شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 214775

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست از آبگیری 40 درصدی تالاب هامون خبر داد.

آبگیری 40 درصدی تالاب هامون

سلامت نیوز:مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست از آبگیری 40 درصدی تالاب هامون خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،ابوالفضل آبشت با اعلام این خبر افزود: مهمترین اقدامی که سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص تالاب هامون انجام داده موضوع تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب هامون بوده که با حضور همه ذینفعان و دست اندرکاران این برنامه مدیریت سال گذشته به تصویب شورای برنامه ریزی استان رسیده است و این برنامه را دو بار در شورای عالی آب مطرح کردیم که بتوانیم حمایت های ملی را در این برنامه داشته باشیم و به نحو مطلوبی برنامه تالاب هامون را پیگیری کنیم.


وی ادامه داد: در کنار این اقدام گفتگوهایی بین بزرگان و ریش سفیدان افغان با طرف ایرانی در روز جهانی تالاب اتفاق افتاد که در این منطقه ریش سفیدان و بزرگانشان تصمیم گیران منطقه هستند و طبق این تعامل و گفتگوها امیدواریم به سمتی برویم که حقآبه تالاب هامون را از سمت کشور افغانستان به نحو بهتر و شایسته تری دریافت کنیم و در آینده تالاب هامون اوضاع و احوالش بهتر شود.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت کنونی تالاب هامون گفت: درحال حاضر وضعیت تالاب هامون نسبت به سالهای گذشته بهتر و حدودا 40 درصد از تالاب آبگیری شده است.
آبشت تصریح کرد: هامون صابوری بخش عمده ای از آن در داخل ایران است که این منطقه از تالاب درحال حاضر آبگیری و پرآب شده و هامون هیرمند نیز آبگیری خوبی در آن اتفاق افتاده است.
وی افزود: یکی از موضوعات مهمی که در آبگیری تالاب هامون رخ داده برداشت دایک مرزی بین ایران و افغانستان بوده در واقع این موضوع دایک یک موضوع امنیتی و حفاظتی و جلوگیری از قاچاق انسان و کالا در گذشته بوده که جلوی ورود آب به ایران را می گرفته است که با برداشتن این دایک سهم بسیاری از حقآبه تالاب هامون به کشورمان بازگشته است.
آبشت گفت: اوضاع و انبار کالا درحال حاضر نسبت به سال های گذشته بهتر است و اقدامات بسیار خوبی از جمله لایروبی و تعریض انهار رودخانه هیرمند که همواره رسوب زیادی را با خود به همراه می آورد و این رسوبات ورودی ها را در گذشته می بستند و مانع از ورود آب به تالاب هامون می شدند که این اتفاق روند رو به جلو و پیشرفت آب به تالاب هامون را دارد.
وی با اشاره به ساختن سد دیگری بر روی بستر رودخانه هیرمند از طرف افغانستان افزود: درگذشته یک سد بر روی رودخانه هیرمند برای کشور افغانستان ساخته شده بود که این کشور در سال گذشته طرح دیگری مبنی بر ساختن مجددا سدی روی رودخانه هیرمند ارایه کرده که ما در این زمینه رایزنی هایی بین وزارتخارجه ایران و افغانستان انجام داده ایم و این رایزنی ها بخشی از آن درخصوص موضوع تامین حقآبه تالاب هامون است.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موضوع سد خود به خود موضوع بدی نیست ولی اگر این حقآبه ها رعایت نشود در آینده منجر به اتفاقات ناگواری خواهد شد که ما برای گرفتن حق آبه تالاب هامون پیگیر این موضوع هستیم.
آبشت افزود: ما تلاش می کنیم در وزارت خارجه تا این حق آبه ها از طرف کشور افغانستان برای محیط زیست و تالاب هامون به موقع رعایت شود که بخش بسیاری از گفتگوها بین دو کشور مرتبط با همین موضوع است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha