یک متخصص ارتوپد و جراح زانو در خصوص تازه‌های آسیب‌های ورزشی و نقش ژنتیک در آن‌ها توضیحاتی را ارائه داد.

این بیماری جان ورزشکاران را هدف قرار می‌دهد/ ارتباط تنگاتنگ ژنتیک در بروز آسیب‌های ورزشی

سلامت نیوز:یک متخصص ارتوپد و جراح زانو در خصوص تازه‌های آسیب‌های ورزشی و نقش ژنتیک در آن‌ها توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،ذبیح الله حسن زاده متخصص ارتوپد، جراح زانو و عضو مرکز تحقیقات تروما دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله علمی پزشكی ؛ اظهار کرد: بدون شک امروزه ورزش نقش مهمی در سلامت افراد ایفا می‌کند و به عنوان یک صنعت در حوزه اقتصاد کارکرد دارد.

وی افزود: آسیب‌های ورزشی و تخصصی بودن ورزش ۲ مقوله بسیار مهمی هستند که امروزه باشگاه‌های ورزشی سراسر دنیا نسبت به آن‌ها توجه ویژه‌ای دارند. به گونه‌ای که در انتخاب ورزشکار نهایت دقت را به خرج می‌دهند تا میزان آسیب‌پذیری وی به شدت کاهش پیدا کرده و ورزشکار را برای ورود به دنیای قهرمانی ورزش آماده می‌کنند.

این متخصص ارتوپد با بیان اینکه آسیب‌های ورزشی رخداد شایعی محسوب می‌شود و می‌تواند برای همه افراد رخ دهد، عنوان کرد: این آسیب‌ها باعث حضور پیدا نکردن ورزشکار در میدان‌های ورزشی یا آسیب و از کار افتادگی دائمی آن‌ها می‌شود.

حسن زاده تاکید کرد: امروزه دانشمندان علوم پزشکی بر روی آسیب‌های ورزشی تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند. نتایج حاصل از این بررسی‌ها نشان می‌دهد که به منظور کاهش آسیب‌ها باید در انتخاب ورزشکار برای هر رشته ورزشی همخوانی ژنتیکی مناسبی وجود داشته باشد. امروزه برای کشف استعدادهای ورزشی در نوجوانان در مراکز آکادمیک و پیشرفته دنیا روی کد ژنتیکی نوجوانان مطالعات زیادی انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: دانشمندان از بزاق دهان افراد برای تعیین نوع DNA آن‌ها استفاده کرده و متوجه می‌شوند که برخی از ورزشکاران برای ورزش‌های سرعتی مانند دو میدانی یا شنا کد ژنتیکی لازم را ندارند.

این عضو مرکز تحقیقات تروما دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله افزود: مربیان ورزشی در ابتدای ورود افراد به هر رشته ورزشی و گزینش استعدادهای نوجوانان تلاش می‌کنند علاوه بر آموزش و تغذیه در انتخاب کد ژنتیکی مناسب برای آن‌ها هم دقت لازم را به خرج دهند. زیرا مشاهده شده که بسیاری از ورزشکاران به علت نداشتن کد ژنتیکی مناسب در میدان‌های ورزشی دچار مرگ ناگهانی یا در سال‌های اوج خود به آسیب‌های جدی مبتلا شده و میدان ورزشی را ترک کرده‌اند.

حسن زاده گفت: مطالعات و یافته‌های جدید پزشکی حاکی از آن است که در مراکز ورزشی روی دستکاری ژنتیکی و انتخاب ژنتیک افرادی که آسیب‌پذیری رباط‌های صلیبی در زانو و مچ پا یا پارگی‌های عضلانی و تاندونی کمتر شایع بوده، تحقیقات متعددی صورت گرفته است؛ بنابراین مسائل اخلاقی نیز به دنبال این قضیه وجود داشته که آیا می‌توان ورزشکار را در ابتدای سنین آموزش، تربیت و کادر سازی ورزشی تحت دستکاری ژنتیکی قرار داد.

وی با بیان این که  "کاردیومیوپاتی قلبی"  علت ۳۰ درصد مرگ ناگهانی ورزشکاران است، گفت: دراین بیماری حجم عضلانی قلب افزایش پیدا می‌کند همچنین عارضه کم خونی داسی شکل نیز در این گروه از افراد رخ می‌دهد. این اختلال افراد را دچار آسیب‌های عضلانی کرده یا منجر به مرگ سلول‌های عضلانی آن‌ها می‌شود.

این متخصص ارتوپد و جراح زانو یادآور شد: امروزه برای پیشگیری از وارد شدن آسیب به ورزشکاران در ابتدا و حین ورزش علاوه بر بررسی کد ژنتیکی و معاینه سلامت، یک پرونده پزشکی مناسب را برای آن‌ها تدوین کرده و بر اساس آن بر سلامتی این گروه از اشخاص نظارت می‌کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha