تغذیه ای که ممکن است از آنها بی خبر باشید

سلامت نیوز:خستگی، احساس سوزن سوزن شدن دست و پا، افسردگی و ... همگی از علائمی هستند که کم و بیش اکثر افراد آنها را در خود سراغ دارند. اما قبل از این که شما نگران برخی مشکلات غیر معمول سلامت به دنبال این علائم باشید، بهتر است به بررسی وضعیت ریزمغذی ها و ویتامین ها در بدن خود بپردازید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،از هر ۱۰ نفر آمریکایی، یک نفر دچار کمبود ریزمغذی های مهم است و در حالی که اکثر افراد هنوز نمی دانند علائم این کمبودها چیست. با این حال رایج ترین کمبودهای تغذیه ای از این قرارند:

فقر ویتامین ب ۶: بدن شما به این ویتامین برای واکنش بیش از ۱۰۰ نوع آنزیم نیاز دارد. ویتامین ب ۶ در دوران بارداری برای رشد طبیعی مغز جنین موردن یاز است. مبتلایان به فقر ویتامین ب ۶ در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و دیگر سرطان ها، خارش و ترک گوشه دهان، احساس افسردگی، و ... هستند. این در حالی است که بزرگسالان در سنین ۱۹ تا ۵۰ سال، نیاز به دریافت ۱,۳ میلی گرم ویتامین ب ۶ در طول روز دارند و آنهم از طریق مصرف ماهی تن، ماهی قزل آلا، مرغ، بوقلمون، گوشت گاو و غلات غنی شده.

فقر آهن: نزدیک به ۱۰ درصد از زنان در سنین باروری دچار فقر آهن هستند و این در حالی است که بدن برای حمل اکسیژن به سراسر اندام ها نیاز به ساخت هموگلوبین از طریق مصرف آهن دارد. زنان بزرگسال در سنین باروری باید روزانه ۱۸ میلی گرم آهن در روز مصرف کنند و این میزان در مردان و زنان مسن تر ۸ میلی گرم است. گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، مرغ، غلات غنی شده، حبوبات، آجیل، و برخی میوه های خشک، منابع غنی از آهن هستند. یک نصف فنجان اسفناج پخته شده نیز در حدود ۳ میلی گرم آهن به بدن می رساند. به خاطر داشته باشید که مصرف آهن با برخی منابع گیاهی از جمله مرکبات، به جذب آن کمک می کند.

ویتامین دی: فقر ویتامین دی نیز شایع است در حالی که این مصرف آن برای حفظ سلامت استخوان ها و عضلات و اعصاب ضروری به نظر می رسد. مصرف ویتامین دی همچنین به سیستم ایمنی بدن و تقویت آن برای مبارزه با بیماری ها کمک می کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از بهترین راه ها برای تامین ویتامین دی روزانه است با این حال سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه کرده که بزرگسالان بین سنین ۱۹ تا ۷۰ سال روزانه حداقل به ۶۰۰ واحد بین المللی و افراد مسن به ۸۰۰ واحد بین المللی از این ویتامین نیازمندند. ماهی، قارچ، شیر، غلات و آب پرتقال غنی شده، منابع مهم ویتامین دی هستند.

ویتامین سی: این ویتامین یا همان اسید اسکوربیک، به مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند و منجر به بهبود زخم ها و افزایش ایمنی بدن می شود. کمبود ویتامین سی خود را با لثه های متورم، درد مفاصل، دیر بهبود یافتن زخم، و ... نشان می دهد. میزان نیاز روزانه به ویتامین سی به سن بستگی دارد. مردان بالغ روزانه به ۹۰ میلی گرم و زنان بالغ به ۷۵ میلی گرم ویتامین سی نیاز دارند. آب پرتقال، فلفل قرمز، کیوی، سیب زمینی پخته، توت فرنگی منابع غنی از ویتامین سی هستند.

ویتامین ب ۱۲: کمبود و فقر ویتامین ب ۱۲ بسیار شایع است و این در حالی است که این ویتامین به اعصاب و سلامت سلول های خون کمک می کند. احساس ضعف و خستگی، بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها از جمله علائم فقر ویتامین ب ۱۲ است. نوجوانان و بزرگسالان نیاز به روزانه ۲,۴ میکروگرم ویتامین ب ۱۲ در روز دارند. جگر گاو، مرغ، غلات غنی شده و دیگر منابع حیوانی گوشت حاوی ویتامین ب ۱۲ هستند. یک فنجان کشمش نیز ۱.۱۸ میکروگرم ویتامین ب ۱۲ دارد.

ویتامین آ: به افزایش سلامت بینایی، تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت قلب، ریه ها و کلیه ها کمک می کند. برای افراد بالای ۴ سال، مصرف روزانه ۵ هزار واحد بین المللی ویتامین آ ضروری است. نصف فنجان کلم پخته شده ۱۷۷ درصد از نیاز شما به ویتامین آ را در طول روز برطرف می کند. ماهی قزل آلا، طالبی، زردآلو، هویج و فراورده های لبنی حاوی این ویتامین هستند.

ویتامین ای: به محافظت از سلول ها در برابر آلودگی هوا و دیگر خطرات زیست محیطی کمک می کند و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. بزرگسالان نیاز به مصرف ۱۵ میکروگرم یا ۲۲ واحد بین المللی ویتامین ای در روز دارند. ویتامین ای در روغن های گیاهی، آجیل، اسفناج، کلم بروکلی، غلات غنی شده و حبوبات یافت می شود.

فولات: کمبود فوولات تا حدی در مقایسه با ریزمغذی های دیگر کاهش یافته است. فولات به تقسیم سلول های بدن کمک می کند و در دوران بارداری نقش مهمی در جلوگیری از نقص های لوله عصبی مانند اسپینابیفیدا دارد. فولات یا همان اسید فولیک در منابع طبیعی مانند سبزیجات، آجیل، لوبیا، و آب پرتقال یافت می شود. بزرگسالان روزانه به ۴۰۰ میکروگرم فولات نیاز دارند.

منبع:everydayhealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha