«حمید چیت‌چیان» که به همراه مدیرعامل توانیر و مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور، دو روز پیش وارد بلوچستان شده بود، در جلسه اداری شهرستان نیک‌شهر حضور پیدا کرد و از تلاش خود و مجموعه وزارت نیرو برای کاهش مشکلات سخن گفت.

بی آبی و هزینه سنگین برق بلای جان جنوب شرقی ها

سلامت نیوز:موج کم‌سابقه گرما در استان‌ سیستان‌و‌بلوچستان و تداوم این بحران در مناطق جنوبی استان، خسارات فراوانی را به مردم شهرها و روستاهای این مناطق وارد و نبود زیرساخت‌های مناسب شبکه برق و آب، مشکلات مردم را چند برابر کرده است.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: در کنار نوسانات برق و کمبود آب، نخلستان‌های محله سررود شهر اسپکه در جنوب این استان هم دیروز دچار آتش‌سوزی شد که اگرچه به گفته مدیرکل بحران این استان، آتش‌ مهار شده اما بیش از ۲‌هزار نخل از بین رفته و میزان خسارات وارده به مردم در دست بررسی است. رئیس مجمع نمایندگان استان هم از زیرساخت‌های ضعیف برق و آب در مناطق جنوبی استان سخن می‌گوید و خواسته مردم را کاهش تعرفه‌های برق و توجه جدی به شبکه آبرسانی می‌داند. ادامه‌دار شدن این مشکلات در استان سیستان‌وبلوچستان باعث شده تا «علی‌اوسط‌ هاشمی»، استاندار در آیین ضیافت افطاری رئیس‌جمهوری با وزرا و استانداران، مشکلات مردم را در گفت‌و‌گو با «حسن روحانی» مطرح کند و منتخب دوازدهم مردم هم وزیر نیرو را به‌عنوان نماینده خود به جنوب استان بفرستد. «حمید چیت‌چیان» که به همراه مدیرعامل توانیر و مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور، دو روز پیش وارد بلوچستان شده بود، در جلسه اداری شهرستان نیک‌شهر حضور پیدا کرد و از تلاش خود و مجموعه وزارت نیرو برای کاهش مشکلات سخن گفت. او درباره خواسته اصلی مسئولان استانی مبنی بر کاهش تعرفه‌‌های برق هم از مطرح‌شدن این موضوع در جلسه چهارشنبه هیأت ‌وزیران سخن گفت.


رئیس مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی که وزیر نیرو را در سفر به جنوب استان همراهی کرده بود  از لزوم توجه دستگاه‌های مختلف ازجمله مجلس شورای اسلامی و دولت برای حل اساسی این مشکلات سخن می‌گوید. «محمد نعیم امینی‌فرد» مشکل اصلی را ضعف زیرساخت‌های آبرسانی و شبکه برق می‌داند: «قضیه به این شکل است که زیرساخت‌های صنعت آب و برق در جنوب استان ضعیف است. یک‌هزار و ۳۰۰ روستا در بخش جنوبی استان شبکه آبرسانی ندارند و با تانکر به مردم آبرسانی می‌شود که پول تانکرها هم در روزهای اخیر پرداخت نشده و این موضوع مشکل‌ساز شده است. درباره برق هم شرایط به همین شکل است؛ با وجود این‌که بخش اعظم برق استان در ایرانشهر تولید می‌شود ولی خود همین شهرستان به دلیل مشکلات زیرساختی با مشکل برق‌رسانی و قطع برق روبه‌رو است. در بقیه روستاها هم این‌طور نیست که تمام ساعات شبانه‌روز آب وجود داشته باشد بلکه ساعات خاصی در شبا‌نه‌روز آب وارد شبکه می‌شود.» نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه سه‌سال پیش مجلس مبنی بر اختصاص۵۰۰‌میلیون دلار برای آبرسانی به روستاییان کشور، به رایزنی‌های صورت‌گرفته برای تصویب طرح مشابه‌ای در مجلس اشاره می‌کند. گرمای کم‌سابقه و طاقت‌فرسای این روزهای بلوچستان اگرچه با قطع آب و برق همراه است اما مشکل اصلی مردم هزینه‌‌ای است که باید برای برق پرداخت کنند.

امینی‌فرد مطرح‌شدن این خواسته در جلسه این هفته هیأت ‌دولت را ضروری و خواسته مقامات استانی می‌داند: «مشکل تأمین برق در استان حاد نیست، دو نیروگاه بزرگ در ایرانشهر وجود دارد و ۶۰۰ مگاوات برق در این شهر تولید می‌شود. مشکل اصلی زیرساخت‌های برقی و تعرفه‌های برق است. در خوزستان، بوشهر، هرمزگان و حتی چابهار و کنارک، تعرفه‌ها تا ۹ ماه‌ سال با تخفیف درجه یک محاسبه می‌شود ولی در ایرانشهر تنها سه ماه درجه یک و سه ماه هم تخفیف درجه دو وجود دارد. » وزیر نیرو پیش از ظهر دو روز پیش و در چابهار درباره دستاوردهای سفر خود به سیستان‌وبلوچستان از احداث یک نیروگاه جدید در این استان سخن گفت: «اقدامات بسیار خوبی برای توسعه استان سیستان و بلوچستان انجام شده و بنا بر این است که در ماه‌های آینده علاوه بر نیروگاه ٥٠٠مگاواتی که چند ماه قبل در این استان کلنگ‌زنی شد، عملیات اجرایی یک نیروگاه ٨٠٠مگاواتی دیگر نیز آغاز شود.» استاندار سیستان‌و‌بلوچستان هم از جمع‌بندی نهایی سفر وزیر نیرو به‌گونه‌ای که خواسته‌ها در جلسه چهارشنبه هیأت‌ دولت مطرح شود، سخن گفت اما رئیس مجمع نمایندگان استان چنین مواردی را کافی نمی‌داند و از لزوم تخصیص بودجه از سوی نهادهای مختلف برای حل مشکلات مردم در کوتاه‌مدت و بلندمدت سخن می‌گوید: «قبل از سفر وزیر به استان، مدیرعامل توانیر پرداخت ۶۰‌میلیارد برای تقویت زیرساخت‌های برق در استان را تقبل کرده است.

در این سفر هم قول داده شده که اعتبارات مکفی برای بهبود شرایط برق ایجاد شود. از طرف دیگر نمایندگان استان از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهند که اعتباراتی در نظر گرفته شود. دست آقای رئیس‌جمهوری هم برای استفاده از اعتبارات ستاد بحران باز است که امیدواریم اعتباراتی در این زمینه صورت بگیرد. » «غلامرضا اربابی»، مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان هم در گفت‌و‌گو با «شهروند» ضمن اشاره به مهار آتش‌سوزی در این استان، از لزوم توجه به خسارات وارده به مردم می‌گوید:   «آتش‌سوزی در نخلستان‌های نیکشهر بوده که کاملا مهار شده است و میزان خسارات در دست بررسی است. علاوه‌ بر این نشست‌های مختلفی با حضور مدیران استانی، استاندار و وزیر نیرو دیروز برگزار شده و امیدواریم که در کوتاه‌مدت خسارات وارد به مردم جبران شود و بحث کاهش تعرفه‌های برق هم به سرانجام برسد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha